شناسهٔ خبر: 23643785 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خاتون پورمودت، محمدباقر کجباف

بررسی اضطراب اجتماعی در دانش آموزان استفاده کننده از اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی

این پژوهش در پی بررسی اضطراب اجتماعی در کاربران استفاده کننده از شبکه های اجتماعی مجازی است.

صاحب‌خبر -

چکیده

مقدمه: نظر به اهمیت روزافزون استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی و همبستگی آن با برخی از اختلالات روانی و رفتاری، این پژوهش در پی بررسی اضطراب اجتماعی در کاربران استفاده کننده از شبکه های اجتماعی مجازی است.
روش: در این مطالعه ی مقایسه‏ ای، نمونه ی پژوهش شامل 80 نفر دانش آموز دختر و 99 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسش نامه ی هراس اجتماعی کانور (200) استفاده شد. داده ها با استفاده تحلیل واریانس چندگانه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی رابطه ی معناداری وجود دارد (r=0/50) علاوه بر این نتایج تحلیل واریانس چند متغیره حاکی از آن بود که بین سه گروه کاربر عادی، در معرض خطر و معتاد به اینترنت در متغیرهای ترس (P<0/01 و F=4/73)، اجتناب (P<0/02 و F=6/53)، نشانه های فیزیولوژیکی (P<0/03 و F=3/57) و مقیاس کل اضطراب اجتماعی (P<0/002 و F=6/48) تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهند که کسانی که به شدت از شبکه های اجتماعی موبایلی استفاده می کنند، با احتمال بیشتری دچار اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی شوند.

کلیدواژگان: اعتیاد به اینترنت، اضطراب اجتماعی، شبکه های اجتماعی مجازی

نویسندگان:

خاتون پورمودت، محمدباقر کجباف

فصلنامه پژوهش های روان شناسی اجتماعی  - سال ششم، شماره 23، پاییز 1395

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما