شناسهٔ خبر: 23643765 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله استادی تبیین کرد؛

عوامل حبس باران و ایجاد خشکسالی| شیوع معاصی برکات را از جامعه سلب می‌کند

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تبیین عوامل حبس باران گفت: همه جامعه، ملت و دولت باید توجه داشته باشند که شیوع معاصی برکات را از کشور سلب می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه امروز در سخنرانی مراسم نماز باران که در مصلای قدس برگزار شد، گفت: هر نعمت و خوبی که به انسان موحد می رسد از خدا می داند اما اگر گرفتاری باشد ابتدا از خود دانسته و به معنایی از خدای متعال می داند.

وی افزود: اگر باران به موقع نازل شود انسان موحد از خدا می داند اما اگر خشکسالی باشد بر اساس اعمال انسان ها و از سوی خدا خواهد دانست اما غیر موحد این اعتقاد را نداشته و عواملی معنوی را قبول ندارد، ما همواره باید امتیاز موحد بودن را حفظ کنیم نه این که به گونه ای دیگر فکر شود.

آیت الله استادی با اشاره به برخی عوامل تأثیرگذار بر خشکسالی اظهار داشت: گناه سبب منع نزول باران می شود، امام سجاد(ع) می فرماید از گناه هایی که با عث می شود باران نازل نشود قضاوت های جائرانه حکام و شهادت دروغ است.

وی عدم پرداخت زکات را از عوامل خشکسالی عنوان کرد و ادامه داد: کسانی که بتوانند قرض الحسنه بدهند اما این کار را نکنند از جمله عوامل خواهد بود، اگر انسان نداری فقیر را ببیند و می داند مشکل دارد اما بی تفاوت باشد یا به یتیمی ظلم کند مانع نزول باران و سبب خشکسالی می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در دعاهای گوناگون از خداوند درخواست می شود که گناهان مانع از نزول باران آمرزیده شود، ابراز داشت: امام امت در کتاب تحریرالوسیله فرمودند حبس باران به دلیل شیوع معصیت در جامعه است.

وی عنوان کرد: همه جامعه، ملت و دولت باید توجه داشته باشند که شیوع معاصی برکات را از کشور سلب می کند، کفران نعمت نیز همین نتیجه را خواهد داشت؛ شکر نعمت های خداوند گناه نکردن است؛ رعایت نکردن حقوق دیگران، عدم رعایت آبروی افراد، کم فروشی، ترک امر به معروف و نهی از منکر از دیگر عوامل حبس باران و سلب برکات است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: چیزهایی که سبب غضب الهی شود مانع از نزول باران می شود، امیر مؤمنان می فرماید خداوند متعال وقتی اعمال بد شایع شود امتحان می کند، برگزاری نماز باران برای نزول باران اما هدف اصلی این است که انسان به خدا بازگردد.

وی اضافه کرد: خدا ابتلا و بلا پیش می آورد تا مردم متوجه شده و به سوی خدا باز گردند، حتی اگر این نمازها و دعاها استجابت ظاهری نداشته باشد باید خوشحال باشیم که آن را انجام دادیم چرا که ابتدا نفعش به خود انسان می رسد.

آیت الله استادی با بیان این که یاد خدا در زندگی انسان اثرگذار است، گفت: هیچگاه نباید از لطف الهی مأیوس باشیم و امیدواریم که خداوند متعال باران رحمت الهی را شامل جامعه کند./1323/پ۲۰۲/ی

نظر شما