شناسهٔ خبر: 23643713 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جزئیات عملیات نظامی ترکیه در عفرین و شمال سوریه

یک روزنامه ترکیه‌ای جزئیاتی از عملیات نظامی عفرین در شمال سوریه را افشا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «ینی شفق» جزئیاتی از عملیات نظامی ترکیه در عفرین و شمال سوریه را منتشر کرد.

بر این اساس، 2 گردان از نظامیان ویژه ترکیه در این عملیات شرکت خواهند داشت. فرمانده ارتش دوم ترکیه هدایت این گردان‌ها را برعهده دارد.

بر خلاف عملیات سپر فرات که سال 2016 در شمال سوریه و با هدف تروریست‌های داعشی به صورت یک «عملیات گسترده» آغاز شد، عملیات عفرین به صورت «غافلگیرکننده» و با هدف نیروهای کُرد است.

نیروهای مسلح ترکیه قصد دارند کردهای مسلح در عفرین را از همه محورها (مناطق اعزاز، ختای، کیلیس، تل رفعت و ادلب) محاصره و مورد حمله غافلگیرکننده قرار دهند.

همچنین نظامیان ترکیه مسیر پشتیبانی و ارسال نیروهای کمکی از فرودگاه‌های تل رفعت و منغ، را قطع خواهند کرد. سپس هدف اصلی عملیات، از طریق ضربه زدن به نقاط کلیدی تجمعات شبه‌نظامیان کُرد، عملی خواهد شد.

به نوشته «ینی شفق» دیگر تفاوت این عملیات، با عملیات قبلی در «الباب» که به صورت گسترده از خودروهای زرهی به دلیل سطح هموار زمین‌های اعزاز و جرابلس استفاده شد، وابستگی به حمایت‌های هوایی است.

نیروی هوایی ترکیه علاوه بر پوشش یگان‌های ویژه زمینی، مانع فرار عناصر مسلح به مناطق کوهستانی اطراف می‌شود. همچنین برای کاهش تلفات غیرنظامیان، ارتش ترکیه از هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده خواهد کرد.

بر این اساس، کماندوهای ویژه ارتش ترکیه عملیاتی را در رشته کوه‌های نور (آمانوس) در مرز سوریه، برای ممانعت از فرار شبه‌نظامیان کُرد به ترکیه اجرا می‌کنند. همچنین در صورت به کار افتادن تله‌های انفجاری، تکاوران نیروی دریایی وارد عمل می‌شوند.

در این عملیات اما نیروهای ویژه ترکیه تنها نیستند. حدود 5 هزار معارض سوری از ارتش آزاد نیز در این عملیات حضور دارند. این عناصر مسلح به عنوان جلو‌دار در عملیات عفرین، مسئولیت نابود کردن شبه‌نظامیان کُرد را برعهده دارند.

ظهر امروز (جمعه) عملیات عفرین با عبور نظامیان ترکیه با عبور از مرز سوریه و همچنین گلوله‌باران سنگین مواضع کردها در عفرین، به صورت غیر رسمی آغاز شد. (جزئیات بیشتر)

درپی تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در شمال سوریه بود که ترکیه اعلام کرده بود عملیات نظامی جهت پاکسازی شمال سوریه از نیروهای دموکراتیک را، که پیشتر بارها تهدید به اجرای آن داشت، به زودی آغاز می‌کند.

انتهای پیام/م

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما