شناسهٔ خبر: 23643578 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

خليفه داعش كجا است؟

الجیاشی اعلام کرد اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد منصب "خلیفه" خالی مانده، زیرا بغدادی صلاحیت اداره کردن داعش را از دست داده است. داعش این اطلاعات را تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -
"کشوری" که ابوبکر بغدادی، سرکرده گروهک تروریستی داعش، آن را تاسیس کرد، فروپاشید. اما این سؤال همچنان باقی‌ست: بغدادی کجاست؟

علیرغم پایان داعش و پراکنده شدن اعضای آن، سرنوشت بغدادی در هاله‌ای از ابهام ماند. سرکرده داعش، بارزترین فراری در جهان است.

تخمین‌ها درباره مکان پنهان شدن بغدادی، گوناگون است، با این حال، اغلب دیدگاه‌ها درباره اینکه او در جایی در مرز عراق و سوریه مستقر شده، مشترک است.

احتمالا در سوریه است
سعید الجیاشی، مشاور امنیتی گروه "رسانه جنگی" وابسته به وزارت دفاع عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: "معتقدیم که او هنوز در داخل سوریه در منطقه هم‌مرز عراق که هنوز تحت اشغال داعش است، حضور دارد."

این در حالی است که هشام الهاشمی، پژوهشگر مسائل گروه‌های افراطگرا، معتقد است که سرکرده گروهک داعش، از خاک عراق - مشخصا منطقه‌ای که ابو عمر البغدادی و ابوحمزه المهاجر در آن کشته شده‌اند - زیاد دور نشده است.

ابو عمر البغدادی رئیس گروهک القاعده در عراق بود که به همراه نخست‌وزیرش، ابوحمزه المهاجر، در آوریل ۲۰۱۰ در اثر بمباران جنگنده‌های آمریکایی در منطقه ثرثار استان صلاح الدین عراق، کشته شد. پس از آن بود که ابوبکر بغدادی جانشین ابوعمر شد.

الهاشمی که به تعدادی از دولت‌های منطقه از جمله بغداد، درباره داعش مشورت می‌دهد، گفته داده‌های اطلاعاتی اولیه نشان می‌دهد که بغدادی در منطقه ثرثار حضور دارد.

ابوبکر بغدادی در ژولای ۲۰۱۴ از روی منبر مسجد جامع النوری الکبیر موصل خود را خلیفه داعش اعلام کرد.

پس از سه سال جنگ، بغدادی کل قلمرو خود در عراق را از دست داد و در سوریه نیز در آستانه شکست کامل است. این واقعیت جدید، باعث شده اختیارات بغدادی به دستیارانش واگذار شود. زیرا بغدادی دیگر نمی‌تواند مانند گذشته تحرک داشته باشد. داعش به منظور توزیع اختیارات خلیفه خودخوانده‌اش، شورایی تشکیل داد و اختیارات خلیفه را به این شورا واگذار کرد.

الجیاشی می‌گوید که تجزیه داعش قبل از جنگ آزادسازی نینوا در اکتبر ۲۰۱۶ شروع شد. بر اساس اطلاعات، در آن زمان داعشیان کمیته‌ای تشکیل داده و اختیارات اداره کردن مناطق تحت سیطره داعش را به آن واگذار کردند.

بازسازی فکری
الجیاشی اعلام کرد اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد منصب "خلیفه" خالی مانده، زیرا بغدادی صلاحیت اداره کردن داعش را از دست داده است. داعش این اطلاعات را تکذیب کرد.

این کارشناس معتقد است که داعش در مرحله کنونی بر بازسازی فکری خود تمرکز خواهد کرد.

گفتنی است که آمریکا برای کسانی که اطلاعات منجر به مرگ یا بازداشت بغدادی ارائه دهند، ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

علیرغم آنکه تخمین‌ها به حضور بغدادی در یکی از مناطق بیابانی عراق در مرز سوریه اشاره دارد، بغداد هیچگونه برنامه‌ای برای تعقیب او ندارد. سرلشکر عبدالوهاب الساعدی، معاون فرمانده نیروی ضدتروریسم ارتش عراق، گفته "طرح واضحی برای دستگیری بغدادی وجود ندارد، زیرا مکان حضور او معلوم نیست."

الساعدی افزود که هدف قرار دادن بغدادی آسان نیست، زیرا او هرگز در منطقه جنگی حضور نمی‌یابد.

زنده یا مرده، باید بازداشت شود
از سال گذشته، گزارش‌های متعددی درباره کشته شدن بغدادی منتشر شد. آخرین گزارش در ژوئن گذشته توسط ارتش روسیه منتشر شد. پس از انتشار گزارش روسی، وبسایت‌های نزدیک به داعش، برای تاکید بر زنده بودن بغدادی در ۲۸ سپتامبر یک نوار صوتی از او منتشر کردند.

آخرین گزارش رسمی درباره بغدادی، در ۱۳ فوریه گذشته از سوی ارتش عراق منتشر شد. در آن زمان اعلام شد که جنگنده‌های اف-۱۶ عراق، در غرب این کشور در مرز با سوریه منزلی را بمباران کردند که گمان می‌رفت بغدادی با فرماندهان داعش در آنجا جلسه داشته است.

سرتیپ یحیی رسول، سخنگوی وزارت دفاع عراق، درباره بغدادی گفت: مطمئنا هدف ما بازداشت او است. اما اگر موقعیت مکانی او معلوم شود و امکان بازداشت آن فراهم نشد، نیرو‌ها حتما در کشتن او تردید نخواهند کرد.

نظر شما