شناسهٔ خبر: 23643546 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پارلمان مونته نگرو تاریخ انتخابات ریاست جمهوری را 26 فروردین اعلام کرد

بلگراد-ایرنا- ایوان برایوویچ رئیس پارلمان مونته نگرو هفتمین انتخابات ریاست جمهوری از زمان برقراری نظام چند حزبی در این کشور را برای 15 آوریل (26 فروردین 1397) اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حزب حاکم دمکراتیک سوسیالیست و همچنین جبهه دمکراتیک از اپوزیسیون نامزدهای خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری طی دو هفته آینده اعلام می کنند.
بر اساس قوانین مونته نگرو، رییس مجلس نمایندگان 120 روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری تاریخ برگزاری انتخابات جدید را اعلام می کند.
همچنین بر اساس قوانین این کشور، رئیس جمهور در انتخابات عمومی با رای مخفی برای 5 سال انتخاب می شود. در انتخابات ریاست جمهوری اگر نامزدی بیش از 50 درصد آرای معتبر رای دهندگان را کسب کند به مقام رئیس جمهوری نایل می شود، در غیر اینصورت انتخابات به دور دوم که 14 روز بعد برگزار خواهد شد، کشیده می شود.
در دور دوم انتخابات فقط دو نامزد که بیشترین رای را در دور اول بدست آوردند به رقابت می پردازند و هر نامزدی که بیشترین رای مردم را بدست آورد بعنوان رئیس جمهور مونته نگرو انتخاب می شود.
همچنین کاندیدای های بالقوه می بایستی جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امضای دست کم 7 هزار و 932 امضای شهروندان را برای حمایت جمع آوری کنند.
نامزد انتخاباتی می بایستی از طرف حزب و یا گروه شهروندان پیشنهاد شود.
فیلیپ وویانوویچ رئیس جمهور کنونی مونته نگرو از حزب دمکراتیک سوسیالیست در ماه می سال 2003 میلادی یعنی در زمانی که مونته نگرو در جامعه مشترک با صربستان بود، برای نخستین بار به مقام ریاست جمهوری انتخاب شد.
وی در سال 2008 میلادی برای دومین بار به این سمت انتخاب شد، یعنی دو سال پس از اینکه مونته نگرو در ماه می سال 2006 میلادی با برگزاری همه پرسی به استقلال رسید.
وی نیز در انتخابات سال 2013 که دومین بار انتخابات ریاست جمهوری پس از استقلال مونته نگرو محسوب می شود برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یافت.
مونته نگرو در نوامبر سال 2010 برای پیوستن به اتحادیه اروپا نامزد شد و در ماه ژوئن 2012 مذاکرات با اتحادیه اروپا آغاز شد. این کشور در سال 2017 میلادی رسما به عنوان بیست و نهمین عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پذیرفته شد.
مونته نگرو، آخرین جمهوری از یوگسلاوی سابق است که 21 ماه می 2006 (31 اردیبهشت 1385) با برگزاری همه پرسی از صربستان جدا شد و به این ترتیب مراحل فروپاشی یوگسلاوی پس از گذشت 15 سال پایان یافت.
این کشور واقع در جنوب شرقی اروپا با مساحت 13.812 کیلومتر مربع و جمعیت 678 هزار نفر به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچکترین جمهوری از یوگسلاوی سابق به شمار می رود و پایتخت آن پودگوریستا است.
این کشور کوچک که در مجاورت با دریای آدریاتیک قرار دارد، دارای سواحل متعددی است که می تواند سالانه بیش از 500 هزار نفر جهانگرد را به خود جذب کند.
مونته نگرو از جنوب شرقی با آلبانی، از جنوب غربی با دریای آدریاتیک، از غرب با کرواسی، از شمال غربی با بوسنی و هرزگوین و از شمال شرقی با صربستان مرز مشترک دارد.
مونته نگرو پنجاه و ششمین عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و صد و نود و دومین کشور عضو سازمان ملل متحد محسوب می شود.
اروپام**436**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما