شناسهٔ خبر: 23643494 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

محققان ایراني اعلام كردند:

با سیر و تمرين بدني به جنگ چاقی بروید

سیناپرس: در مقاله‌ای علمی پژوهشی که اخیرا در یکی از نشریات مهم منعکس‌کننده تحقیقات گیاهان دارویی وابسته به جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده، تأثیر مثبت تمرینات بدنی مقاومتی در کنار مصرف مکمل سیر در کاهش مضرات چاقی مورد تأکید قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

چاقي و اختلالات متابوليكي از مهم‌ترین عوامل خطرساز سلامتي در دنيا هستند. به اعتقاد دانشمندان، اختلال در تعادل انرژي بدن، منجر به بروز چاقي مي­‌شود كه يك وضعيت التهابي هرچند خفيف به شمار می‌آید. افزايش وزن بدن، خود در درازمدت باعث ايجاد خطراتي براي سلامتي مي­‌شود، زيرا با بسياري از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبي عروقي، ديابت نوع دو، حمله­ قلبي، پوكي استخوان، اختلالات خواب و برخي انواع سرطان در ارتباط است.

برای مقابله با این معضل، انجام فعالیت‌های مناسب بدني در کنار استفاده از مكمل­‌هاي گياهي مورد تایید، می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

در همین خصوص، پژوهشگرانی از دانشگاه سمنان تأثير تمرين مقاومتي را به همراه استفاده از مكمل سير بر سطوح خونی یک هورمون مهم که در اضافه‌وزن مؤثر است، بررسی کرده‌اند.

افزايش وزن بدن، خود در درازمدت باعث ايجاد خطراتي براي سلامتي مي­‌شود، زيرا با بسياري از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبي عروقي، ديابت نوع دو، حمله­ قلبي، پوكي استخوان، اختلالات خواب و برخي انواع سرطان در ارتباط است.

این هورمون که «آديپونكتين» نام دارد، يكي از مهم‌ترین هورمون‌های بافت چربي بوده كه فعالیت‌های بيولوژيكي متعددي را تنظيم می‌کند و غلظت آن برخلاف برخی دیگر از هورمون‌ها، در چاقي، ديابت، بیماری‌های عروق كرونر و همچنین فشارخون كاهش می‌یابد. لذا، بررسی سطوح آن در خون می‌تواند در تشخیص و بررسی بیماری‌ها مفید واقع شود.

در این پژوهش زنان سالم داراي اضافه‌وزن با میانگین سنی 20 تا 29 سال مشارکت داشتند. این افراد، به مدت پنج هفته تمرينات مقاومتي را به‌صورت سه جلسه در هر هفته انجام دادند و در تمام این مدت نیز، روزانه یک ­گرم مكمل سير دريافت كردند. قبل و بعد از برنامه تمرين، شاخص‌­هاي بدنی و سطح سرمي هورمون آديپونكتين در این افراد اندازه‌­گيري شد.

نتايج حاصل از این تحقيق نشان داد که 5 هفته تمرين مقاومتي به همراه مكمل­‌دهي سير منجر به كاهش مواردی چون وزن و شاخصBMI  می‌شود.

بر این اساس، انجام چنین تمریناتی به همراه مصرف مکمل سیر، افزايش سطح هورمون آديپونكتين در خون را به همراه دارد.

به گفته محققین فوق: «هرچند این تغییرات، به نسبت جزئی بوده است، پيشنهاد می‌شود زنان چاق كه با هدف كاهش وزن به تمرين مقاومتي و مصرف مكمل سير مي‌­پردازند، این کار را در مدت‌زمان طولاني‌­تري ادامه دهند تا نتایج بهتری را کسب نمایند».

گفتنی است یافته‌های این پژوهش، در فصلنامه گياهان دارويي وابسته به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: حمیدنژاد، ز. و همکاران. 1396. تأثیر پنج هفته تمرین مقاومتی دایره‌ای به همراه مکمل‌دهی سیر بر سطوح سرمی آدیپونکتین زنان دارای اضافه وزن. گياهان دارويي، ۴(64) :57-45.

لینک کوتاه

نظر شما