شناسهٔ خبر: 23641802 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

با نگاهی به اقدام نظامی ترکیه در عفرین؛

چرا اردوغان در برابر دوستی و همکاری با دولت بشار اسد مقاومت می‌کند؟

بشار اسد با وجود همه اقدامات نابخشودنی ترکیه نسبت به سوریه، دست خود را به سوی همکاری با ترکیه دراز کرد، به طوری که شبه‌نظامیان کُرد حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) را به عنوان «خائن به وطن» اعلام کرد اما اردوغان دست بشار اسد را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  حمید قدسی آذر کارشناس مسائل ترکیه در  آناج نوشت: نیت آمریکا در مورد ترکیه مشخص است. آمریکا می‌خواهد ترکیه را به بحران عراق و سوریه دچار کند و هر راهی را امتحان می‌کند. آمریکا برای وصل اسرائیل دوم به دریای مدیترانه مصمم بوده و برای این کار چشم طمع به خاک ترکیه و سوریه دوخته است.

سلاح‌هایی که آمریکا در اختیار شبه‌نظامیان کُرد حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) قرار می‌دهد از جنس سلاح‌های ارتش یک کشور مقتدر است. ارسال این سلاح‌ها با آغاز اقدامات ترکیه برای مداخله در عفرین، شدت گرفته به طوری که نسل جدید سلاح دوش‌پرتاب برای انهدام هلیکوپترها و تانک‌ها در اختیار پ.ی.د و پ.ک.ک قرار گرفته است.

در نگاه ساده بینانه دشمن ترکیه پ.ک.ک و  پ.ی.د به نظر می‌رسد اما دشمن واقعی آمریکاست. به همین خاطر ترکیه نباید عفرین را دست‌کم گرفته و به صورت یک‌جانبه به آنجا حمله کند و نیاز دارد تا با ایران و سوریه در مورد عفرین متحد و هماهنگ شود.

اقدامات ترکیه برای نزدیکی به سوریه تا به این لحظه کافی نبوده و نیاز است که دولت ترکیه از نظر نظامی، دیپلماتیک و سیاسی از تمام پتانسیل خود برای نزدیکی و همکاری با دولت سوریه استفاده کند اما چرا حزب حاکم عدالت و توسعه در برابر دوستی و همکاری با دولت بشار اسد مقاومت می‌کند؟

بعضی‌ها در جواب این سؤال می‌گویند که «دولتمردان ترکیه حرف‌های سنگینی علیه بشار اسد گفته‌اند که حاضر نیستند پس بگیرند»، اما این جواب، قانع‌کننده نیست چرا که دولتمردان حزب عدالت و توسعه در سال‌های اخیر آن‌قدر اقدامات عکس ادعاهایشان انجام داده‌اند که ذکر آن‌ها بیش از چندین صفحه جا اشغال می‌کند.

جواب «اردوغان به هیچ‌وجه نمی‌خواهد با بشار اسد کنار بیاید» هم درست نیست چرا که در قانون دیپلماسی دوست مادام‌العمر و دشمن مادام‌العمر وجود ندارد.

برخی‌ها هم این‌گونه جواب می‌دهند که مقاومت حزب عدالت و توسعه در برابر نزدیکی با دولت سوریه به خاطر مذاکره با آمریکا و امید به اتحاد دوباره با واشنگتن در مسئله سوریه است.

در این میان بشار اسد با وجود همه اقدامات نابخشودنی ترکیه نسبت به سوریه، دست خود را به سوی همکاری با ترکیه دراز کرد، به طوری که شبه‌نظامیان کُرد حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) را به عنوان «خائن به وطن» اعلام کرد اما اردوغان دست بشار اسد را رد کرد. نباید فراموش کرد که برای بشار اسد دوستی با ترکیه چندان هم راحت نیست چرا که سوریه‌ای‌ها مسئول ویرانی کشورشان و کشته شدن بیش از 500 هزار نفر از هم‌وطنانشان را ترکیه می‌دانند و همواره تأکید می‌کنند که تروریست‌ها با همکاری ترکیه و از خاک این کشور به سوریه آمدند.

ترکیه بدون هماهنگی با دولت سوریه درصدد آغاز عملیات عفرین برآمده است و این مسئله با واکنش تند فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه همراه شده است: «ما به مسئولان ترکیه هشدار می‌دهیم که در صورتی که به آغاز اقدامات نظامی در منطقه عفرین اقدام کند، این اقدام عملی تجاوزکارانه از طرف ارتش ترکیه علیه حاکمیت جمهوری عربی سوریه قلمداد خواهد شد و با واکنش مناسب سوری‌ها پاسخ داده خواهد شد. هشدار می‌دهیم که در صورتی که جنگنده‌های ترکیه به حریم هوایی سوریه تجاوز کنند نباید خود را در امان بدانند.»

این اظهارات معاون وزیر خارجه سوریه را می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ترکیه بدون هماهنگی با دولت سوریه نباید اقدام نظامی در عفرین انجام دهد.

دولت ترکیه قصد دارد با دور زدن دولت سوریه، رضایت روسیه را برای حمله به عفرین جلب کند و با این کشور به توافق برسد. به همین خاطر «خلوصی آکار» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به همراه «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه سراسیمه به مسکو سفر کردند و به مذاکره با مقامات روسیه پرداختند. اما هماهنگی و نزدیکی با دولت سوریه می‌توانست مشکل ترکیه را از ریشه حل کند.

انتهای پیام/

نظر شما