شناسهٔ خبر: 23641343 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در همایش چشم‌انداز توسعه روابط گردشگری و تجاری ایران و چین مطرح شد

چینی‌ها به آشپزخانه ما نفوذ کردند ولی ما آنها را به خانه نیاوردیم

فعالان گردشگری ایران و چین گرد هم آمدند تا خلاهایی که باعث شده چینی‌ها، ایران را جزو مقاصد جدی سفر به شمار نیاورند، بررسی و راهکاری‌هایی برای تغییر نگرش در ملت‌های دو کشور نسبت به هم ارائه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این گردهمایی با عنوان «چشم‌انداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت» در هتل لاله تهران با حضور سفیر چین در تهران و جمعی از فعالان گردشگری دو کشور، به همت انجمن دوستی ایران و چین و همچنین سفارت آن کشور در ایران برگزار شد.

مبادلات تجاری و انسانی بین ایران و چین چقدر بوده؟

طبق آماری که سفیر چین در ایران اعلام کرد، در سال ۲۰۱۷ برای ۱۱۷ هزار نفر ایرانی ویزای چین صادر شده، در حالی که جمعیت مسافر از آن کشور به ایران کمتر از ۷۰ هزار نفر بوده است. بیشتر سفرها بین دو کشور نیز با انگیزه تجارت و نه گردشگری صورت می‌گیرد.

پانگ سن ـ سفیر چین در ایران ـ در این همایش به پیشینه دوستی دو ملت اشاره کرد و یادآور شد: در سال‌های اخیر با حمایت رؤسای دو کشور، توسعه روابط دوجانبه روند خوبی داشته و در زمینه‌های مختلفی پیشرفت‌های جدیدی حاصل شده است. سال ۲۰۱۶ رییس‌جمهور خلق چین سفر موفقیت‌آمیزی به ایران داشت و تفاهمنامه‌ای برای همکاری دو کشور در چارچوب طرح «یک جاده ـ یک کمربند» امضا شد که برای توسعه همکاری‌های دو طرف، پایه محکمی را ایجاد کرده است.

وی افزود: همکاری اقتصادی و تجاری نیز روند با ثباتی به خود گرفته، به نحوی که در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۱۷، حجم تجارت دو طرف به ۳۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار رسیده است. همکاری‌های دو کشور در چارچوب طرح «یک جاده ـ یک کمربند» نتایج چشمگیری داشته، این همکاری‌ها شامل حوزه‌های حمل و نقل، نفت و گاز، پتروشیمی، متالوژی، ساخت و ساز زیربنایی بوده است. تعاملات انسانی بین دو کشور نیز در حال گسترش است.

او اضافه کرد: سال ۲۰۱۷ سفارت چین در ایران برای ۱۱۷ هزار نفر ویزا صادر کرده که نسبت به سال گذشته ۸.۸ درصد افزایش داشته است. گردشگران چینی نیز همچنان به ایران سفر می‌کنند و این روند رو به رشد است.

پانگ سن ادامه داد: سال‌های اخیر تعداد اتباع چین که به خارج از کشور سفر کرده‌اند، افزایش قابل توجهی داشته است. در این میان بسیاری به کشورهای در مسیر یک جاده ـ یک کمربند (جاده ابریشم) سفر کردند. سال ۲۰۱۷ تعداد گردشگران چینی که به سایر کشورها سفر کردند ۱۲۹ میلیون نفر بوده است.

او سپس به روابط طولانی و تمدن درخشان دو کشور اشاره کرد و افزود: تقویت همکاری‌های گردشگری موضوع مهمی برای ترویج تعاملات انسانی است. چین به همکاری گردشگری اهمیت زیادی می‌دهد و تمایل دارد با طرف ایرانی این سطح همکاری را ارتقاء دهد.

سفیر چین در تهران گفت: با کمال میل آرزو دارم برگزاری این همایش فرصت جدیدی برای افزایش مبادلات فعالان گردشگری دو کشور باشد.


چین را غنیمت بشمارید


وی در ادامه پیام وزیر گردشگری جمهوری خلق چین را خواند که در آن آمده بود: «چین و ایران کشورهای متمدنی در دنیا هستند و برای پیشرفت تمدن جامعه بشری، سهم خود را ادا کرده‌اند. بیش از دو هزار سال پیش، دو ملت از طریق جاده ابریشم تعامل داشته و با رفت و آمدهای نزدیک، دوستی دیرینه و محکمی را ایجاد کرده‌اند. سال ۲۰۱۶ نیز چین و ایران بار دیگر روابط مشترکی را برقرار کردند. این رابطه فصل جدیدی برای دو کشور باز کرد که فرصت مهمی برای گسترش همکاری‌های گردشگری بود.

چین بزرگ‌ترین منشاء گردشگری دنیا است و همچنین از نظر مقصد جهانگردان، رتبه چهارم را دارد. ما تمایل داریم در حوزه‌هایی همچون تحقیق و توسعه، بازاریابی و آموزش افراد، همکاری خود را با طرف ایرانی تقویت کنیم. امیدوارم فعالان گردشگری چین و ایران این فرصت را غنیمت شمرده و به تبادل نظر بپردازند و همکاری‌های خود را گسترش دهند.»


 یک دهم درصد از گردشگران چینی را هم نداریم


سپس سعید اوحدی ـ معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ با یاد شهدای سانچی سخنان خود را آغاز کرد و در حالی که سعی داشت با مثبت نشان دادن فضای سرمایه‌گذاری در ایران نظر چینی‌ها را به پروژه‌های گردشگری جلب کند، گفت: موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران و چین بستر مناسبی برای توسعه تجارت بوده است، اما ایران ظرفیت زیادی برای توسعه همکاری‌های گردشگری دارد که چینی‌ها از آن اطلاع ندارند.

وی همچنین به ضعف زیرساخت در ایران اشاره کرد و افزود: رنکینگ ایران در حوزه زیرساخت از بین ۱۳۶ کشور، ۱۱۷ است. همچنین از بین ۱۱۳۳ هتل موجود تنها سه درصد با کیفیت و پنج ستاره هستند و از ۱۴۰۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری دنیا کمتر از نیم درصد سهم به ایران است. این در حالی است که مقامات عالی‌رتبه ایران به اهمیت گردشگری واقف هستند و بر توسعه آن تاکید کرده‌اند. مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند؛ گردشگری کم آسیب‌ترین صنعت برای کشور است و حتی پنج برابر شدن تعداد گردشگران را مطالبه کرده‌اند، انتظار ایشان با علم به ظرفیت کشور، حتی از چشم‌انداز ۲۰ ساله بیشتر است.

او ادامه داد: ما باید زیرساخت‌ها را طبق برنامه جامع و همچنین چشم‌انداز ۲۰ ساله به سرعت رشد دهیم. از ۵۰ هتل پنج ستاره به ۱۰۰ یا ۱۵۰ واحد و همچنین از ۱۳۴ هتل چهار ستاره به ۳۰۰ واحد دست یابیم. این آمار پیش‌بینی‌های ما نیست، بلکه مطالعات دو و نیم ساله کارشناسان سازمان جهانی جهانگردی آن را تعیین کرده است.

اوحدی همچنین به سطح تعاملات گردشگری ایران و چین اشاره کرد و افزود: جذب یک میلیون گردشگر در مقابل ۱۰۰ میلیون گردشگری که از چین خارج می‌شود، رقم قابل توجهی نیست با این حال ما حتی پذیرای یک دهم درصد از گردشگرانی که سالانه از این کشور خارج می‌شود، نیستیم.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس به قوانین سرمایه‌گذاری ایران برای خارجی‌ها اشاره کرد و گفت: مترقی‌ترین قوانین جذب سرمایه‌گذار، متعلق به ایران است. هیچ ریسکی در این حوزه متوجه سرمایه‌گذار نیست، چرا که دولت ما این ریسک را پذیرفته است. قوانین سرمایه‌گذاری در ایران، سود، سرمایه و ارزش افزوده را صد درصد تحت بیمه قرار می‌دهد و هر زمان که سرمایه‌گذار اراده کند می‌تواند سود و اصل سرمایه خود را از کشور خارج کند.

سهم غم انگیز ایران از جهان!

در ادامه این گردهمایی، بهمن عشقی ـ دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران ـ نیز برای ادای احترام به دریابانان جان باخته در حادثه سانچی، ۱۰ ثانیه سکوت جمع را تقاضا کرد و سپس از سفیر چین به خاطر تلاش‌هایی که همکاران او برای اطفای حریق کشتی انجام دادند، تشکر کرد و گفت: امیدوارم در آینده تمهیدات بیشتری اندیشیده شود که آب‌های بین‌المللی در امنیت باشد و عوامل دریانوردی در ایمنی کامل به حرفه خود بپردازند.

او در ادامه به موضوع نشست اشاره کرد و افزود: ایران در سال ۲۰۱۵، چهارمین کشور توریست‌پذیر در خاورمیانه بود، اما با وجود بیش از پنج میلیون گردشگر نتوانسته در بین ۱۰ مقصد مهم آسیایی جایی داشته باشد.

وی ادامه داد: جمع سفر چینی‌ها در سال ۲۰۱۶، یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون سفر بوده که گردش ۱.۲ تریلیون دلاری را به همراه داشته، از این حجم بالغ بر ۲۶۰ میلیارد دلار به اتباع دولت چین تعلق داشته است. بدون شک چین مهم‌ترین کشور در گردشگری است. پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۰ میلادی این عدد به بیش از یک تریلیون دلار برسد، پولی که چهار برابر حالا خواهد بود.

عشقی نیز به تعاملات فرهنگی دو کشور اشاره کرد و افزود: عمق روابط ایران و چین به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. ما تا ۶۰۰ سال قبل همچنان مرز مشترک داشتیم و هرگز دو دولت به روی هم تیغ نکشیده‌اند. برای این سند تاریخی وجود دارد و ما باید از این سطح تعامل فرهنگی به درستی استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر غیرقابل انکارترین دولت جهان، چین است، این در حالی است که تا سال ۱۹۷۰ میلادی اتحادیه جماهیر شوروی چنین جایگاهی داشت. چین اندک اندک به کارخانه جهان تبدیل می‌شود. تکلیف غربی‌ها نیز روشن است، آنها تکنولوژی می‌فروشند. این وسط ما هستیم که خام‌فروش باقی مانده‌ایم و غم‌انگیزترین موضوع آن است که تراز بازرگانی‌مان همچنان آزاردهنده است، چرا که با عدم موازنه بازرگانی در حوزه صادرات مواجهیم.

این فعال اقتصادی گفت: آنچه این وضعیت را جبران می‌کند، صنعت گردشگری است. هر چند که سهم ایران از درآمد گردشگری جهان غم‌انگیز است.

وی در ادامه به علاقه‌مندی‌ چینی‌ها به برقراری تعامل با ایران از طریق گردشگری اشاره کرد و افزود: برای برقراری چنین موازنه‌ای بخش زیادی از اقدامات باید در پکن اتفاق افتد. راه برای توسعه صلح جهانی و تبادلات تجاری باز نمی‌شود، مگر با گذر از صنعت گردشگری.

به گزارش ایسنا، این همایش با دو پنل تخصصی بررسی اشتراکات فرهنگی ایران و چین با نگاهی به چالش ها و موانع موجود در توسعه گردشگری و ارائه راهکار با حضور رایزنان سفارت چین در ایران و فعالان بخش خصوصی و البته در غیاب نماینده وزارت خارجه کشورمان ادامه یافت.

چینی‌ها ایران را با امام خمینی و علی دایی می‌شناسند

فریدون وردی‌نژاد ـ سفیر اسبق ایران در چین و مشاور رسانه‌ای رییس دفتر رییس جمهور ـ که مدیریت این بخش تخصصی را به عهده داشت، به ضعف شناخت در بین ملت‌های دو کشور نسبت به یکدیگر اشاره کرد و افزود: برداشت‌هایی که در جامعه عمومی نسبت به محصولات چین وجود دارد، با واقعیت همخوانی ندارد، آنچنان که برداشت‌های صاحبان سرمایه در چین نسبت به وضعیت امروز و امنیت ایران با واقعیت ها همخوانی ندارد.

وی به سال‌هایی که ساکن چین بود اشاره کرد و افزود: هنوز خیلی‌ها ایران را با عراق اشتباه می‌گیرند. در دوره‌ای باید حتما نام امام خمینی (ره)، پرشین و علی دایی را می‌آوردیم تا متوجه می‌شدند درباره چه کشوری صحبت می‌کنیم. باور دارم گردشگری و تقویت فرآیند تخصصی آن که بخشی از دیپلماسی عمومی و اقتصادی جهان امروز است می‌تواند به شناخت دو کشور کمک کند.

وردی‌نژاد بیان کرد: نداشتن شناخت کافی، دو مشکل اساسی برای ملت‌ها به وجود آورده؛ نخست اتخاذ تصمیم با تاخیر و نابهنگام و سپس تصمیم گیری های اشتباه که سوء تفاهم و فاصله بین دو ملت را سبب شده است.


چرا ایرانی‌ها فکر می‌کنند چین یعنی جنس بنجل؟

فریال مستوفی ـ رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران ـ نیز به استناد تجربه‌ای که از بازار تجاری چین داشته است، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی برای اینکه وارد بازار ایران شوند به طرح‌های توجیه‌پذیر نیاز دارند، بنابراین لازم است برای جذب سرمایه‌گذار چینی بیشتر به این موضوع اهمیت داده شود.

وی نیز به ذهنیت‌های اشتباهی که مردم کشورمان درباره چین دارند، اشاره کرد و افزود: خیلی‌ها این اعتقاد را دارند که جنس چینی بنجل است، در حالیکه ما خودمان نباید این جنس بنجل را از چین بخریم. ما به شناخت کامل از چین نیاز داریم. موضوع آن است که همیشه با اروپا کار کرده‌ایم و شناختی از آن ها بدست اورده ایم، ولی با چینی‌ها اینگونه نبوده‌ایم.

این ما نبودیم که ریشه بلال رنگ‌شده را جای زعفران به چینی‌ها قالب کردیم

جمشید حمزه‌زاده ـ رییس اتحادیه هتلداران ایران ـ نیز در سخنانی انتقادی نسبت به شکل سفر چینی ها به ایران، ضمن اعلام آمادگی برای گسترش همکاری با چینی‌ها به منظور رفع خلاءهای گردشگری بویژه در بخش رستوران‌های چینی، اظهار کرد: متاسفانه چینی‌ها اخیرا ترجیح می‌دهند به جای هتل از منازل مسکونی استفاده کنند که این رفتار آنها به شدت مورد انتقاد عوامل گردشگری ایران است. ما استدعا داریم این وضعیت با ورود مقامات دو کشور خاتمه پیدا کند.

رامین ذبیحمند ـ عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایران ـ نیز با ابراز تاسف نسبت به وضعیت گردشگری ایران و چین، گفت: روند موجود پایدار نخواهد ماند. هویت این تعامل آن چیزی نیست که در بلندمدت به نفع طرفین باشد، مخصوصا اگر راهکارهای توسعه پایدار و ملزوماتی که نفع دو سویه را در بر می‌گیرد، لحاظ نشود.

او با انتقاد به رفتار بدون کنترل گردشگران چینی در ایران، اظهار کرد: در هیچ کشور دنیا گروه‌های گردشگری اجازه ندارند بدون راهنمای رسمی و کارت‌دار وارد سایت‌های تاریخی شوند. این را در موزه لوور فرانسه می‌توانید شاهد باشید. ما به عنوان راهنمای ایرانی حتی در چین اجازه نداریم هنگام بازدید از اماکن تاریخی از تخفیف‌ها استفاده کنیم، در حالی که چینی‌ها در ایران به هر شکل که دوست دارند سفر می‌کنند.

وی بیان کرد: با روند موجود در روابط گردشگری ایران و چین نمی‌توانیم خوش‌بین باشیم، مگر اینکه بخش دولتی ایران به حمایت از گردشگری بپا خیزد. باید از آژانس‌ها حمایت شود و اجازه ندهند هیچ شخصی بدون تور و راهنمای رسمی در ایران سفر کند.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ نیز گفت: چین به همه جا در ایران نفوذ کرده، حتی به آشپزخانه‌های ما، ‌ولی ما حتی نتوانسته ایم پذیرای گردشگران این کشور باشیم. خروجی ما به چین بیشتر از ورودی آنها به ایران است. چند سال است که گردشگری وِرد زبان همه شده، از مقام معظم رهبری گرفته تا هر رییس‌جمهوری که می‌خواهد از مردم رأی بگیرد و گردشگری را شعار قرار می‌دهد، اما با این وجود نمی‌دانیم مشکل چیست که نمی‌توانیم در گردشگری پیشرفت کنیم.

او نیز از اقامت چینی‌ها در خانه‌های شخصی انتقاد کرد و گفت: اگر ما بخواهیم این کار را در چین انجام بدهیم یقینا اجازه نخواهیم داشت، ولی آنها به راحتی در کشور ما این کار را انجام می دهند.

وی سپس به خدمات‌دهی دانشجویان چینی در ایران به هموطنان‌شان که مشکلاتی را برای صنعت گردشگری کشورمان پدید آورده اشاره کرد و افزود: مشکل اینجاست که توریست چینی از سفر به ایران لذت نمی‌برد، ولی ما که به آنها خدمات نداده ایم که حالا زیر سوال برویم، دوستانش در ایران بوده اند که خدمات ضعیفی داده اند و حالا آنها را به مبلغان بدی برای گردشگری ایران تبدیل کرده‌اند. این ما نبودیم که رشته‌های بلال رنگ شده را به جای زعفران به چینی‌ها فروخته ایم. ما این کار را انجام نمی‌دهیم، ایرانی‌ها اصلا اینطور نیستند.

این فعال گردشگری ادامه داد: باید از خودمان سوال کنیم که چرا حضور ایرانی‌ها در نمایشگاه‌های چین کمتر شده است. وقتی یک نفر ۲۰ میلیون هزینه می‌کند تا در نمایشگاه شرکت کند، اما در نتیجه می‌بیند که گردشگران چینی سراغ هموطنانشان در ایران می‌رود قطعا از ادامه حضور در این بازار دلسرد می‌شوند.

تزریق ۱۱۰ میلیارد دلار از چین به کشورهای جاده ابریشم

دوو ـ رییس بخش فرهنگی سفارت چین در ایران ـ در واکنش به این انتقادها، گفت: به عنوان نماینده دولت چین در ایران همیشه از آژانس‌هایی که مجوز داشته‌اند برای فعالیت‌های گردشگری حمایت کرده‌ایم و توقع‌مان این بود که از کشور ایران، آژانس‌های دارای صلاحیت وارد عمل شوند.

وی افزود: غیر از موضوع اقامت، غذای چینی و گسترش رستوران‌های مورد نیاز گردشگران چینی برای ما اهمیت زیادی دارد. ما به راهنمای چینی زبان بسیار نیاز داریم. شاید نبودن چنین امکاناتی باعث شده گردشگران ما به هم ملیت‌های خود در ایران گرایش پیدا کنند.

دوو سپس به تعاملات فرهنگی دو کشور و گسترش آن از طریق طرح یک جاده ـ یک کمربند اشاره کرد و گفت: گردشگری شاید صنعتی باشد که برای طرفین هیچ ضرری ندارد و بیشترین ارزش افزوده را حاصل می‌کند. ما در سال ۲۰۱۶، ۱۵۰ میلیون گردشگر خروجی داشتیم که ارزش آن نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار بود. تصمیم گرفته‌ایم که در پروژه جاده ابریشم ۸۵ میلیون گردشگر را به سمت کشورهای در مسیر این جاده هدایت کنیم. برآورد کرده‌ایم ۱۱۰ میلیارد دلار از این راه عاید کشورهای در مسیر جاده ابریشم خواهد شد. این پروژه یقینا در صنعت گردشگری این کشورها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: تعداد گردشگران چینی در حال افزایش است، بنابراین اعداد بزرگتر و بهتری را از گردشگران چینی انتظار داریم.

هر کشور روی یک میز

در ادامه محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری کشور ـ با تاکید بر حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی، اظهار کرد: ما حاضریم برای رفع ملزومات گردشگران چینی و مشکلات موجود کمک کنیم تا جریان گردشگری از چین در مسیر عادی خود قرار گیرد. آماده‌ایم در حوزه بازاریابی امتیازهای ویژه‌ای بدهیم.

وی سپس از ایجاد میز ویژه کشورهای در اولویت گردشگری در این معاونت خبر داد و افزود: اولین جلسه برای میز عراق تشکیل شد که بر این اساس ما برای هر کشور به نسبت محصولات مورد نیاز برنامه‌ریزی می‌کنیم.

خدایی از سفارت چین دعوت کرد در میز مخصوص این کشور مشارکت جدی داشته باشد و راهبردهای مشترک را در مسیر درست تعریف کند.

معاون گردشگری معتقد است: با یک حرکت ساده می‌توان دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بدون توسعه زیرساخت به ظرفیت گردشگری اضافه کرد و ضریب اشغال هتل‌ها را تا ۸۰ درصد ارتقاء داد.

در حاشیه این همایش یک روزه، برخی شرکت های خودروسازی چین در کنار معدود آژانس های گردشگری فعال در این بازار، غرفه هایی را برپا کرده بودند، همچنین بیشترین حضار چینی در این همایش عوامل شرکت های خودروسازی و نفتی در ایران بودند.

این نخستین همایش در سال های پس از گسترش روابط گردشگری ایران و چین بود که تنها به انگیزه جذب گردشگران چینی به ایران و نه فرستادن گردشگرانی از ایران به آن کشور، با تمایل و پیگیری سفارت و وزارت گردشگری چین برگزار شد.


انتهای پیام

نظر شما