شناسهٔ خبر: 23641162 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جانیکلی: عملیات در عفرین سوریه بدون تاخیر و به‌زودی آغاز می‌شود

وزیر دفاع ترکیه در سخنانی اعلام کرد: عملیات نظامی در عفرین سوریه بدون تاخیر و به زودی آغاز می شود؛ زیرا برای نابودی تروریست ها در شمال سوریه، چاره ای جز عملیات نظامی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه امروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: فعلا گلوله باران مناطق شروع شده است. عملیات نظامی در عفرین سوریه بدون تاخیر و به زودی آغاز می شود.

وزیر دفاع ترکیه در این باره گفت: عملیات در منطقه عفرین سوریه باید فورا انجام شود. در این خصوص، تماس‌ها با روسیه نیز درباره عملیات عفرین ادامه خواهد داشت و قرار است مسکو تمام خدمه و پرسنل نظامی خود در شمال سوریه را عقب بکشد.

نورالدین جانیکلی در ادامه تصریح کرد که برای نابودی عناصر تروریستی در شمال سوریه، چاره ای جز عملیات نظامی برای کشورش وجود ندارد.

خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش و حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با وزیر دفاع روسیه در مسکو دیدار و گفتگو کردند.

این در حالیست که وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در چارچوب یک سفر رسمی در مسکو پایتخت روسیه با سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور دیدار و درباره تحولات اخیر در خاورمیانه گفتگو کردند.

در این بیانیه بدون اشاره به جزئیات دیدار مذکور در این خصوص آمده بود: طرفین علاوه بر تحولات اخیر در خاورمیانه مسائل مشترک را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دیدار مقامات بلندپایه نظامی و اطلاعاتی ترکیه با وزیر دفاع روسیه در حالی به انجام رسیده است که آنکارا چند روز پیش از تصمیم خود برای آغاز عملیات نظامی در عفرین سوریه علیه کُردهای مورد حمایت آمریکا خبر داده بود.

در همین رابطه، «هیتر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در سخنانی با بیان اینکه نمی داند آیا ترکیه در عفرین عملیات نظامی انجام خواهد داد یا نه، گفت: ترکیه را به عدم اقدام در عفرین دعوت می کنیم. همه باید بر روی داعش تمرکز کنند.

لازم به ذکر است، ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا یکشنبه ۲۴ دی ماه سال جاری اعلام کرد که همراه با گروه‌های معارض سوریه قصد دارد نیروی مرزی جدیدی متشکل از ۳۰ هزار نفر در سوریه تشکیل دهد؛ اقدامی که بر عصبانیت ترکیه درباره کمک های واشنگتن به کُردهای مورد حمایت آمریکا افزوده است.

یک مقام ارشد نظامی ترکیه در این باره اعلام کرده بود که دلیل احضار کاردار آمریکا در آنکارا به وزارت خارجه کشورش در هفته های گذشته نیز همین مورد بوده است.

نیروهای جدید تحت فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه (از گروه های کُردی تحت حمایت آمریکا در سوریه) بوده و قرار است حمایت ها و کمک های واشنگتن را نیز دریافت کنند.

نظر شما