شناسهٔ خبر: 23640879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آستانه سالگرد سانحه پلاسکو اعلام شد؛

آغازعملیات احداث ساختمان جدید پلاسکو از بهمن ماه

تهران- ایرنا- رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: عملیات اجرای ساخت ساختمان جدید پلاسکو همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در 13 طبقه آغاز می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد سعیدی کیا» در نشستی خبری اضافه کرد: ساختمان جدید در 100 هزار متر مربع زیربنا در هشت طبقه روی زمین و پنج طبقه زیر زمین احداث می شود.
وی با اشاره به هماهنگی های انجام شده با قوه قضائیه و شهرداری تهران، اظهار کرد: ساختمان جدید در زمینی به وسعت 9 هزار و 400 متر مربع ساخته می شود و بنیاد مستضعفان انتظار دارد با توجه به ابعاد ملی این پروژه، انتظارات مردم و کسبه پلاسکو و همه سازمان ها و نهادها در احداث این ساختمان جدید تامین شود و امیدواریم با تلاش همه دست اندرکاران بنیاد، ساختمان جدید احداث شود.
سعیدی کیا با بیان اینکه عملیات خاکبرداری این ساختمان چهار تا پنج ماه طول می کشد، گفت: در ساختمان جدید پلاسکو برای یک هزار دستگاه خودرو پارکینگ آماده می شود و مابقی آن، به واحدهای تجاری اختصاص خواهد یافت.
وی گفت: در واگذاری واحدهای جدید به کسبه، ارزش سرقفلی روز هر واحد قبل از تخریب مورد توجه قرار خواهد گرفت و با نظر کارشناسان هر واحد واگذار شده بیش از آن ارزش داشته باشد، مابه التفاوت آن نیز دریافت خواهد شد.
رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اضافه کرد: طبق توافقی که با شهرداری به عمل آمده، همه مقدمات کار فراهم شده است که بیش از 57 هزار متر مربع آن غیرپارکینیگی و حدود 45 هزار متر مربع آن نیز برای پارکینگ در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، ساختمان پلاسکو در سال 1341 به عنوان نخستین ساختمان بلندمرتبه تهران افتتاح شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با ساختمان آلومینیم در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.
پلاسکو در ساعت هشت صبح سی ام دی ماه 1395 دچار حریق شد اما با وجود سه ساعت و نیم تلاش آتش نشانان برای مهار آتش، ساختمان به طور کامل فروریخت.
رئیس بنیاد مستضعفان اظهارداشت: با وقوع حادثه ساختمان پلاسکو کارگروهی در بنیاد مستضعفان تشکیل شد و تاکنون این کار گروه برای پیگیری امور 37 جلسه و 152 مصوبه داشته است و با تشکیل اتاق فکری با حضور 7 نفر از معماران و اندیشمندان حوزه ساخت وساز کشور، مسابقه ای در این زمینه برگزار و 1300 نفر در آن شرکت و 365 ایده جدید دریافت شد که از بین آن 60 ایده انتخاب و در نهایت 10 طرح به انتخاب داوران به عنوان ایده برتر برای جایگزینی ساختمان جدید پلاسکو برگزیده شد.
سعیدی کیا افزود: خوشبختانه تمام مقدمات کار فراهم شده و صورتجلسه آن نیز بین شهرداری تهران، قوه قضاییه و بنیاد مستضعفان امضا شده و هفته گذشته نیز با معاونت معماری شهرداری به توافق رسیدیم تا همزمان با صدور پیش پروانه مسابقه طراحی و گودبرداری این ساختمان آغاز شود.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان شهدای ساختمان پلاسکو و نفتکش سانچی تاکید کرد: همه این شهدا در راه انجام وظیفه جان خود را از دست داده اند و ما وظیفه داریم همیشه یاد و خاطره آنها را گرامی بداریم.
منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان در این نشست خبری گفت: برای تجمیع پارکینگ و واحدهای تجاری در ساختمان جدید یک قطعه زمین به مساحت 5 هزار مترمربع معروف به پارکینگ اکبر متعلق به بنیاد مستضعفان به زمین فعلی ساختمان پلاسکو الحاق شد.
به گفته این مقام مسئول در بنیاد مستضعفان، خوشبختانه در همین هفته با متصرفان این زمین با پرداخت 3 میلیارد و 800 میلیون تومان بابت حق سرقفلی به توافق رسیدم و هم اکنون این زمین به طور کامل در اختیار بنیاد قرار گرفته تا بتوانیم با اخذ مجوزهای قانونی که در دست صدور قرار دارد عملیات اجرایی ساخت ساختمان پلاسکو را آغاز کنیم.
معاون بنیاد مستضعفان اظهارداشت: ساختمان جدید به علت طرح تفصیلی شهرداری منطقه 12 تهران از بر خیابان جمهوری و از طرف مدرسه ژاندارک عقب نشینی دارد و مقرر شده با ساماندهی پارکینگ پروانه در مجاورت ساختمان پلاسکو رفت و امد مردم در این منطقه تسهیل خواهد شد.
در ادامه حسن کاری مدیرعامل سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: هیچ شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان در طراحی و ساخت ساختمان جدید پلاسکو شرکت نخواهد کرد و در فرایند ساخت ساختمان ارزشمند دیگری به جای پلاسکو از شرکت های بخش خصوصی استفاده خواهد شد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108**9189**
خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشار:کاردان

انتهای پیام /*

نظر شما