شناسهٔ خبر: 23640687 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترکيه اعلام کرد به جز عضويت کامل در اتحاديه اروپا هيچ پيشنهادي را نمي پذيرد

وزير امور اتحاديه اروپا در کابينه ترکيه گفت آنکارا هر گونه پيشنهاد مشارکت با اتحاديه اروپا به غير از عضويت کامل را رد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

ترکيه اعلام کرد به جز عضويت کامل در اتحاديه اروپا هيچ پيشنهادي را نمي پذيردبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ، عمر چليک وزير امور اتحاديه اروپا در کابينه ترکيه همچنين هشدار داد تحت شرايط کنوني، ترکيه هيچ دليلي براي حفظ توافق با بروکسل در زمينه مهاجرت ندارد.
به گزارش خبرگزاري رويترز  عمر چليک ،  در مصاحبه اي با اين خبرگزاري گفت:«مشارکت ترجيحي يا رويکردهاي مشابه چيزهايي نيستند که ما آنها را جدي بگيريم. نمي توان چنين چيزي را به ترکيه پيشنهاد کرد. اسم آن هر چه باشد خواه مشارکت ترجيحي يا همکاري در مبارزه با تروريسم و غيره، چنين پيشنهادي را ترکيه حتي بررسي نيز نخواهد کرد.»
دو هفته قبل، امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه گفت رويدادهاي ترکيه اجازه نمي دهد در مسير تلاش هاي چند دهه اخير ترکيه براي پيوستن به اتحاديه اروپا پيشرفتي حاصل شود. وي با اشاره به ضرورت تغيير در موضوع گفتگوها درباره احتمال مشارکتي با ترکيه سخن گفت که عضويت کامل در اين اتحاديه به شمار نمي رود.
وي با اشاره به توافق ترکيه و اتحاديه اروپا درباره جلوگيري از ورود مهاجران از مسير ترکيه به کشورهاي اروپايي گفت بروکسل به همه بخش هاي اين توافق پايبند نبوده است. بر اساس اين توافق ترکيه در قبال جلوگيري از ورود مهاجران و آوارگان اهل خاورميانه به اروپا، سه ميليارد دلار کمک مالي و برخي کمک هاي ديگر دريافت خواهد کرد.
به گفته وي، بحث کمک مالي به خوبي پيش نمي رود، هيچ فصل جديدي در بحث هاي مربوط به پيوستن ترکيه به اين اتحاديه گشوده نشده است و در بحث توسعه توافق گمرکي آنکارا با اتحاديه اروپا نيز اتفاق خاصي روي نداده است.
چليک افزود:«به لحاظ فني ترکيه هيچ دليلي براي حفظ اين توافق ندارد.»

نظر شما