شناسهٔ خبر: 23640474 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل نظارت هیات امنای صرفه جویی ارزی بیماران:

۹۰۲۶ عمل کاشت حلزون شنوایی در طول ۲۵ سال گذشته انجام شد

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: از سال ۷۱ تا پایان آذرماه امسال ۹۰۲۶ مورد عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: از سال ۷۱ تا پایان آذرماه امسال با حمایت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجعه بیماران، ۹۰۲۶ مورد عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور انجام شده است.

هومن نریمانی با بیان این مطلب، اظهار کرد: هزینه کاشت حلزون شنوایی، ۴۶ میلیون تومان است که شامل هزینه های خرید پروتز، جراحی، هتلینگ بیمارستانی و حمایت های بعد از جراحی مانند گفتار درمانی و بازتوانی شنوایی است.

وی با اشاره به پرداخت ۴۰ میلیون تومان از هزینه کاشت حلزون شنوایی توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، یادآور شد: این مقدار حمایت از کاشت حلزون شنوایی در بین کشورهای منطقه کم نظیر است.

نریمانی افزود: ۳ میلیون تومان از هزینه های کاشت حلزون توسط خانواده بیماران و ۳ میلیون تومان دیگر نیز توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود و خوشبختانه نهادهای خیریه در این زمینه کمک مناسبی دارند که بار هزینه های خانواده ها کاهش پیدا کند.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران بیان کرد: از ابتدای سال تا پایان آذرماه سال جاری، ۴۲۰ عمل کاشت حلزون در ۱۱ مرکز درمانی در کشور انجام شده اما در سالهای ۹۴ و ۹۵ مشکلاتی در زمینه تحقق بودجه خرید پروتز کاشت حلزون داشتیم چرا که اعتبارات آن در جدول شماره ۹ بودجه پیش بینی شده بود که ردیف های این بودجه در صورت بروز مشکلات، ممکن است تحقق پیدا نکند و به ما اعلام شد که ردیف خرید پروتز کاشت حلزون تا پایان همان سال تخصیص می یابد اما بودجه ما در سالهای ۹۴ و ۹۵ محقق نشد.

وی تصریح کرد: هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در دو سال گذشته از محل اعتبارات داخلی خود اقدام به تامین پروتزهای کاشت حلزون شنوایی کرد و در این دو سال ۲۲۶۲ عمل کاشت حلزون در کشور انجام شد که بودجه آن تخصیص پیدا نکرده بود.

نریمانی با بیان اینکه از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای خرید پروتز کاشت حلزون شنوایی تا کنون ۲۰ میلیارد تومان محقق شده است، افزود: علاوه بر ۴۲۰ پروتزی که تا کنون در کشور مصرف شده، ۵۰۰ پروتز دیگر توسط هیات امنای ارزی خریداری شده که ۳۰۰ دستگاه آن در حال توزیع و ۲۰۰ دستگاه دیگر در حال انتقال به کشور است و برای جلوگیری از کمبود پروتزهای کاشت حلزون در پایان امسال و سه ماه اول سال آینده، مذاکراتی برای تامین این دستگاه ها با شرکت های تولید کننده خارجی انجام داده ایم.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: پروتز برای انجام عمل جراحی بیمارانی که تا تیرماه امسال برای کاشت حلزون ثبت نام کرده و قدرالسهم خود را پرداخت کرده بودند، به مراکز کاشت حلزون ارسال شده است.

وی اضافه کرد: ممکن است خانواده یکی از بیماران اعلام کند که اقدامات مربوط به ثبت نام و پرداخت قدرالسهم خود را تا تیرماه امسال انجام داده که باید توجه داشت که ظرفیت مراکز کاشت حلزون در کشور محدود است و شاید در روزهای خاصی از هفته اقدام به کاشت حلزون کنند اما این خانواده ها در نوبت عمل کاشت حلزون قرار دارند و در این روزها با آنها تماس گرفته می شود.

دکتر نریمانی تاکید کرد: وقتی کودک ناشنوا یا کم شنوایی به مراکز کاشت حلزون مراجعه می کنند، ابتدا برای آنها اقدامات درمانی لازم مانند استفاده از وسائل کمک شنوایی و سمعک انجام می شود و اگر اقدامات درمانی پاسخگو نباشد، بیمار کاندیدای کاشت حلزون شنوایی می شود.

وی اضافه کرد: هر سال حدود دو تا سه هزار کودک مبتلا به ناشنوایی مطلق و کم شنوایی شدید متولد می شوند که از این تعداد، حدود یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ مورد از آنها منجر به کاشت حلزون شنوایی می شود بنابراین هر خانواده ای که به مراکز کاشت حلزون در کشور مراجعه می کند، با توجه به شرایط بیمار روشهای درمانی مناسب برای وی انجام می شود.

نظر شما