شناسهٔ خبر: 23640270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عربستان و کابوس موشک‌های بالستیک یمن

R7891/P36439/S8,90/CT10

روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود به کابوس موشک های بالستیک یمن برای عربستان و هزینه های فرسایشی سنگین جنگ علیه یمن پرداخت و تاکید کرد که ریاض چاره ای جز گفت وگو با جنبش انصار الله برای برون رفت از باتلاق یمن ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود آورده است: پدیده تداوم شلیک موشک های بالستیک ارتش و کمیته های مردمی یمن به شهرهای عربستان و دستور سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی برای حواله دو میلیارد دلار به بانک مرکزی یمن (که زیر نظر دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن و طرفدار ریاض) اداره می شود)، بیانگر تشدید شدن بحرانی است که سعودیها در یمن گرفتار آن شده اند.

تعداد موشک های بالستیکی که فقط در 10 روز گذشته به شهر جیزان در جنوب غربی عربستان شلیک شد، بالغ بر پنج عدد است که از یک سو، تهدیدی امنیتی و نظامی برای عربستان و از سوی دیگر، فرسایش مالی و مداوم خزانه این کشور به شمار می رود. گزارش ها و مطالعات نظامی نشان می دهد که سامانه های پدافند موشکی آمریکایی "پاتریوت" عربستان در سرنگون کردن این موشک های بالستیک ناکام مانده است و پدافند هوایی عربستان نیاز به شلیک هفت موشک پاتریوت برای سرنگون کردن یک موشک بالستیک یمنی دارد. قیمت هر موشک پاتریوت بین پنج تا هفت میلیون دلار است که این امر - علاوه بر اثر روحی و روانی و دشواریهای امنیتی که برجای می گذارد- به منزله خالی شدن تدریجی و گسترده خزانه عربستان است.

جنگ ائتلاف تحت فرماندهی عربستان علیه یمن تا یک ماه دیگر وارد سومین سال خود می شود. این امر در سایه کاهش قیمت های نفت و افزایش حداقل یکصد میلیارد دلاری کسری بودجه عربستان است.

سران سعودی نگرانی دو جانبه ای دارند. آنها از یک سو نگران تداوم شلیک موشک ها به شهرهای خود و از سوی دیگر وخامت بیشتر اوضاع یمن در سایه فروپاشی ارزش ریال این کشور و افزایش بی سابقه میانگین تورم هستند.

این درحالی است که گزینه های سران سعودی در سایه دشواری یکسره کردن نظامی اوضاع یمن و نبود طرح ها و راه حل های سیاسی در این زمینه، به نظر محدود می رسد. شاید برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران خارجه در جده در هفته آینده برای بحث درباره شلیک موشک های بالستیک یمن به عربستان، یکی از نشانه های این نگرانی عربستان و تلاش سران سعودی برای جلب حمایت سیاسی جهت مقابله با این خطر باشد.

شاید حواله دو ملیارد دلار به بانک مرکزی یمن جلوی فروپاشی موقت ارزش ریال یمن را بگیرد اما به طور قطع، جلوی شلیک موشک های بالستیک به شهرهای عربستان را نخواهد گرفت و چه بسا بر تعداد آنها در چارچوب راهبرد جنبش انصار الله یمن برای فرسودن کردن عربستان از نظر مالی و نظامی، خواهد افزود.

به نظر می رسد که تنها گزینه پیش روی سران سعودی برای برون رفت از بحران یمن، مذاکره با جنبش انصار الله یمن در سریعترین زمان ممکن برای کاستن از میزان خسارت ها است زیرا آنها در نهایت امر مجبور به برداشتن این گام - یعنی مذاکره - خواهند شد.

انتهای پیام/.

نظر شما