شناسهٔ خبر: 23639284 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

یک توصیه؛ سونا داغ را از دست ندهید

جدیدترین تحقیقات نشان داده است سونای داغ نه تنها اثر آرامبخشی برای افراد دارد بلکه میتواند به همان نسبت که ورزش متوسط بر سلامت قلب اثر میگذارد، برای عروق و قلب مفید واقع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین؛ در این تحقیق جدید پزشکان بر روی تاثیرگذاری یک جلسه سونای ۳۰ دقیقه ای کار کرده اند و حالا میتوانند توضیح بدهند چرا افرادی که به طور منظم از سونا استفاده میکنند کمتر در معرض خطر #بیماری_های_قلبی و حتی #زوال_عقل قرار دارند.

در نتایج به دست آمده از این تحقیق مشخص شده افرادی که از سونا استفاده میکنند، بلافاصله بعد از حمام داغ با پایین آمدن فشار و آزاد شدن عروق سفت مواجه میشوند.

همچنین ضربان قلب در این افراد درست مانند زمانیکه که ورزش میکنند بالا میرود.این در حالیست که فاکتورهای مشترک خطر در ابتلا به بیماری های قلبی و زوال عقل فشار خون بالاست و البته آنچه که برای قلب و مغز مورد نیاز است به کارکرد مناسب شریان ها برمیگردد.

در این تحقیق ۱۰۲ فرد در دهه ۴۰ و ۵۰ سالگی شرکت کرده اند که هیچکدام به بیماری قلبی مبتلا نبوده اند اما فاکتورهای خطر مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی را داشته اند. هر کدام از این افراد یک جلسه سونای خشک با دمای ۱۶۰ درجه فارنهایت را تجربه کرده اند.

نتیجه نشان داده است فشار خون این افراد (استفاده کنندگان او سونا) پایین آمده و البته قابلیت ارتجاعی عروق آنها بیشتر شده است.

بعلاوه ضربان قلب این افراد که قبل از سونا در هر دقیقه ۶۵ بوده بعد از استفاده از سونا به عدد ۸۱ در هر دقیقه رسیده است.

در عین حال پزشکان هشدار داده اند افرادی که برای کاهش فشار خون دارو مصرف میکنند باید در استفاده از سونا احتیاط کنند چون پایین آمدن بیش از حد فشار میتواند باعث بروز سرگیجه و حتی از هوش رفتن فرد شود.

بنابراین در عین حال که از گرما و آرامش سونا لذت میبرید حتما به صدای بدنتان هم گوش بدهید.

نظر شما