شناسهٔ خبر: 23638879 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در نهمین شب جشنواره موسیقی فجر،

«گره» به عنوان گروه تلفیقی به اجرای آهنگ‌های «متالیکا» پرداخت

گروه «گره» در نهمین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به عنوان گروه تلفیقی اجرای تمام انگلیسی خود را در سالن برج آزادی به روی صحنه برد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، گروه هنر: علیرضا سپهوند

گروه «گره» در نهمین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به عنوان گروه تلفیقی اجرای تمام انگلیسی خود را در سالن برج آزادی به روی صحنه برد. 

سالن مملو از جمعیت جوانانی بود که در مه غلیظ و رقص نور و فلاشر در کنار سیستم صوتی قدرتمندی که با لرزش هر سیم گیتار بیس دیوارها را به لرزه درمی آورد، تحت تاثیر هیجانی لحظه ای قرار گرفته بودند. سرضرب های قوی بِیسیس و پدال و سایدرام و سنجِ درامر مو به تن جوانانی سیخ می کرد که برای دیدن کنسرتی موسیقایی در بخش تلفیقی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، به برج آزادی آمده بودند.

به عنوان یک منتقد و از جنبه کارشناسی، حضور در آن فضا و آن حجم بسیار بالای صدای سیستم صوتی اجازه کوچک ترین تفکر و تعمق در مورد اجرا را نمی داد مگر اینکه اجرا تمام می شد که در فضایی آرام و باثبات به تحلیل این اجرای پر سر و صدا پرداخت.

گروه راک «گره» همچون بسیاری از گروه هایی که در عرض دو سه سال به یکباره ظهور کرده اند، چیزی مستقل که بتوان آن را داشته واقعی گروه دانست ارائه نمی دهد و صرف اجرای آثار «هِوی متال» بویژه از گروه معروف جهانی «متالیکا» و «آیرون مِیدِن» حرفی برای گفتن ندارد. هرچند با بازخوردهای مثبت قشری از جوانان که کم هم نیستند با اعتماد به نفس هرچه تمام تر و انگیزه صد در صدی به کار خود ادامه خواهد داد.

امروزه بسیاری گروه های موسیقی وارداتی به وجود آمده اند که بیشتر به عنوان «کاوِربَند» فعالیت کرده و به اجرای آثار غربی بویژه در موسیقی راک می پردازند. البته شکی در این نیست که گروه «گره» یکی از بهترین اجرا کنندگان این کاورها محسوب می شود لیکن مطالبات جامعه موسیقی ما و پتانسیلی که در فرهنگ کشور ما وجود دارد خواهان حرکت هایی پویا و مستقل تر با ارائه و خلق آثار به اصطلاح «اورجینال» است. مهم ترین مشخصه ای که باید تشویق شود بهره از نمادها و نشانه شناسی موسیقی و فرهنگ ایرانی است که به هیچ وجه در این گروه ها دیده نمی شود.

هرچند جامعه امروز ما نیازمند همه نوع موسیقی است لیکن رسالت آگاهی بخشی بخصوص به جوانان حکم می کند که با معیارهای ارزشی در موسیقی آشنا شوند و اطلاعاتی از فضای کلی موسیقی و انچه که هست و آنچه که باید باشد کسب کنند که همچون تصمیمات بزرگ زندگی با اطلاعات بیشتری به احساسات و نیازهای جسمی عاطفی خود پاسخ دهند و بر عواقب و عواید تصمیماتشان آگاه شوند. حتی در مورد موسیقی درمانی و اثرات مثبت و منفی موسیقی بر جسم و روح و اینکه چه نوع موسیقی مخرب و کدام مناسب و حتی انسان ساز است آگاهی لازم می نماید. به عنوان مثال یکی از مضرات موسیقی «راک» و «هارد راک» و «هوی متال» تاثیر منفی صدای بسیار شدید «گیتار بیس» «الکتریک گیتار» به وسیله «شیفتر» بر شنوایی و پرده گوش است که می تواند آسیب هایی جبران ناپذیر به همراه داشته باشد. بر عکس در بسیاری از تحقیقاتی که توسط دانشگاه های معتبر جهان صورت گرفته موسیقی کلاسیک اثری مثبت و روح و روان آدمی می گذارد و مشکلی هم برای شنوایی ایجاد نمی کند. این مورد مثبت در ارتباط با موسیقی اصیل ایرانی هم مصداق دارد. 

تاثیر آشکار و مستقیم موسیقی بر شخصیت افراد را می توان دید آنجا که در مقایسه اعضای گروه «متالیکا» همچون «جیمز هتفیلد»یا مثلا شخص «مایکل جکسِن» با «حسین علیزاده» و «پرویز مشکاتیان» تاثیرات عوالم موسیقایی بر شخصیت هرکدام کاملا آشکار و هویداست. ازینرو با احترام به تمام سلایق و آرای هنرمندان و هنردوستان، راهبرد اصلی موسیقی در ایران زمین بر مبنای ارزش ها و کرامت انسانی بدور از هرگونه تعصب و یکجانبه نگری، استوار است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما