شناسهٔ خبر: 23638137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تئاتر هنر زندگی و گفت وگو است/وزیر اطلاعات: رمز عزت ایران اسلامی روحیه شهادت طلبی است/رئیس کل بانک مرکزی: نرخ ارز در ماه های بهمن و اسفند کاهش می یابد/نماینده سوئد در سازمان ملل: برجام برای ثبات بین المللی حیاتی است/روسیه: آمریکا مخفیانه به مخالفان داخلی روسیه کمک می کند و سناتور ارشد آمریکایی: تداوم حضور نظامی ایالات متحده در سوریه غیرقانونی است از عناوین برگزیده داخلی و خارجی ایرنا در 12 ساعت گذشته بود.

صاحب‌خبر -

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی به آغاز سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اشاره کرد و نوشت: تئاتر هنر زندگی و گفت وگو است، فرصت زندگی با تئاتر را از دست ندهیم.
* نهاوند- ایرنا- وزیر اطلاعات گفت: رمز و راز عزت ایران اسلامی روحیه شهادت طلبی است و آنچه باعث شده امروز طمع دشمنان از کشور کم رنگتر شده و ایران اسلامی به عزت برسد ترویج روحیه شهادت طلبی در بین مردم است.
* تهران- ایرنا- رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ ارزهای عمده در بازار آزاد در فضای مجازی اعلام کرد که بر اساس روند هر ساله، نرخ ارز در ماه های بهمن و اسفند مسیر کاهشی پیدا می کند.
* پکن- ایرنا- سرکنسول ایران در شانگهای در مورد نحوه بررسی جعبه سیاه نفتکش سانچی گفت: با دقت و حساسیت بالا به دنبال بررسی جعبه سیاه سانچی هستیم.
* مادرید- ایرنا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در سفر به اسپانیا، مذاکرات با مدیران ارشد شرکت ایرنوستروم این کشور را با هدف دستیابی به تفاهم نامه تعمیر و نگهداری هواپیماهای سی.آر.جی 900 درقشم آغاز کرد.
* شیراز- ایرنا- پلیس فارس در کانال تلگرامی خود اعلام کرد:فردی که پنجشنبه در اقلید اقدام به تیراندازی به سمت ماموران نیروی انتظامی کرده بود، خودکشی کرد.
* تهران- ایرنا- زلزله ای به بزرگی 4.3 ریشتر ساعت 23 و 13 ثانیه امشب (پنجشنبه) حوالی دهرم در استان فارس را لرزاند.
* کرمان- ایرنا- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در حوزه گردشگری انجام شده است افزود: در برنامه ششم توسعه احکام مناسبی در مجلس بمنظور تقویت توسعه این حوزه مصوب شد.
* مادرید- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با هدف توسعه این صنعت کشورمان به اسپانیا سفر کرده است.
* مسکو- ایرنا- معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه گفت: «حسین جابری انصاری معاون وزیر خارجه ایران روز جمعه به روسیه سفر می کند.»
* مادرید- ایرنا- رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان در دیدار با مدیر شرکت های گردشگری اسپانیا، راههای گسترش همکاری های دو کشور در صنعت گردشگری و حضور شرکت های اسپانیایی در بازار ایران را بررسی کردند.
* قصرشیرین- ایرنا- زمین لرزه ای با قدرت 4 ریشتر پنجشنبه شب، شهرستان مرزی قصرشیرین را لرزاند.
* مشهد- ایرنا- معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: نقاره های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) روز پنجشنبه به یمن ورود یک زائر شفایافته به حرم مطهر، به صدا درآمدند.

اخبار خارجی
**********
* نیویورک- ایرنا- نماینده دائم سوئد در سازمان ملل متحد خواستار اجرای کامل برجام شد و آن را برای ‏ثبات بین المللی، حیاتی دانست.‏
* مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: سفارت آمریکا در مسکو، مخفیانه به گروه های مخالف دولت این کشور کمک مالی می کند.
* تهران- ایرنا- «بن کاردین» سناتور ارشد آمریکایی تداوم حضور نظامی این کشور را در سوریه ناقض قوانین فدرال دانست و با اشاره به حمله آمریکا به عراق، گفت: در آستانه گرفتار شدن در جنگ بی پایان دیگری هستیم.
* پکن- ایرنا- دولت ژاپن رسما به ارتش آمریکا در اوکیناوا اعتراض کرد که چرا اجازه می دهد بالگردهای این کشور بر فراز مراکز آموزشی پرواز کنند.
* کوالالامپور- ایرنا- دولت استرالیا با اعلام اینکه 430 هزار دلار برای استفاده از فناوری های نوین برای مقابله با سوانح دریایی سرمایه گذاری کرده است، گزارش داد: گارد ساحلی سیدنی استرالیا برای نخستین بار با به کارگیری یک پهپاد به عنوان جدیدترین فناوری غریق نجات دو شناگر نوجوان را نجات داد.
* پکن- ایرنا- وزارت بازرگانی چین امروز (جمعه) با انتشار بیانیه ای از اینکه نام شماری از شرکت های چینی در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته است به واشنگتن اعتراض کرد.
* تهران- ایرنا- دولت ترامپ باز هم با تصویب بودجه موقت در مجلس نمایندگان آمریکا سرپا می ماند، اما با ابهام در سرنوشت این لایحه در سنای این کشور، همچنان احتمال تعطیلی دولت وجود دارد.
* کوالالامپور- ایرنا- یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی مالزی به علت نقص فنی مجبور شد در فرودگاه آلیس اسپرینگز واقع در شمال استرالیا فرود اضطراری داشته باشد.
* تهران- ایرنا- ورود خودرو به داخل جمعیت در شهر ریو دوژانیرو دومین شهر بزرگ برزیل دست کم 15 زخمی برجا گذاشت.
* نیویورک- ایرنا- رئیس جمهوری قزاقستان و دبیرکل سازمان ملل متحد درباره پیشرفت تحولات منطقه ای همچون مذاکرات آستانه درباره سوریه گفت وگو و بر نقش مذاکرات ژنو در این باره تاکید کردند.
* تهران- ایرنا- یک مقام منصوب دولت ترامپ پس از آنکه اظهارات نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه اش افشا شد، از سمت خود استعفا کرد.
* تهران- ایرنا- وزیر خارجه آمریکا هفته آینده پیش از حضور در نشست داووس، به لندن و پاریس می رود تا درباره ایران و سوریه گفت وگو کند.
* اسلام آباد- ایرنا- پاکستان که سال هاست با بحران کمبود انرژی روبرو است، اکنون به راهی تازه برای تامین بخشی از نیاز خود به نفت و گاز فکر می کند و این بار چشم به منابع انرژی اندونزی در زمینه گاز مایع طبیعی (ال - ان - جی) دوخته است.
* مسکو- ایرنا - یک خط لوله نفت در استان ساراتف در منطقه ولگای روسیه دچار آتش سوزی شده است و بر اثر گسترش حریق ساکنان یک بخش در این منطقه تخلیه شدند.
* تهران- ایرنا- رهبر مخالفان دولت زیمبابوه که در تبعید بود، در حادثه سقوط بالگرد در ایالت نیومکزیکوی آمریکا کشته شد.
* تهران- ایرنا- دیده بان حقوق بشر عربستان را به نقض قوانین بشردوستانه بین المللی در یمن و افزایش دستگیری ها و اعدام فعالان مسالمت جوی در داخل این کشور متهم کرد.
* رم- ایرنا- «نصر الحریری» رئیس هیئت مخالفان سوری با انجلینو الفانو وزیر خارجه ایتالیا در رم دیدار و گفت وگو کرد.
* نیویورک- ایرنا- نماینده هلند در سازمان ملل متحد برجام را نقطه عطف دیپلماسی بین المللی دانست و از همه طرف ها خواست به تعهدات خود عمل کنند.
* لندن- ایرنا- «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه عصر پنجشنبه پس از ملاقات با یکدیگر در یک نشست خبری مشترک در انگلیس پیرامون توافقات صورت گرفته از سوی دو طرف با محور گسترش همکاری‌های دفاعی، اظهاراتی را بیان داشتند.
* بلگراد- ایرنا- جمعی از مقامات و مسئولان اسلوونی، سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور با امضای دفتر یادبود نسبت به قربانیان حادثه تلخ و دلخراش کشتی سانچی و جان باختن دریانوردان دریادل کشورمان ادای احترام کردند.
* وین- ایرنا- حزب راست افراطی 'آلترناتیو برای آلمان' که در انتخابات مهر ماه امسال به عنوان سومین حزب بزرگ وارد پارلمان آلمان شد ، روز پنجشنبه در نخستین طرحی که به صحن پارلمان آورد مهاجران را هدف قرار داد.
* دمشق- ایرنا- گروه های تروریستی در حومه استان درعا همزمان با درگیری با ارتش سوریه به جان هم افتادند.
* تهران- ایرنا- پیدا شدن بسته ای مشکوک به بمب در اداره پستی شهر سالزبری در انگلستان، باعث تخلیه و مسدود کردن منطقه از سوی پلیس شد.
* نیویورک- ایرنا- نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در واکنش به اتهام آمریکا و انگلیس گفت این دو کشور به بازی دادن شورای امنیت و درک جامعه بین المللی ادامه می دهند.
* باکو- ایرنا- «المار محمدیاراف» و «ادوارد نعلبندیان» وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز پنجشنبه در شهر کراکوف لهستان دیدار و راه حل مناقشه قره باغ را بررسی کردند.
* دهلی نو- ایرنا- بنگلادش در آستانه اجرای طرح بازگشت مسلمانان روهینگیا به کشورشان (میانمار) تاکنون بیش از یک میلیون پناهجوی روهینگیایی را در اردوگاه های مهاجران در منطقه کاگس بازار در نزدیکی مرز خود و میانمار شمارش کرده است.
* لندن- ایرنا- وزارت دفاع انگلیس عصر پنجشنبه از موافقت رهبران انگلیس و فرانسه با طرح ایجاد شورای وزیران دفاع دو کشور به‌منظور تقویت همکاری‌های دفاعی و ایجاد رابطه مستقیم میان وزرای دو طرف در یک چارچوب تعریف‌شده خبر داد.
* مسکو- ایرنا- سفیران، دیپلمات های خارجی مقیم و برخی شخصیت های سیاسی کشور بلاروس با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مینسک، ضمن ابراز همدردی، دفتر یادبود جانباختگان حادثه نفتکش سانچی را امضا کردند.
* نیویورک- ایرنا- سفیر چین در سازمان ملل متحد برجام را دستاورد چندجانبه گرایی و الگویی برای حل مسالمت آمیز مسایل بین المللی دانست و گفت همه باید به اجرای موثر و کامل این توافق ادامه دهند.
* بلگراد- ایرنا- گروهی از شهروندان مقدونیه روز پنجشنبه در هنگام ورود دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به این کشور با برگزاری تظاهرات و آتش زدن پرچم این سازمان با عضویت کشورشان در ناتو مخالفت کردند.
* تهران- ایرنا- در حالی که بحث دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا هنوز در جریان است، دو سناتور آمریکایی طرحی برای تحریم دولت های دخالت کننده در انتخابات این کشور آماده می کنند.
* دهلی نو- ایرنا- جشنواره نمایشگاهی توریسم آسیا و اقیانوسیه روز پنجشنبه با حضور 60 کشور از جمله ایران در شهر مومبای هند آغاز بکار کرد.
* تبریز- ایرنا- سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز با بیان اینکه ما آماده هرگونه همکاری در برگزاری رویداد تبریز 2018 هستیم، گفت: شهر نخجوان نیز به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شده و ما در این سال می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.
* باکو- ایرنا- نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان که در سفر رسمی در آمریکا بسر می برد، تلفات جانی ناشی از آتش سوزی یک دستگاه اتوبوس مسافربری حامل شهروندان ازبکستان را به شوکت میرضیایف همتای ازبکستانی خود تسلیت گفت.
* نیویورک- ایرنا- وزیر خارجه روسیه با استقبال از خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم که منفعت های سیاسی برخی کشورها برجام را تهدید کند.
* دهلی نو- ایرنا- مقام های خارجی مقیم دهلی نو پایتخت هند روز پنجشنبه با امضای دفتر یادبود، خاطره جان باختگان نفتکش سانچی را گرامی داشتند.
* بیروت- ایرنا- «مروان عبدالعال» نویسنده فلسطینی شرکت کننده در دومین کنفرانس «اعراب و ایران» در بیروت در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که ریشه اصلی فشارها و تحریم های غرب علیه ایران حمایت این کشور از فلسطین و ضدیت با رژیم صهیونیستی است.
* لندن- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه عصر پنجشنبه برای دیدار با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و گفت‌ وگو در رابطه با گسترش روابط دوجانبه و همکاری های امنیتی وارد لندن شد.
* الجزیره- ایرنا- «پل کاگامه» رئیس جمهوری رواندا در دیدار «سید مرتضی مرتضوی» سفیر جدید آکردیته جمهوری اسلامی ایران، بر عزم و اراده کشورش برای گسترش روابط در همه زمینه ها با ایران تاکید کرد.
* بلگراد- ایرنا- «کارل اریاوتس» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و «میلان برگلز» رئیس پارلمان اسلوونی روز پنجشنبه با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا به نمایندگی از طرف دولت متبوعش با امضای دفتر یادبود جانباختگان حادثه تلخ کشتی سانچی، نسبت به قربانیان این سانحه ادای احترام کردند.
* تهران- ایرنا- سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در گزارشی درباره افزایش گرمایش کره زمین، با تاکید بر اینکه زمین گرمترین سال های خود را سپری می کند، درباره این پدیده عمیقا ابراز نگرانی کرد.
شبد**1953** 1379
تنظیم کننده: مرتضی شحنه** انتشار دهنده: هادی افتخاری

انتهای پیام /*

نظر شما