شناسهٔ خبر: 23637822 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

علت پُف زیر چشمها چه می‌تواند باشد؟

حلقه‌های تیره‌ی پای چشمها توسط رگهای خونی ایجاد می‌شوند که درست زیر پوست قرار دارند و خودنمایی می‌کنند، پُف چشمها نیز به علت تجمع مایعات در زیر چشمها بوجود می‌آید

صاحب‌خبر -

شفا آنلاین>سلامت> هر چند علت حلقه‌های تیره‌ی پای چشمها می‌تواند صرفا خستگی و خوب نخوابیدن باشد، اما ممکن است دلایل پنهان جدی‌تری هم وجود داشته باشد. شما می‌توانید با چیزهایی مثل حلقه‌های خیار یا چای کیسه‌ای سرد، تیرگی پای چشمها را مخفی کنید و یا با آرایش بپوشانید اما اینها راه حل‌هایی موقتی هستند.
 
به گزارش شفا آنلاین:حلقه‌های تیره‌ی پای چشمها توسط رگهای خونی ایجاد می‌شوند که درست زیر پوست قرار دارند و خودنمایی می‌کنند، پُف چشمها نیز به علت تجمع مایعات در زیر چشمها بوجود می‌آید. اگر این سوال برای شما پیش آمده که دلیل واقعی این اتفاق‌ها چیست، مطلب زیر را بخوانید.
 

 
علت می‌تواند سن‌تان باشد

با افزایش سن، پوست بخشی از توانایی‌اش را برای بازسازی و انعطاف پذیری از دست می‌دهد. حلقه‌های تیره‌ی پای چشمها، نتیجه‌ی بازتاب رنگ رگهای خونی هستند که در زیر پوست ظریف پای چشمها قابل مشاهده‌اند. وقتی سن‌تان بالا می‌‌رود، پوست نازک‌تر می‌شود و به همین دلیل است که افراد سالخورده‌ای را اغلب می‌بینید که پای چشمهای‌شان حلقه‌های تیره‌ای وجود دارد.

ممکن است ژنتیکی باشد

حلقه‌های تیره پای چشمها می‌تواند ناشی از ژنتیک شما باشد که در افراد با پوست تیره، بیشتر مشاهده می‌شود. چنین حالتی، هیپرپیگمانتاسیون دور چشم نامیده می‌شود؛ بیماری که در پوست پای چشم‌ها، ملانین زیادی تولید می‌‌کند. متاسفانه این بیماری می‌تواند نسبتا شدید هم باشد و درمان آن تقریبا غیرممکن است.

ممکن است آلرژی غذایی داشته باشید

هر چند هر کسی که آلرژی غذایی دارد، دچار پُف زیر چشمها و تیرگی آن نمی‌شود، اما می‌تواند علتی برای بروز این علائم باشد. ممکن است شما از مدتها قبل به مواد غذایی خاصی حساسیت داشته باشید اما این حساسیت تشخیص داده نشده و نسبت به آن ناآگاه باشید، بنابراین درمان یا مراقبتی انجام نمی‌دهید، این آلرژی می‌تواند فشارهایی به کبدتان وارد کند که خودش را به صورت حلقه‌های تیره رنگ زیر چشمها نشان خواهند داد.

شاید هم زیاد نمک می‌خورید

پُف کردگی پای چشمها می‌تواند صرفا نتیجه‌ی مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی‌تان باشد. به این صورت که مصرف نمک زیاد باعث حفظ مایعات در زیر پوست شده و این مایعات در زیر پوست پای چشمها آشکار می‌شوند.

کمبود خواب دارید

این درست است که کمبود خواب می‌تواند سبب بروز تیرگی پای چشمها باشد. دلیلش هم ساده است؛ وقتی خوب و کافی نمی‌خوابید، پوست شما رنگ پریده به نظر رسیده و اجازه می‌دهد رنگ رگهای زیر پوست، خودشان را بیشتر نشان دهند.

شاید سمومی در بدن‌تان دارید

حلقه‌های تیره‌ی پای چشم می‌تواند علامت این باشد که سموم از بدن‌تان به خوبی دفع نمی‌‌شوند. بنابراین شما به یک پاکسازی درست و حسابی در بدن‌تان نیاز دارید، و حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید، اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی‌تان است.

ممکن است نارسایی کلیوی داشته باشید

پُف زیر چشمها می‌تواند نتیجه‌ی مشکلات کلیوی باشد، اما معمولا علامت‌های دیگری نیز خواهید داشت. مشکلات کلیوی اغلب باعث پُف کردگی کلی در اطراف چشمها می‌شوند نه فقط زیر آنها. نارسایی کلیوی معمولا همراه با تورم انگشت‌ها یا قوزک پا است. اگر تردید دارید که ممکن است مشکل شما این باشد، حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید و خود درمانی نکنید.


تیرگی پای چشمهای‌تان ممکن است فقط صبح‌ها به نظر بیایند

باید یادآوری کنیم که تیرگی و پُف پای چشمها معمولا در ابتدای صبح، آشکارترند و یک یا دو ساعت بعد، محو می‌شوند. وقتی شما در خواب هستید، مایعات و خون، در حفره‌های زیر چشمها جمع می‌شوند، اما وقتی بلند می‌شوید و حرکت می‌کنید، خود به خود پخش شده و پُف چشمها محو می‌شود.

چشمهای‌تان را زیاد می‌مالید

اگر چشمها را زیاد بخارانید یا با فشار بمالید، می‌تواند باعث شود حلقه‌های تیره بیشتر خودنمایی کنند. فشار آوردن به پوست نازک زیر چشمها می‌تواند موجب انبساط رگهای خونی و یا حتی پارگی آنها شده و اثری کبود مانند زیر چشمهای‌تان بگذارد.

درماتیت

در بیشتر موارد، تیرگی یا پف پای چشمها، خطرناک نیستند. گاهی اگر این علائم همراه با راش‌های پوستی، خارش و یا پوسته‌هایی باشند می‌توانند نشاندهند‌ه‌ی درماتیت باشند. به طور کلی، علت بیشتر تیرگی‌ها پای چشمها، وراثت است، بنابراین باید اجدادتان را مقصر بدانید! فاکتورهای مهمی چون سبک زندگی سالم، تغذیه‌ی متعادل، ورزش منظمِ خواب کافی و هیدراسیون روزانه می‌تواند به میزان قابل توجهی از شدت تیرگی و پف پای چشمهای‌تان کم کند و خوشبختانه، ترفندهای آرایشی خوبی هم وجود دارند که شما را تنها نمی‌گذارند!برترین ها

نظر شما