شناسهٔ خبر: 23637819 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

از «تصمیم ایده آل پاکستان برای جایگزین کردن دلار با یوآن» تا «آخرین آمار از روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نظر دیمیتری مدودف در مورد ارزهای مجازی، صادرات انار به کشورهای مختلف به قیمت کیلویی ۲۶۵۴ تومان، رشد حجم مبادلات اقتصادی قطر و ترکیه از 20 میلیون دلار به یک میلیارد و 80 میلیون دلار، اما و اگر در تولید ایرباس های سفارش ایران، سکه یک میلیون و ۵۰۸ هزار تومان؛ دلار آزاد ۴۴۸۷ تومان، غول نفتی آمریکا به کردستان عراق باز می‌گردد و معافیت جدید برای تلفن همراه مسافران ورودی را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

از «تصمیم ایده آل پاکستان برای جایگزین کردن دلار با یوآن» تا «آخرین آمار از روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نظر دیمیتری مدودف در مورد ارزهای مجازی، صادرات انار به کشورهای مختلف به قیمت کیلویی ۲۶۵۴ تومان، رشد حجم مبادلات اقتصادی قطر و ترکیه از 20 میلیون دلار به یک میلیارد و 80 میلیون دلار، اما و اگر در تولید ایرباس های سفارش ایران، سکه یک میلیون و ۵۰۸ هزار تومان؛ دلار آزاد ۴۴۸۷ تومان، غول نفتی آمریکا به کردستان عراق باز می‌گردد و معافیت جدید برای تلفن همراه مسافران ورودی را در بر دارد.

تصمیم ایده آل پاکستان برای جایگزین کردن دلار با یوآن

روز دوم ژانویه بانک مرکزی پاکستان در اطلاعیه اعلام کرد که یوآن چین در حال حاضر یک ارز تأیید شده محسوب می شود و بازرگانان می توانند از آن در کنار ارزهایی از قبیل دلار، ین و یورو استفاده کنند. در این اطلاعیه همچنین اعلام شده است که شرکت های دولتی و خصوصی می توانند آزادانه از این ارز برای تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری با چین استفاده کنند. به نقل از مقاومتی نیوز، پرفسور حافظ پاشا، معاون مؤسسه سیاست عمومی پاکستان گفته است که این تصمیم ایده آل و بموقع بوده است، زیرا روابط اقتصادی پاکستان با بزرگترین شریک تجاری خود یعنی چین به سرعت در حال رشد است و اکثر سرمایه های خارجی از این کشور وارد می شود. وی معتقد است که استفاده از یوآن، ورود شرکت های چینی به پاکستان برای سرمایه گذاری در کریدور اقتصادی چین پاکستان را تسهیل خواهد کرد. امان الله خان، رئیس شورای گسترش تجارت و سرمایه گذاری چین گفته است که عوامل اصلی اقتصاد قوی چین و ثبات یوآن نگرانی های کسب و کارهای پاکستان به خاطر نوسانات روپیه در مقابل دلار را از بین خواهد برد. امان الله خان گفته که این سیاست جدید به این معناست که بانک های پاکستانی و چینی در آینده قادر خواهند بود اعتبارات اسنادی را به یوآن باز کنند. وی معتقد است، یوآن به مانند سایر ارزها نوسانات شدید نداشته است، بنابراین هر کشوری که دارای ذخایر یوآنی باشد، احتمالا افت ارزش ذخایر ارزی آن کمتر خواهد بود.

بهای طلای سیاه به بالاترین حد خود در سه سال گذشته نزدیک شد

روز پنجشنبه، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۱۸ سنت (۰.۳ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۹.۵۶ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۲۸ سنتی (۰.۴ درصد) بشکه ای ۶۴.۲۵ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز دوشنبه ی هفته ی جاری، قیمت نفت برنت با رسیدن به ۷۰.۳۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، روز سه شنبه نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۴.۸۹ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از أواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون سابقه نداشته است. لازم به ذکر است که قیمت فعلی نفت همچنان از بالاترین حد خود از سه سال پیش تا کنون به دلیل کافی بودن میزان عرضه در بازار و کاهش فعالیت پالایشگاه های نفتی کمتر است. به گفته ی معامله گران بازار نفت، یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول در روز گذشته، تهدید یکی از گروه های شورشی در نیجریه مبنی بر حمله به تأسیسات نفتی این کشور در چند روز آینده عنوان شده است. همچنین، کاهش میزان موجودی نفت در آمریکا بر افزایش قیمت ها تأثیر گذار بوده است. در این خصوص، به گزارش مؤسسه ی نفت آمریکا، در هفته ی منتهی به ۱۲ ژانویه، موجودی نفت این کشور با کاهش ۵.۱ میلیون بشکه ای به مجموع ۴۱۱.۵ میلیون بشکه رسیده است.      

هجوم سرمایه گذاران بین المللی به خرید طلا پس از افت عجیب قیمت بیت کوین

بر اساس گزارش های منتشره، تغییرات شدید قیمتی ای که به تازگی در بازار ارز های مجازی رخ داد باعث شده است که سرمایه گذاران بین المللی به قدیمی ترین کالای اساسی در دنیا یعنی طلا روی بیاورند. در این خصوص، در ماه جاری بازار طلا با هجوم سرمایه گذاران مواجه شده است. به نقل از Russia Today، یکی از مؤسسات فعال در بازار کالاهای اساسی عنوان کرده است که در روز چهارشنبه میزان فروش طلا به صورت فیزیکی پنج برابر شد، زیرا مردم در مقایسه با "طلای مجازی" مایل هستند تا "طلای حقیقی" بخرند. جزئیات بیشتر

نظر دیمیتری مدودف در مورد ارزهای مجازی

دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه، گفت: ارزهای مجازی در حال حاضر چالش‌ جدیدی برای دولت‌ها و مشاغل ایجاد کرده و این ارزها به زودی از بین خواهد رفت اما تکنولوژی متعلق به این ارزها همچنان خواهد ماند. همچنان‌که این تکنولوژی در اینترنت پابرجا مانده است. مدودوف که در نشست اقتصادی قیدار در مسکو سخنرانی می‌کرد، گفت: تئوری‌پردازان پیش‌بینی کرده بودند که ارزهای مجازی در اواسط قرن گذشته بروز پیدا کند. وی اضافه کرد: با وجود این، ارزهای دیجیتالی یک چالش جدی برای هر کسی شده و حتی کارشناسان هم از این امر مستثنی نیستند. مدودف اعلام کرد: امروزه هر کسی واقعاً نمی‌داند که این مسابقه ارزهای مجازی کی به پایان خواهد رسید، شاید هم آن انقلاب خاموش است. نخست‌وزیر روسیه اضافه کرد: نمی‌تواند به طورکامل تکرار سناریوی سال ۱۹۹۰ را انکار کند، آن زمان که تعداد زیادی از شرکت‌های جدید به‌ واسطه توسعه اینترنت ظاهر شدند، اما همه میدانیم که این شرکت‌ها پس از آن از بین رفتند، ولی تکنولوژی متعلق به آنها که اینترنت بود نه‌تنها همچنان باقی است، بلکه نقش کلیدی را در زندگی ما ایفا می‌کند.

صادرات انار به کشورهای مختلف به قیمت کیلویی ۲۶۵۴ تومان

انار یکی از محصولات باغی پرمصرف به ویژه در ایام خاص مانند شب یلداست که در برخی بازه‌های زمانی با افزایش قیمت غیرمنطقی مواجه می‌شوند که می‌توان به همین ایام اشاره کرد چرا که براساس آخرین آمار منتشر شده از قیمت عمده فروشی مصوب کشف شده در میدان مرکزی میوه و تره‌بار حداکثر ۶۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم انار به ثبت رسیده است که مشخص نیست، چرا باید این محصول با این قیمت در مراکز عمده فروشی فروخته شود و اگر بخواهیم سود منطقی ۳۵ درصدی خرده فروشی را به آن اضافه کنیم به عددی حدود ۸۷۷۵ تومان برای هر کیلوگرم از این محصول البته به صورت درجه یک می‌رسیم. هرچند آمار بانک مرکزی از آخرین گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۲ دی‌ماه نشان می‌دهد که انار کیلویی ۷۹۲۴ تومان در سطح شهر فروخته شده است، اما این قیمت هم که پایین‌تر از قیمت منطقی مصوب بوده، بسیار گران‌تر و حدود سه برابر قیمت صادراتی این میوه است، چرا که براساس آخرین آمار منتشر شده از وزارت جهاد کشاورزی تا پایان آذرماه امسال بیش از ۱۲۲۲ تن انار به ارزشی بالغ بر یک میلیون و ۸۰ هزار دلار به شش کشور افغانستان، امارات، پاکستان، ترکمنستان، عراق و مالزی صادر شده که میانگین قیمت هر کیلوگرم انار صادراتی به این کشورها ۲.۹۹ برابر ارزان‌تر از قیمت آن در بازار داخلی است؛ یعنی کیلویی ۲۶۵۴ تومان به کشورهای مختلف صادر شده است. /ایسنا

رشد حجم مبادلات اقتصادی قطر و ترکیه از 20 میلیون دلار به یک میلیارد و 80 میلیون دلار

خلیفه بن جاسم آل ثانی، رئیس اتاق بازرگانی قطر در افتتاحیه نشست اقتصادی مشترک دو کشور در دوحه که 26 دی ماه با حضور 150 شرکت ترکیه ای برگزار شد، اعلام کرد: حجم مبادلات بازرگانی آنکارا و دوحه در سال 2017 به سه میلیارد و 900 میلیون ریال قطری ( معادل یک میلیارد و 80 میلیون دلار) رسید. در حالیکه حجم مبادلات اقتصادی میان قطر و ترکیه در سال 2000 به کمتر از 20 میلیون دلار رسیده بود.

اما و اگر در تولید ایرباس های سفارش ایران

مدیر فروش شرکت هواپیماسازی ایرباس با اشاره به توافق این شرکت برای فروش 100 فروند هواپیما به ایران ایر گفت: فکر می‌کنم این قراردادها اجرایی می شود، اما احتمالاً نه بر اساس زمان‌بندی اولیه. باید موضوع تأمین مالی را حل کنیم. آنها باید موضوع انجام پیش‌پرداخت‌ها را درک کنند. وی تصریح کرد: ایرباس در خصوص ساخت هواپیماها برای ایران بدون دریافت پرداخت‌های سپرده، محتاطانه عمل خواهد کرد. به نقل از تسنیم، به فاصله 24 ساعت پس ازاین اظهارنظر، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی عدم واریز پیش‌پرداخت به ایرباس را تأیید کرد. وی در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که قرارداد هما و ایرباس تغییر نمی‌کند اظهارات مدیر فروش ایرباس را کلی گویی عنوان کرد. فخریه‌کاشان با اشاره به موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص خروج از برجام گفته است: باید مطمئن شویم مجوز فروش هواپیما به ایران معتبر باقی می‌ماند، برای رفع این مسائل در حال مذاکره هستیم که باعث تأخیر در ارائه پیش‌پرداخت‌ها شده است. وی با اذعان به این‌که تاخیر در ارائه پیش‌پرداخت‌ها باعث تأخیر تحویل هواپیما و تأثیر در زمانبندی می شود، افزود: «ممکن است -ایرباس- سفارشات ایران را از خط تولید خارج کند و به شرکت متقاضی دیگری تحویل دهند و سفارش ایران در نوبت بعدی تحویل شود.» 

سکه یک میلیون و ۵۰۸ هزار تومان؛ دلار آزاد ۴۴۸۷ تومان 

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته در بازار آزاد با ۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل به یک میلیون و ۵۰۸ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز کاهش ۹ هزار تومانی را نسبت به روز چهارشنبه شاهد بود و یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد.  در عین حال، هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل، ۷۳۰ هزار تومان و هر قطعه ربع سکه بهار آزادی با ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رشد ۴۲۶ هزار تومان فروخته شد. در بازار آزاد همچنین هر قطعه سکه گرمی نیز با ۴ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبل ۲۸۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز با ۴۸۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل به ۱۴۰ هزار و ۹۸۰ تومان قیمت گذاری شد. صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار آمریکا را با ۴۰ تومان رشد نسبت به روز چهارشنبه ۴ هزار و ۴۸۷ تومان داد و ستد کردند. هر یورو با ۷۸ تومان رشد در مدت مشابه ۵ هزار و ۵۹۳ تومان و هر پوند با ۵۶ تومان افزایش ۶ هزار و ۱۵۴ تومان به فروش رسید. /ایبِنا

معافیت جدید برای تلفن همراه مسافران ورودی

گمرک ایران راه اندازی سامانه آنلاین رجیستری گوشی‌های تلفن همراه مسافری را رسما اعلام کرد و از اعطای معافیت 80 دلاری به تلفن همراه مسافران ورودی خبر داد. راه اندازی سامانه آنلاین گوشی های مسافری با هدف دسترسی آسان مسافران و امکان خود اظهاری برای گوشی های مسافری از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی صورت گرفته است. بنابراین گزارش؛ مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران با ارسال بخشنامه‌ای به گمرکات مستقر در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، مهلت زمانی و نحوه ثبت نام IMEI تلفن همراه مسافران ورودی در سامانه گمرک را اعلام کرد. جزئیات بیشتر

غول نفتی آمریکا به کردستان عراق بازمی‌گردد

سخنگوی شورون اعلام کرد، این شرکت آمریکایی در آینده نزدیک اکتشاف نفت و گاز در بلوک «سرتا۳» در اقلیم کردستان عراق را آغاز می‌کند. شورون پس از تنش‌های ناشی از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی، فعالیت‌های خود را در این منطقه به طور موقت متوقف کرده بود. بغداد بارها اعلام کرده که با فعالیت شرکت‌های خارجی در اقلیم کردستان بدون هماهنگی دولت مرکزی این کشور، مخالف است. /شانا

آخرین آمار از روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور

بر پایه آخرین آمار، میانگین مصرف بنزین از ابتدا تا ۲۶ دی‌ماه ۷۵ میلیون و صد هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۰ میلیون و صد هزار لیتر بوده حدود شش درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا ۲۶ دی‌ماه ۸۰ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بوده حدود ۷.۹ درصد رشد داشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما