شناسهٔ خبر: 23637730 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اشتباه محرز هیأت داوران جشنواره موسیقی فجر

وقتی «شوبرت» و «ویوالدی» نامزد دریافت جایزه باربد می‌شوند!/ انصراف سه هنرمند از حضور در میان نامزدها

اسامی نامزدهای جایزه «باربد» جشنواره موسیقی فجر در حالی اعلام شد که نام «وکالیز» در بخش «آهنگسازی» موسیقی کلاسیک به چشم می‌خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، روز گذشته ستاد برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر نامزدهای جایزه «باربد» را اعلام کرد؛ اعلام لیست نامزدها با اتفاقات و واکنش هایی همراه بوده است:

حضوری که محلی از اعراب نداشت

اولین شگفتی لیست اعلام شده از هیات داوران در بخش جایزه آهنگسازی موسیقی کلاسیک است؛ پریسا پیرزاده برای آلبوم «وکالیز» در حالی نامزد شده که او در این آلبوم، تنها به اجرای آثار بزرگان موسیقی کلاسیک از جمله ویوالدی، راخمانینوف و شوبرت پرداخته و آهنگسازی هیچ‌ کدام از قطعات را بر عهده نداشته است! در این بخش با توحه به اعلام هیات داوران علیرضا مشایخی، سهیل شیرنگی و کارن کیهانی دیگر نامزدهای این بخش با آهنگسازان بزرگ موسقی کلاسیک دنیا رقابت خواهند کرد!

پریسا پیرزاده که برای این آلبوم نامزد جشنواره شده به این نکته اذعان داشته و در صفحه شخصی اش نوشته است: «باید به اطلاع دوستان برسانم آلبوم وکالیز نوازندگی های من و پوریا از آهنگسازان کلاسیک بوده و بر این اساس ضمن تشکر از مسولان جشنواره نامم در میان کاندیداها محلی از اعراب ندارد...»

هیات داوران این دوره از جشنواره هنوز به طور رسمی مشخص نشده اند اما حمیدرضا نوربخش در گفتگویی که با فارس در این باره داشت عنوان کرد که نود درصد ترکیب هیات داوران سال گذشته حفظ شده است و مانند دوره قبل 21 داور آلبوم ها را داوری کرده اند»

حضور اعضای ستاد برگزاری در میان نامزدها

دیگر شگفتی لیست اعلامی از سوی هیات داوران حضور امیر عباس ستایشگر-مسئول بخش پژوهش و از کارشناسان این دوره جشنواره- در دو بخش است. وی برای آلبوم «در جان سرگردان من»‌ در بخش موسیقی بی کلام دستگاهی و ناشر برتر (موسسه پرده هنر موسیقی) نامزد دریافت جایزه شده است! حمیدرضا نوربخش رییس و هیات داوران جشنواره هنوز درباره حضور یکی از اعضای ستاد برگزاری جشنواره در میان نامزدها واکنشی نشان نداده اند.

انصراف علی قمصری از نامزدی در جایزه باربد

اتفاق دیگر داوری این دوره انصراف علی قمصری از نامزدی جایزه باربد است. او که در بخش موسیقی معاصر بی‌کلام نیز علی قمصری  با آلبوم «دُرُصط» نامزد شده بود  قمصری در واکنش به این اتفاق در کانال شخصی خود نوشته است: «ستاد جشنواره‌ موسیقى فجر هر سال ظاهرا با الهام از جشن سایت موسیقى ما، طبق بررسى کلى آثار سال، جوایزى به هنرمندان مى‌دهد. گویا هیئت داوران جشنواره فجر، در بخش مربوط به آلبوم‌هاى برگزیده‌ى سال، نام مرا بین منتخبین قرار داده‌اند. همین‌جا عدم تمایلم را به هرگونه ارتباطى (حتى همین انتخاب غیابى) با این جشنواره در نبود اساس‌نامه اعلام مى‌کنم. هر جایزه‌اى از این جشنواره تا زمانى که تکلیف آئین‌نامه و جزئیات هزینه‌هاى دو سال قبل منتشر نشود، براى من بى‌اعتبار است.»

رابعه زند؛ انصرافیِ سوم

ساعتی قبل رابعه زند هم که با آلبوم «قانون بی‌قانون» نامزد دریافت جایزه شده بود انصراف خود را با انتشار متنی اعلام کرد. او ضمن بیان انتقاداتی به خانه موسیقی ایران نوشت: «خانه موسیقی محترمی که الان آلبوم من رو کاندید کردند، در این 4-5 سال اخیر کجا بودند که ما به عملکردشون انتقاد کردیم و پاسخی نشنیدیم.

پانزده سال پیش که این خانه احداث شد، احساس کردم پشتوانه ای برای من که هنرمند جوانی بودم بنا گذاشته شده و عضو شدم، اما دریغ و افسوس از کوچکترین حمایتی تا کنون.

چطور خوشحال باشم از اینکه کاندید جایزه باربد شدم! وقتی که دیگر زنان هنرمند سرزمینم از اجرا بروی صحنه محروم میشوند! حتی خودم سالها در بسیاری از شهرستانها، اجازه اجرا نداشتم، بطوری که یکبار روی صحنه، پشت پاراوان هم ساز زدم...»

هنوز هیات داوران جشنواره موسیقی فجر و همین طور حمیدرضا نوربخش مدیر این رویداد نسبت یه این اتفاقات واکنشی نشان نداده اند و در قبال این اتفاقات سکوت کرده اند. 

مراسم اختتامیه سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر با اعلام برندگان جایزه باربد در بخش های پاپ، کلاسیک، تلفیقی باکلام، تلفیقی بی‌کلام، ایرانی دستگاهی بی‌کلام، ایرانی دستگاهی باکلام، ایرانی معاصر بی‌کلام، ایرانی معاصر باکلام و بهترین ناشر، روز شنبه در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
 

نظر شما