شناسهٔ خبر: 23637503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گسترش همکاری‌های امنیتی محور نشست خبری رهبران فرانسه و انگلیس

لندن - ایرنا - «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه عصر پنجشنبه پس از ملاقات با یکدیگر در یک نشست خبری مشترک در انگلیس پیرامون توافقات صورت گرفته از سوی دو طرف با محور گسترش همکاری‌های دفاعی، اظهاراتی را بیان داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «ترزا می» در این نشست خبری بااشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی فرانسه و انگلیس اعلام کرد که دو طرف تا سال 2020 قادر خواهند بود تا برای مقابله‌ سریع و مؤثر با تهدیدهای بین‌المللی، 10 هزار نیروی اعزامی خود را گسیل دهند.
وی همچنین از آمادگی انگلیس برای در اختیار قرار دادن بالگردهای چینوک به همراه خدمه آن در عملیات مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی در آفریقا به رهبری فرانسه خبر داد.
نخست‌وزیر انگلیس گفت که این اقدام سبب خواهد شد تا پیاده ‌نظام‌های فرانسوی به‌گونه‌ای مؤثر در مبارزه با افراط‌گرایی جابه‌جا شوند.
در رابطه با همکاری‌های ضد تروریستی، ترزا می اظهار داشت که برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور، مدیران سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و فرانسه در آستانه نشست رهبران دو کشور، با یکدیگر گفت‌وگو و در رابطه با همکاری‌های امنیتی رایزنی کردند.
وی افزود: آن‌ها سپس در نشستی که با رئیس‌جمهوری فرانسه داشتم ما را از روند همکاری‌های خودآگاه کردند. روشن است که این همکاری‌ها به جلوگیری از کشته شدن جان مردم در دو سوی کانال مانش و در سراسر جهان کمک خواهد کرد.
نخست‌وزیر انگلیس در بخش دیگری از اظهارات خود به بحث مهاجران مستقر در بندر کاله (فرانسه) که قصد ورود به انگلیس را دارند، اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 2016 بیش از 56 هزار تلاش برای ورود به خاک انگلیس از مأموران مرزی خنثی شد. ازاین‌رو انگلیس و فرانسه به پیمان «له توکه» که بر اساس آن انگلیس قادر است بازرسی‌های مرزی‌اش را در خاک فرانسه صورت دهد، پایبند خواهند بود.
بر اساس پیمان موسوم به «له توکه» که در سال 2003 میان انگلیس و فرانسه به امضاء رسید، مهاجرانی که به‌صورت غیرقانونی قصد ورود به انگلیس را دارند توسط مأموران مرزی انگلیس در همان خاک فرانسه شناسایی‌شده و اجازه ورود به آن‌ها داده نخواهد شد.
وی در همین رابطه اظهار داشت که انگلیس به‌منظور افزایش تدابیر امنیتی و تحرکات غیرقانونی مهاجران در بندر کاله دوربین‌های مداربسته نصب و فنس کشی خواهد کرد.
ترزا می همچنین روابط تجاری دو کشور را حائز اهمیت توصیف کرد و با اشاره به حجم بالای مراودات تجاری دو طرف گفت: فرانسه سومین شریک بزرگ تجاری انگلیس به شمار می‌رود.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این نشست خبری افزود: انگلیس و فرانسه به همکاری‌های خود در رابطه با بحران سوریه، شمال آفریقا و توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهند داد.
وی بیان داشت که فرانسوی‌ها برخلاف عقیده قلبی خود، برای تصمیم مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا احترام قائل هستند. او بااین‌حال گفت که این بحث محور اصلی گفت‌وگوی وی با نخست‌وزیر انگلیس نبوده است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه بعدازظهر پنجشنبه به‌وقت محلی برای دیدار با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس وارد لندن شد.
وی که به همراه شماری از اعضاء کابینه‌اش به انگلیس سفرکرده است، عصر پنجشنبه در آکادمی سلطنتی نظامی«سند هرست» انگلیس با ترزا می ملاقات کرد.
شبد*9122* هـ ن **انتشار دهنده: مهدی نعمتی

انتهای پیام /*

نظر شما