شناسهٔ خبر: 23637153 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

توجه نکردن به مسایل زیست محیطی خسارت های درازمدت دارد

به گزارش ایرنا ، هادی کیادلیری پنجشنبه شب در همایش آینده طبیعت ایران ، افزود: در چند دهه گذشته وضعیت طبیعت ایران و بویژه جنگل ها مغفول مانده است ، به طوریکه

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا ، هادی کیادلیری پنجشنبه شب در همایش آینده طبیعت ایران ، افزود: در چند دهه گذشته وضعیت طبیعت ایران و بویژه جنگل ها مغفول مانده است ، به طوریکه اکنون جنگل های زاکرس رو به نابودی است و سخن از مراقبت آن ها بی معناست.
وی ادامه داد: اکنون شاهد طغیان بیماری ها در جنگل های شمال کشور هستیم ، بیماریی که توسط یک حشره حدود 30 سال پیش از جنگل های زاگرس به این منطقه آمده است .
کیادلیری گفت: هر ساله 126هزار هکتار از جنگل ها دچار آتش سوزی می شود، آنچه خوف انگیزتر است تغییر الگوی آتش سوزی و شدت آن هاست .
وی با بیان این که برنامه های پیشگیرانه باید قبل از بروز بحران انجام شود، افزود: یکی ازدلایل توسعه نیافتگی کشورهای جهان سوم این است که پس از مشاهده بیماری به دنبال مبارزه با آن هستند که این امر در بیشتر مواقع علاوه بر هزینه بسیار زیاد ، موفقیت آمیز هم نیست.
رییس انجمن جنگلبانی ایران گفت: ایران در کربند زلزله ، خشکسالی و حتی خشونت قرار دارد، در جوامعی که ارزش های انسانی از دست رفته باشد ، به طبیعت هم احترامی گذاشته نخواهد شد.
وی گفت: در 40 سال گذشته بهره برداری از جنگل ها هفت تا هشت برابر شده و دلایل آن هم افزایش جمعیت ، تغییر الگوی زندگی مردم ، کاهش درآمد مردم و مدیریت غلط است ، مردم ایران به طور نسبی اطلاعات زیست محیطی دارند اما عموما رفتار زیست محیطی نداریم .
کیا دلیری با بیان این که توسعه یافتگی در کشور بی قاعده است ، افزود: در حالی که منابع سرشار گازی و نفتی داریم ، هر ساله 8.5میلیون متر مکعب چوب می سوزانیم ، کارخانه هایی ایجاد کردیم که برای مواد تهیه مواد اولیه آن فکری نکردیم و یا آزاد راه تهران - شمال را درست می کنیم در حالی که برای اسکان بخشی از جمعیت ورودی به شمال برنامه نداریم .
وی گفت: ما اکنون به چنان وضعیت بحرانی در جنگل های کشور رسیده ایم که باید به آن ها استراحت بدهیم ، ممنوعیت بهره برداری از جنگل های شمال کشور کار بسیار ارزشمندی است که فایو آن را ابتکار ایرانی ها اعلام کرده است.
محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع کشور هم در این همایش گفت: با در نظر داشتن مولفه های موجود، آینده محیط زیست ایران شرایط خوبی نخواهد داشت ، اما حضور گسترده مردم در فعالیت های زیست محیطی معنی دار و دلگرم کننده است.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته دریاچه بختگان ، گاوخونی و پریشان را به نوعی از دست دادیم که هریک از آن ها نگینی در سرزمین ایران بودند. سواحل میانکاله را نیز با تاسیس پتروشیمی ودیگر صنایع مضر در حال از دست دادن هستیم ، جایی که در آخرین سرشماری 11هزار بال پرنده در آن مشاهده شده در حالی که چند سال پیش 120هزار بال پرنده در آن شمارش شده بود.
وی با اشاره به بهره برداری از معادن بوکسیت کوه شاهوار گفت: در حالی که کشورهای ثروتمند دنیا برای تنوع زیستی خود کوه مصنوعی درست می کنند ، در شاهرود کوه شاهواربا بهره برداری از معادن آن در حال نابودی است.
در این همایش رییس دیدبان طبیعت شهرستان شاهرود نیز پیرامون مشکلاتی که بهره بردای از معادن شاهوار درست می کند ، سخنرانی کرد.
کوه شاهوار در شمال غربی شاهرود یکی از منابع تامین آب شاهرود ، بسطام، مجن و روستاهای این منطقه است.
7358/6167 خبرنگار : سروش مولانا *** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام

نظر شما