شناسهٔ خبر: 23637030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آستانه طرح بازگشت به میانمار؛

بیش از یک میلیون روهینگیایی در ارودگاه های بنگلادش شمارش شدند

دهلی نو-ایرنا-بنگلادش در آستانه اجرای طرح بازگشت مسلمانان روهینگیا به کشورشان(میانمار) تاکنون بیش از یک میلیون پناهجوی روهینگیایی را در اردوگاه های مهاجران در منطقه کاگس بازار در نزدیکی مرز خود و میانمار شمارش کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل از روزنامه هندوستان تایمز، سعید الرحمن مقام نظامی بنگلادش که مسوول ثبت نام پناهجویان روهینگیاست اعلام کرد که هر چند هنوز آمارگیری پایان نیافته اما تاکنون یک میلیون و چهار هزار و 742 نفر از مسلمانان روهینگیا ثبت نام شده و کارت های هویت دریافت کرده اند.
وی یادآورشد که هزاران نفر دیگر هنوز هم ثبت نام نشده اند.
آمار اعلام شده از سوی دولت بنگلادش بیشتر از تخمین های سازمان ملل است.
بر اساس این گزارش ، پیشتر سازمان ملل اعلام کرد که حدود 962 هزار مسلمان روهینگیا در جنوب شرق بنگلادش زندگی می کنند که 655 هزار نفر از آنان پس از آغاز دور جدید خشونت ها ( 25 اوت 2017) علیه اقلیت روهینگیا در ایالت راخین میانمار به بنگلادش پناه آورده اند.
رئیس برنامه ثبت نام پناهجویان روهینگیا در بنگلادش نیز اعلام کرد که ارتش بنگلادش سال گذشته پس از فرار هزاران مسلمان روهینگیا از میانمار به این کشور، عملیات ثبت نام پناهجویان روهینگیا را آغاز کرد.
به گفته مقام های بنگلادشی این طرح به منظور کمک به بازگشت مسلمانان روهینگیا به کشور خود انجام می شود.
بنگلادش اعلام کرده است روند بازگشت پناهجویان روهینگیا به کشور خود از هفته آینده آغاز خواهد شد.
بنگلادش و میانمار 25 ماه نوامبر 2017(آذر) توافقنامه ای برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.
اما بسیاری مسلمانان روهینگیا اعلام کرده اند که حاضر به بازگشت به میانمار نیستند. سازمان ملل نیز اعلام کرده است روند بازگشت مسلمانان روهینگیا باید به صورت داوطلبانه انجام شود.
بیش از 650 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودایی افراط ‌گرا میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.
پناهجویان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار مستقر شده اند درحالی که پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.
اقلیت نژادی روهینگیا در استان راخین از سال 2012 هدف حمله بودائیان تندرو قرار گرفته اند و با تشدید این حملات و پیوستن نیروهای ارتش میانمار به آنچه نسل کشی و پاکسازی نژادی مسلمانان میانماری گفته می شود ، در دو ماه اخیر بیش از پیش هدف این قبیل رفتارها قرار گرفته اند.
شبد**آساق**267**1010
وحیده دینداری**انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /*

نظر شما