شناسهٔ خبر: 23636609 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

به بهانه قدرت گرفتن قرمز‌های آنفیلد:

لیورپول و فصل بعدی که بالاخره از راه می رسد

پس از پیروزی 3-4 مقابل منچسترسیتی صدرنشین در چهارچوب رقابت‌های لیگ جزیره و همچنین فرم مناسب قرمز‌های آنفیلد در این فصل، گوشه‌هایی از یک تیم مدعی برای فصل بعد، نمایان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، شما همواره این عبارت که "سال آینده، سال ماست!" را به عنوان یک جوک شنیده‌اید اما این بار، این عبارت رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است. لیورپول امسال، دومین تیم برتر لیگ جزیره بوده است، هر چند که جدول لیگ جزیره فعلا این را نمی‌گوید! عملکرد قرمز‌ها در مقابل شاگردان گواردیولا، نشانه‌ای از این بود که آن‌ها مدعی فصل آینده لیگ جزیره هستند، نمایشی که باعث شد رویای پپ و شاگردانش برای به پایان بردن یک فصل بدون باخت، به فراموشی سپرده شود.


در حقیقت، اگر سیتیزن‌ها در این فصل لیگ جزیره، این عملکرد خارق‌العاده را نداشتند، اکنون لیورپول و منچستر‌یونایتد را به عنوان دو رقیب اصلی در کنار خود می‌دیدند. لیورپول امسال کلوپ تا به اینجای کار، امتیازات بیش‌تری(47 امتیاز در 23 بازی) از لیورپول سال 2013/14 در همین مقطع، به دست آورده است. قرمز‌ها در فصل 2013/14، مقام دومی را تنها با دو امتیاز اختلاف نسبت به سیتی پیگرینی، به دست آوردند. تنها یک بار در تاریخ لیگ برتر انگلیس، قرمز‌ها امتیاز بیش‌تری در این مقطع از فصل داشتند و آن هم فصل 2008/09 و در هدایت رافا بنیتز بود که تنها یک امتیاز بیش‌تر داشتند. قرمز‌ها در این فصل، تنها دو باخت مقابل تاتنهام و منچسترسیتی داشته‌اند و اکنون در لیگ جزیره، 14 بازی متوالی را بدون شکست پشت سر گذاشته‌اند.  گویا از یکی از مدعیان قهرمانی برای فصل آینده رونمایی شده است. در زیر به بررسی دلایل این امر می‌پردازیم.

1-یورگن کلوپ:


در حقیقت هرگز ارزش و اهمیت حضور آقای معمولی در آنفیلد آنچنان که واقعا هست، معلوم نشده است. او دو سال و نیم است که در جمع قرمز‌ها حضور دارد و با آمدن خود، قدرت تهاجمی و پرسینگی را به لیورپول اضافه کرد که هیچ‌یک از مربیان پیشین همانند برندن راجرز، به این تیم اضافه نکرده بودند.

 

 


صبر کلوپ در نقل و انتقالات، به خصوص نقل و انتقالات امسال و همچنین بهره گرفتن از بازیکنان جوان، بالاخره نتیجه داد و با خرید ویرجیل فن‌دایک و نبی کیتا در این فصل، او می‌تواند در فصل آینده به همراه لیورپول، مدعی بزرگی باشد. کلوپ قول داده است که در فصل 2018/19 حتما یک جام مهم را به تاریخ پرافتخار قرمز‌ها اضافه خواهد کرد. او به آرامی ترکیب خود را تقویت کرد و حالا با شیوه بازی تهاجمی خود، تیمش را یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی کرده است.

 

2-ثبات در داخل و خارج زمین:


قوی‌تری در این زمینه، کلوپ و مالکان لیورپول، نقش بسیار مهمی دارند. بیش‌تر مربیان دنیای فوتبال، حتی پرافتخارترین و بهترین مربیان نیز بیش‌تر از 2 یا 3 سال در یک باشگاه، دوام نمی‌آورند، اما کلوپ و مالکان قرمز‌ها، می‌دانند که تبدیل کردن لیورپول به یک تیم قدرتمند زمان زیادی می‌خواهد و احتمالا از فصل بعد، قدرت نمایی‌های شاگردان آقای معمولی شروع شود.


کلوپ بار‌ها و بار‌ها نشان داده است که برای او، خرید بازیکنان گرانقیمت در اولویت قرار ندارد، بلکه او به دنبال بازیکنانی است که بتوانند لیورپول را به سوی بهتر شدن هدایت کنند. کلوپ چندی پیش و درپی انتقال کوتینیو در مصاحبه‌ای گفت:( من به دنبال بازیکنان خوب هستم، نه گران!)

 

 

 

در حالیکه هواداران لیورپول پس از انتقال کوتینیو، بی صبرانه منتظر خرید جدید کلوپ هستند اما آقای معمولی، به دنبال یک خرید خوب است و کلوپ نمی‌خواهد که یک اشتباه گران‌بها انجام دهد. ثبات خارج از زمین قرمز‌ها، بسیار مهم است. کلوپ مطمئن است که حتی اگر سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را هم به دست نیاورد، فصل بعد مربی قرمز‌هاست و به همین دلیل، با آرامش خاطر تیم خود را مربیگری می‌کند. با توجه به اوضاع کنونی قرمز‌ها و این که مالکان به دنبال بهتر کردن استادیوم و تلاش برای بهبود زمین تمرین لیورپول هستند، لیورپول فصل بعد، بسیار قدرتمندتر خواهد بود.

 

3-نبی کیتا:


آمدن کیتا کمک بسیاری به لیورپول می‌کند. مرد 48 میلیون پوندی گینه‌ای، توانایی بازی در پست هافبک دفاعی، هافبک وسط و هافبک تهاجمی را داراست و از قدرت خوبی برای پاس‌دادن و البته دریبل و شوت زدن، برخوردار است و این ویژگی‌ها برای بازی در  یک تیم  لیگ جزیره، بسیار مهم است.

 

 

 


کیتا یک هافبک توپ‌نگه‌دار نیست، او به شدت در گل‌زدن می‌تواند به لیورپول کمک کند و خط حمله فوق‌العاده لیورپول را به شدت تقویت کند. به احتمال زیاد، کلوپ از او به عنوان بازیکنی که در هافبک تهاجمی در هنگام حمله و در دفاع به عنوان هافبک وسط و توپ‌گیر، استفاده خواهد کرد. اما نکته مهم در مورد این انتقال، این است که چه کسانی در کنار کیتا، خط هافبک آنفیلدی‌ها را رهبری خواهند کرد.

 

4- هوشمندی در نقل و انتقالات:


تنها چهاربازیکن از تیم سال 2013/14 لیورپول، در لیست فعلی کلوپ قرار دارند و احتمال انتقال این بازیکنان در پنجره نقل و انتقالاتی تابستانی، وجود دارد. سیمون مینیوله که به دلیل حضور فیکس این روز‌های کاریوس، اوضاع خوبی ندارد، یکی از گزینه‌های انتقال است. جان فلنگان نیز با احتمال انتقال قرضی، روبرو شده است و استوریج نیز به دنبال ترک باشگاه است. کاپیتان هندرسون نیز امکان دارد با حضور کیتا و دیگر هافبک‌ها، راهی تیم دیگری شود. اکنون قرمز‌ها، تیم به مراتب قوی‌تری نسبت به چهارسال قبل دارند و این را مدیون استراتژی خوبشان در بازار نقل و انتقالات هستند. 

 

 


این یکی از ویژگی‌هایی است که بعد از انتقال آقای معمولی به آنفیلد، به این تیم اضافه شده است. اکنون دیگر لیورپول خرید‌های گران قیمتی نمی‌کند اما تمام خرید‌هایش موثرند. الکس اوکسلاید چمبرلین، یکی از این خریدهاست، کسی که به اندازه کل فصل پیش در آرسنال در طول همین نیم فصل لیگ جزیره، برای قرمز‌ها گل زده است. آقای معمولی، اندرو رابرتسون را نیز به آنفیلد آورده است و قدرت خوبی به سمت چپ خط دفاعی لیورپول داده است. مهم‌ترین خرید نه‌چندان گران کلوپ نیز محمد صلاح، یکی از شانس‌های اصلی آقای گلی است که حتی به رئال مادرید نیز لینک شده است. 


ترکیب این فصل لیورپول، ترکیب نسبتا خوبی است اما این ترکیب می‌تواند با اضافه شدن یک دروازبان، یک دفاع مطمئن‌تر از ماتیپ در کنار فن دایک و همچنین یک یا دو هافبک در سطح عالی در کنار نبی کیتا، قدرتمندتر نیز شود.

 

5-استفاده از جوانان:


نکته مهم فصل لیورپول، میانگین سنی ترکیب این تیم است. فرمینو و فن‌دایک، 26 ساله هستند، مانه و صلاح، 25 ساله هستند و کیتا در فصل بعد، 23 ساله خواهند شد. تمامی این بازیکنان می‌توانند در فصل آینده و در طول دوران اوجشان، به لیورپول فصل 2018/19 کمک شایانی کنند.جوگومز 20 ساله، ترنت الکساندر آرنولد19 ساله و بن‌وودبرن 18 ساله، دیگر جوانان مستعد باشگاه لیورپول هستند که می‌توانند آینده خوبی برای این تیم رقم بزنند. این سه بازیکن، زیر نظر کلوپ، پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند.

 

 

 


اگر بخواهیم به دیگر تیم‌های بزرگ لیگ جزیره نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که جز تاتنهام، هیچکدام یارای رقابت با لیورپول را در زمینه استفاده از جوانان ندارند که این اتفاق، می‌تواند موجبات قهرمان شدن لیورپول در فصل بعد را فراهم کنند. همه دلایل فوق، می‌توانند لیورپول را به یک تیم مدعی در فصل آینده لیگ جزیره تبدیل کنند.

 

منبع: فورفورتو


ترجمه: محمدمهدی موسی‌پور

برچسب‌ها:

نظر شما