شناسهٔ خبر: 23636402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جمهوری فرانسه برای گسترش همکاری های امنیتی وارد لندن شد

لندن - ایرنا - امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه عصر پنجشنبه برای دیدار با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و گفت‌وگو در رابطه با گسترش روابط دوجانبه و همکاری های امنیتی وارد لندن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل از منابع انگلیسی، دو طرف قرار است در رابطه با مجموعه همکاری‌های امنیتی، تجاری و به‌ویژه بحث خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت‌وگو کنند.
دولت انگلیس به تازگی اعلام کرده که برای افزایش امنیت مرزی دو کشور در بندر کاله (فرانسه) اعتباری معادل 44.5 میلیون پوند اختصاص داده که ضمن آن دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های مقابله با قاچاق انسان نصب خواهد شد.
دست‌کم 700 تن از مهاجرانی که قصد ورود به انگلیس دارند، در بندر کاله متمرکزشده که این مساله مشکل بزرگی را به لحاظ امنیتی برای دولت فرانسه به وجود آورده است.
بر اساس پیمان موسوم به له توکه که در سال 2003 میان انگلیس و فرانسه به امضاء رسید، مهاجرانی که به‌صورت غیرقانونی قصد ورود به انگلیس را دارند توسط ماموران مرزی انگلیس در خاک فرانسه شناسایی‌شده و اجازه ورود به آن‌ها داده نخواهد شد.
دولت انگلیس به‌ویژه پس از رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا با پذیرش حجم زیادی از مهاجران مخالف است که این مساله تأثیر منفی بر روابط دو کشور در این زمینه داشته است.
بااین‌حال برخی مطبوعات انگلیسی طی روزهای اخیر گزارش داده‌اند که ترزا می در نظر دارد تا در جریان دیدار خود با رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن انعقاد قرارداد 44 میلیون پوندی در جهت افزایش امنیت مرزی بندر کاله، آمادگی کشورش را برای پذیرش شمار بیشتری از مهاجران این منطقه اعلام کند.
همچنین، افزایش همکاری‌های ضد تروریستی از دیگر موضوع هایی به شمار می‌رود که قرار است در جریان ملاقات دو طرف موردتوجه قرار گیرد.
فرانسه در سال‌های اخیر شاهد چندین حمله تروریستی بوده و انگلیس نیز تنها در سال گذشته 5 حمله تروریستی را که براثر آن ده‌ها تن کشته شدند، شاهد بوده است.
در جریان این سفر قرار است افزایش همکاری میان دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس و فرانسه برای شناسایی تروریست‌ها موردتوجه قرار گیرد.
وزارت دفاع انگلیس نیز قرار است تعدادی بالگرد برای عملیات مبارزه با افراط‌گرایی در آفریقا به رهبری فرانسه ارائه دهد که این مساله در جریان ملاقات رهبران دو کشور بحث خواهد شد.
رئیس‌جمهوری فرانسه پیش از سفرش به لندن گفته بود که در رابطه با توقف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با «ترزا می» گفت‌وگو خواهد کرد.
اکثر مردم انگلیس در ژوئن سال 2016 میلادی به خروج از اتحادیه اروپا رای داده و این کشور قرار است به‌طور رسمی در ماه مارس سال آینده (2019 میلادی) از اتحادیه اروپا خارج شود.
مرحله اول مذاکرات برگزیت در ماه دسامبر (آذرماه) سال گذشته به پایان رسید و گفت‌وگو درباره آینده روابط و همکاری‌های تجاری میان دو طرف، از ماه مارس آغاز خواهد شد.
هرچند رهبران اتحادیه اروپا طی روزهای اخیر چندین بار نسبت به بازگشت انگلیس به این اتحادیه چراغ سبز نشان داده‌اند اما دولت انگلیس مصمم است تا مطابق با برنامه اعلام‌شده، 29 مارس 2019 به‌وقت محلی (بامداد 10 فروردین 1398) از اتحادیه اروپا خارج شود.
شبد** اروپام ** هـ ن **1010
انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /*

نظر شما