شناسهٔ خبر: 23636004 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

طرح خودیاری تامین منابع مالی خرد در نهبندان اجرا می شود

محمد بارانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توسعه کسب و کارهای خرد اهالی روستا، توانمندسازی و بهبود معیشت و زندگی اعضا را می توان از جمله

صاحب‌خبر - محمد بارانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توسعه کسب و کارهای خرد اهالی روستا، توانمندسازی و بهبود معیشت و زندگی اعضا را می توان از جمله اهداف این برنامه برشمرد.
وی ادامه داد: همچنین دریافت و پرداخت وام به اعضای گروه های خودیار متقاضی، استفاده از امکانات و فرصت های روستایی به منظور کاهش مهاجرت و استفاده از خدمات آموزشی و مشاوره ای از دیگر اهداف برنامه یادشده است.
وی نخستین اولویت در این طرح را زنان سرپرست خانوار و افراد نیازمند عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم با بهره گیری درست از ظرفیت های شهرستان، با توسعه اشتغال و افزایش تولید، زمینه اشتغالزایی و افزایش درآمد مردم و رفاه عمومی آنها را فراهم کنیم.
رئیس اداره بهزیستی نهبندان اظهار کرد: این طرح در شهرستان باید با ایجاد 40 گروه خودیار حداقل 15 نفره، وارد فاز اجرایی شود و 600 نفر را زیر پوشش قرار دهد.
وی افزود: از جمله روستاهای هدف که قصد داریم این طرح را در آنجا عملیاتی کنیم و موفق بود می توان به چاهداشی، دهسلم، خوانشرف، برک، رومه، چاهدراز، سیدال، میغان، بندان، عربخانه و... اشاره کرد.
وی گفت: در این روستاها ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی وجود دارد، در نتیجه با بهره گیری درست از این ظرفیت ها می توان به تحرک و توسعه روستاها کمک کرد و زمینه اشتغالزایی و افزایش درآمد مردم را فراهم کرد.
وی یادآور شد: برنامه تامین منابع مالی خرد مزایای زیادی از قبیل دریافت وام بدون ضمانت و وثیقه از بانک کشاورزی با کارمزد سه درصد برای ایجاد اشتغال، رفع نیازها و مشکلات، بهبود معیشت، آموزش پس انداز، ایجاد همدلی بین آنها با کمک و همکاری به یکدیگر دارد.
بارانی گفت: در این برنامه اعضای صندوق هر کدام ماهیانه بر طبق موافقت خودشان مبلغی را به صندوق واریز می کنند، همچنین مبلغی به صورت بلاعوض به مبلغ 12 میلیون تومان برای تمامی صندوق های گروه خودیار به عنوان مشوق و حمایت در نظر گرفته شده است که سهمیه هر صندوق 300 هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح بانک کشاورزی و موسسه تاک با بهزیستی مشارکت دارند اظهار کرد: اجرای این طرح در این شهرستان توسط مرکز کلینیک مددکاری پیام مهر تحت نظارت بهزیستی نهبندان صورت می گیرد.
وی عنوان کرد: بابت تشکیل هر گروه خودیار مبلغ سه میلیون و 285 هزار تومان حق الزحمه پرداخت و در صورت موفق بودن در طرح و تشکیل 40 گروه خودیار در مجموع 131 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت می شود.
این مسئول با اشاره به اینکه موفقیت در این طرح نیازمند به همکاری و تعاون مردم و مسئولان است یادآور شد: از اداراتی از قبیل فرمانداری، بخشداری، فنی و حرفه ای، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین دهیاران و شوراهای روستا خواستار همکاری لازم را داریم.
شهرستان نهبندان با بیش از 59 هزار نفر جمعیت، 26 هزار کیلومترمربع مساحت و بیش از 100 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
شهر نهبندان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand
7557*3028
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: رسول محمدحسنی

نظر شما