شناسهٔ خبر: 23635971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحلیل فرانس پرس: سایه فضاي جنگ سرد بر روابط مسکو - واشنگتن

يک سال از رياست جمهوري ترامپ مي گذرد اما آنگونه که وي در تبليغات و کارزارهاي انتخاباتي خود بر آن تاکيد کرده بود هنوز خبري از آشتي ميان آمریکا و روسيه نيست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ­خبرگزاري فرانسه در تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ در تبليغات و کارزارهاي انتخاباتي همواره تاکيد مي کرد در صورتي که به سمت رياست جمهوري آمريکا برسد تلاش مي کند آمريکا را با روسيه آشتي دهد. اما اکنون که يک سال از آن دوران مي گذرد نه تنها روابط دو کشور بهبود نيافته بلکه روابط آنها به مراتب بدتر نيز شده است. به طوري که اکنون فضاي جنگ سرد يک بار ديگر بر روابط دو کشور سايه افکنده است.

با وجود وعده هاي دونالد ترامپ در تبليغات و کارزارهاي انتخاباتي و بعد از آن، انتخاب فردي مانند رکس تيلرسون به عنوان وزير امور خارجه آمريکا که روابط شخصي خوبي با پوتين دارد،اختلافات دو کشور همچنان پابرجاست و واشنگتن و مسکو هر روز به شدت از هم انتقاد و يکديگر به اعمال تحريم هاي جديدي تهديد مي کنند.

ولاديمير واسايليئف، محقق موسسه امور آمريکا و کانادا در مسکو دراين باره مي گويد: « ما در روابط روسيه و آمريکا با نوعي تناقض مواجه هستيم: با اين توضيح که رهبران دو کشور مي گويند مي خواهند روابط دو کشور را بهبود بخشند اما از آن طرف اين روابط بيشتر از گذشته بد شده است.»

مقامات روسيه در مواجهه با اتهامات مطرح شده در آمريکا مبني بر اينکه دستگاههاي اطلاعاتي روسيه همه تلاش خود را به کار گرفتند تا دونالد ترامپ در مقابل هيلاري کلينتون پيروز شود، با توجه به اينکه وي خواستار اتخاذ رويکرد سخت گيرانه اي عليه روسيه بود تنها به اين بسنده کرده اند که بگويند ترامپ گروگان نبردهاي سياسي داخلي در واشنگتن است.
از همين رو، مقامات روسيه ککش شان هم از اين اتهامات گزيده نشده است و منتظرند که گرد و خاک ناشي از اين اتهامات فروبخوابد.

ماريا زاخاروا سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه مي گويد: « روابط سياسي و اقتصادي روسيه و آمريکا سزاوار آن است که بهتر از اين باشد زيرا ملت هاي ما سزاوار آن هستند. روسيه بدون در نظر اينکه چه کسي رئيس جمهوري آمريکاست خواستار آن است که روابطش با آمريکا بهبود يابد.»

اما مسائل مختلفي در جهان وجود دارد که روابط روسيه و آمريکا را تيره کرده است . نمونه بارز آن اختلاف نظر دو کشور درباره بحران اوکراين، ايران و سوريه است. در پي اقدام روسيه در ضميمه کردن شبه جزيره کريمه به خاک خود از طريق برگزاري همه پرسي در سال 2014 و سپس جنگ داخلي در بخش شرقي اوکراين، آمريکا و متحدان غربي اش تحريم هاي خيلي شديدي عليه روسيه اعمال کردند.

به هر حال< سال نخست رياست جمهوري دونالد ترامپ با اعمال تحريم هاي جديدي عليه روسيه و اخراج متقابل ديپلمات هاي دو کشور همراه بود. اين دو اتفاق در سال نخست رياست جمهوري دونالد ترامپ دقيقا يادآور سالهاي جنگ سرد ميان دو ابر قدرت دهه هاي گذشته است.
امروز کار کرملين در نوع روابطش با روسيه به اين خلاصه شده است که هميشه نتايج جديد تحقيقي که در آمريکا درباره دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 و تباني اين کشور با ستاد جمهوريخواهان در رابطه با اين انتخابات رياست جمهوري آغاز شده است، تفسير و تعبير کند.

زاخاروا از حساسيت ضد روسي که اکنون در آمريکا به راه افتاده است انتقاد کرد و گفت اين حساسيت توسط همان افرادي دامن زده مي شود که در تبليغات و کارزارهاي انتخاباتي هيلاري کلينتون عليه روسيه اقدام مي کردند و اکنون نيز که شکست خورده اند همين شيوه را در قبال روسيه در پيش گرفته اند.آنها براي توجيه شکست خود به دنبال يک فاکتور خارجي هستند. سخنگوي دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي روسيه همواره اعلام کرده است که اين کشور هيچ نقشي در پيروزي دونالد ترامپ نداشته است و وي توسط مردم خود آمريکا به اين سمت برگزيده شده است. درباره موضوعات بين المللي نيز شکاف ميان روسيه و آمريکا بسيار شديد است.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در کنفرانس مطبوعاتي سالانه اش درباره همه موضوعات بين المللي که اکنون حل نشده باقي مانده است از آمريکا انتقاد کرد. وي افزود اقدامات و عملکرد دولت کنوني آمريکا مانند عملکرد دولت باراک اوباما، رئيس جمهوري پيشين آمريکاست و اين در حالي است که دونالد ترامپ در تبليغات و کارزارهاي انتخاباتي خود قول داده بود عکس اين روند را در پيش گيرد. سرگئي لاوروف افزود در برخي موارد دولت ترامپ حتي از آمريکا نيز بيشتر بر ما فشار وارد کرده است.

در سوريه با وجود آنکه هم روسيه هم آمريکايي ها و کشورهاي غربي اعلام کردند هدف مشترک شان مبارزه با گروه پراکنده شده تکفيري- صهيونيستي داعش است اما اکنون روسيه< آمريکا را به حمايت شاخه سوري القاعده (جبهه النصره) و حتي کمک به گروه پراکنده شده تکفيري- صهيونيستي داعش با هدف کند کردن روند پيشروي نيروهاي سوريه متهم مي کند.

در اوکراين نیز دولت آمريکا در نظر دارد محوله هاي جديد تسليحات و تجهيزات نظامي که به اوکراين مي دهد موشک هاي ضد تانک نيز بگنجاند. درباره سياست هاي خارجي دولت دونالد ترامپ نيز روسيه بدون آنکه نامي از وي به طور مستقيم ببرد دو تصميم مهم سياسي در سياست خارجي را مورد انتقاد قرار داده است: نخست تصميم دونالد ترامپ در شناسايي قدس به عنوان پايتخت اسرائيل و دوم زير سئوال بردن توافقنامه هسته ‏اي 14 ‏ژوييه ‏‏سال ‏‏2015 بين ‏ايران و قدرت ‏هاي ‏جهاني (آمريکا،انگليس، ‏فرانسه، چين، روسيه و ‏آلمان).

ايوان کوريلا محقق دانشگاه اروپايي سن پترزبورگ نيز در تحليل نوع روابط مسکو و واشنگتن مي گويد روس ها بعد از آنکه در اواخر سال 2016 دولت اوباما را به تلاش عمدي براي خراب کردن روابط روسيه و آمريکا متهم کردند اميدوار بودند که با روي کار آمدن دونالد ترامپ اوضاع برعکس دوران اواباما رقم خورد. اما تاکنون اينگونه نشده است. وي افزود رهبران روسيه بر اين باورند که نيت دونالد ترامپ به هيچ وجه تقابل کامل با روسيه نيست و از همين رو اميدوارند روزي روابط دو کشور بهبود يابد.

 

نظر شما