شناسهٔ خبر: 23635810 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نرخ خرید تضمینی گندم به دبیرخانه شورای اقتصاد پیشنهاد شد

به گزارش ایرنا، محمود حجتی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از واحد تولیدی فرآورده های لبنی صحاری آشتیان افزود: این نرخ پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم مازاد

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، محمود حجتی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از واحد تولیدی فرآورده های لبنی صحاری آشتیان افزود: این نرخ پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم مازاد کشاورزان با احتساب تمامی مسایل این بخش تعیین شده و تصویب قیمت تضمینی این محصول استراتژیک توسط این وزارتخانه با جدیت پیگیری می شود.
وی گفت:در سال 92 تولید شکر در کشور یک میلیون و 300 هزار تن بود که میزان تولید آن در سال جاری به یک میلیون و 900 هزار تن افزایش یافته است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: با وجود افزایش تولید شکر، هنوز هم در کشور مشکل کمبود این محصول وجود دارد که دلیل آن بیشتر کم بودن ظرفیت تولید در کارخانه های تولیدی قند است.
حجتی توضیح داد: هشت میلیون تن چغندر قند امسال در کشور تولید شد که به دلیل کمبود ظرفیت کارخانه های فرآوری این محصول ، چغندرکاران بامشکلاتی مواجه شدند.
وی یادآور شد: هنوز بخشی از طلب چغندرکاران بابت فروش محصولشان به کارخانه های قند باقی است که تلاش می شود این مسائل هر چه سریع تر حل و فصل شود.
وزیر جهاد کشاورزی فعال سازی کارخانه قند شازند را از برنامه های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: این کارخانه در اختیار بنیاد مستضعفان است که باید با همکاری بخش صنعت راهکاری برای فعال سازی آن اتخاذ شود.
حجتی یادآور شد: استان مرکزی با وجود صنعتی بودن، ظرفیت های گسترده ای در حوزه کشاورزی و دامداری دارد که می طلبد با راهبردهای حساب شده سهم این بخش در تولید و اقتصاد برجسته تر شود.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی، ظرفیت های کشاورزی در استان مرکزی همانند سایر نقاط کشور باید به سمت کشت گلخانه ای سوق داده شود و این شیوه به خصوص در اراک باید در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی قرار گیرد.
همچنین در جریان این سفر، وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه از واحد شیلاتی شازند، عملیات اجرایی واحد فرآوری سیب زمینی کمیجان باپیش بینی 65 فرصت شغلی جدید بازدید کرد و در نشستی با بهره برداران کشاورزی شهرستان خنداب مشکلات این حوزه بررسی شد.
سفر حجتی و هیات همراه از شامگاه چهارشنبه به استان مرکزی آغاز شده و دیدار با فعالان حوزه کشاورزی و بازدید از شرکت کشت و صنعت زرین خوشه اراک و واحد دامپروی تلخاب فراهان از برنامه های سفر وی بود.
استان مرکزی با وجود مزیت های صنعتی در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است و 90 هزار بهره بردار شاغل در این بخش، 20 درصداشتغال استان را شامل می شوند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام

نظر شما