شناسهٔ خبر: 23635558 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

یک مبلغ دینی در منطقه ققفاز گقت:

آذری در همه جای دنیا، مصادف با اهل بیتی بودن است

یک مبلغ دینی در منطقه ققفاز به زوایای مختلف واقعه تاریخی 19 ژانویه اشاره کرد و گفت: علی رغم تحریفات گسترده ای که در تاریخ ملت قفقاز صورت گرفته است، به لطف خداوند متعال هنوز هم اسلام بر قلوب آذری های قفقاز حکومت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سیف الله مدبر رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان که نزدیک 20 سال در منطقه قفقاز به کار تبلیغی مشغول بود ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار ابصارخبر به زوایای مختلف واقعه تاریخی 19 ژانویه و اوضاع و احوال منطقه قفقاز پرداخت و گفت: علی رغم تحریفات گسترده ای که در تاریخ ملت منطقه قفقاز صورت گرفته ولی به لطف خداوند متعال هنوز هم اسلام بر قلوب اذری های قفقاز حکومت می کند.

تاریخ ملت جمهوری آذربایجان را روی حروف الفبای روسی نوشتند

وی در ادامه سخنان خود به مباحث میدانی و مشاهدات خود طی 20 سال فعالیت تبلیغی در قفقاز پرداخت و افزود: یکی از کاردارهای نظامی منطقه در یکی از جلسات به هویت سازی در اذربایجان اشاره کرد و با بیان اینکه تاریخ ملت جمهوری آذربایجان را روی حروف الفبا نوشته اند گفت: اشغالگران در واقع با تغییر الفبای نوشتاری مردم این منطقه، در واقع می خواستند منطق و تفکر مردم را عوض کنند اما غافل از اینکه باور و ایمان مردم به برکت اسلام  تغییر نایافتنی است.

مدبر در ادامه سخنان خود از منطق بعنوان تفکر نام برد و گفت: این کار استکبار بود که می خواست با تغییر تفکرات و منطق مردم این دیار، هویت واقعی و اصیل مردم چون فرهنگ ایرانی و اسلامی و باورهای دینی مردم را از بین ببرد.

وی به اولین سفر خود به منطقه قفقاز اشاره کرد و گفت: در نوروز سال 71 وقتی وارد منطقه شدم در طول مسیر با بررسی اطراف به نام های مشابه زیادی چون سرخس، بادجگیران، جلفا، آستارا و بیله سوار برخورد کردم که  هم در ایران و هم در جمهوری آذربایجان بود با این تفاوت که ساختمان های موجود در ایران بسیار قدیمی و اصیل تر بودند و همچنین سیستم شوروی نیز در مناطق مشابه جمهوری آذربایجان علاوه بر نوساز بودن کاملا مشهود بود که این خود شبهاتی در ذهن من ایجاد کرد و باعث شد روی این موضوع به مطالعه بپردازم.

حلقه های اتصال،موجب تغییر نگاه ها می شود

این مبلغ دینی نتایج مطالعات خود در مورد تشابه اسمی در مناطق آذری نشین ایران و جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: گذشته از همه موارد  باید به این مسئله از روی فرصت ناب نگاه کرد تا با تزریق آداب و رسوم و فرهنگ خودمان به این شهرها و مناطق، مردم شیفته این دیار را به اصل و واقعی خود که توسط استکبار به فراموشی سپرده شده است باز گرداند.

مدبر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه می توان از تشابه اسمی به ایجاد حلقه های اتفاق دست یافت، گفت: حلقه های اتصال در واقع موجب تغییر نگاه ها می شود چونکه حلقه اتصال در واقع  فرهنگ دینی، مذهبی و آداب و رسوم و حتی سبک زندگی را یکی می بیند.

 محمد امین رسول زاده، بنیانگذار تفکر تاسیس جمهوری آذربایجان

مدبر در ادامه سخنان خود به نامگذاری جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: در خاطرات محمد امین رسول زاده  نخبه سیاسی آن زمان منطقه آمده است که وی برای اولین بار این تفکر یعنی تاسیس جمهوری آذربایجان را در سال 1918 مطرح کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وقایع ثبت شده در تاریخ به تشریح افکار و اعمال رسول زاده پرداخت و گفت: این نخبه سیاسی در ۱۹۱۱ به ترکیه رفت و به «تورک اوجاغی» از گروه های ترک گرای افراطی پیوست و پس از آغاز جنگ جهانی اول، به باکو بازگشت و فعالیت خود را از سرگرفت.که در سال ۱۹۱۷ که رژیم تزاری سرنگون شد، او زمینه را برای ایجاد کشور با نام مناقشه برانگیز آذربایجان فراهم یافت و در ۲۸ مه ۱۹۱۸ تشکیل جمهوری آذربایجان به رغم اعتراض رفقای سابق او در ایران اعلام شد و توانست با اکثریت آراء به عنوان رهبر شورای ملی آذربایجان برگزیده شد.

وی افزود: در سال ۱۹۲۰ نیروهای ارتش سرخ، باکو را تصرف و جمهوری آذربایجان را ساقط کردند و رسول‌زاده که در روستایی مخفی شده بود دستگیر و زندانی شد.

مدبر با بیان اینکه رسول‌زاده با پیشنهاد استالین همراه او به مسکو رفت، گفت شواهد تاریخی نشان می هد که استالین پستهای مختلفی را به او پیشنهاد کرد ولی او هیچکدام از آنها را نپذیرفت و در نهایت به ترکیه رفت و در انکارا از دنیا رفت.

درایت و رهبری درست، مهمترین عامل عزت و اقتدار هر کشوری است

این مبلغ دینی در بخش دیگری از سخنان خود به قضیه قره باغ پرداخت و گفت: در زمان ایلچی بیگ، روشن جواد اف با اینکه پزشکی خوانده بود ولی به خاطر حس وطن دوستی که داشت وارد نظام شد و با راه اندازی گروه دلاوران و دعوت از مستشاران ایرانی و سربازگیری از افغانستان در منطقه به مقابله با ارامنه جهت آزادسازی خاک قره باغ و فاصله گیری از صهیونیست ها پرداخت.

وی به تحرکات اخیر در جمهوری اذربایجان اشاره کرد و گفت: نمایش صحنه هایی از رشادت ها و شهادت رزمندگان ایرانی در این نبرد خود نمونه هایی از اسناد خدمات ایرانیان به جمهوری آذربایجان است که در مقابل تحریف تاریخ این سرزمین کار ارزشمندی است.

مدبر در ادامه سخنان خود به تشریح دلایل شکست این قضیه پرداخت و گفت: کارشکنی ها و استنکاف حیدر علی اف از جمله مهمترین دلایل شکست جواد اف در آزادسازی قره باغ بود،

وی با بیان اینکه نیروهای جواداف در یک قدمی پیروزی قرار داشتند، حیدرعلی اف با بی بصیرتی اعلام آتش بس کرد که این قضیه منجر به از دست رفتن قره باغ تا کنون شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل نقش رهبری و درایت وی در مدیریت کشور را متذکر شد و گفت: در زمان 8 سال دفاع مقدس هم این مانع تراشی ها و کارشکنی ها از سوی برخی افراد و وابستگان شرق و غرب در کشور انجام می گرفت که با درایت و بصیرت بالای امام خمینی (ره) همه توطئه ها با شکست مواجه شدند و به لطف خداوند متعال و درایت رهبری، در نهایت 8 سال دفاع قدس به نفع انقلاب اسلامی ایران به پایان رسید.

وی به ماجرای آتش زدن روستاهای ایرانی در قضیه قره باغ نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که جواداف به دست نیروهای دولت مرکزی آذربایجان  به اسارت درامد، بلافاصله نیروهای مردمی مورد تهاجم  نیروهای دولت مرکزی قرار گرفتند و همزمان با اخراج مستشاران  ایرانی ها و نیروهای افغانی از خاک جمهوری آذربایجان، روستاهای هم مرز  نیز به آتش کشیده شد تا با ایجاد جو رسانه ای سنگین اینگونه وانمود کنند که این کار توسط ارامنه صورت گرفته است و بعضی افراد در داخل کشور نیز دانسته و نادانسته با آنها همراهی کردند، غافل از اینکه ماجرا به گونه ای دیگر است.

این مبلغ دینی کار جواداف را ستود و گفت: وی با این کار علاوه بر اینکه می خواست سرزمین قره باغ را به آغوش وطن اصلی خود بازگرداند قصد داشت تا همه همسایگان در صلح و آرامش زندگی کنند.

وی در پایان سخنان خود از حرکت آغاز شده در جهت نکوداشت 19 ژانویه، روز آذرهای مسلمان جهان به نیکی یاد و ابراز امیدواری کرد؛ این روز بزرگ جهان شمول شود.

آذری در همه جای دنیا، مصادف با اهل بیتی(ع) بودن است

مدبر با بیان اینکه آذری در همه جای دنیا مصادف با اهل بیتی بودن است به خاطرات اسد مستوفی، خان زاده اردبیلی به اسارت درآمده توسط نیروهای روس اشاره کرد و گفت: در کتاب مویه های غریبانه آمده است که با اینکه مستوفی در کودکی به اسارت روس ها درآمده بود و  عمده  عمر خود را در مناطق سیبری و بدور از اماکن مذهبی مسلمانان سپری کرده بود با اینحال با اتکا به خداوند متعال  توانست با راه اندازی حسینیه ها و تکایای مذهبی در  این منطقه، پیام رسان اهل بیت در آن دیار شود.

این مبلغ دینی با بیان اینکه علم تا به کتابت نرسد ماندگار نخواهد ماند از علاقمندان به پژوهش در زمینه های تاریخی خواست تا با تحقیق و پژوهش در این زمینه علاوه بر انعکاس درست وقایع تاریخی از تحریفات گسترده توسط دشمنان جلوگیری کرده و هویت واقعی مردم قفقاز را به نسل جدید این سرزمین انتقال دهند.

انتهای پیام/

نظر شما