شناسهٔ خبر: 23635542 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمريکا در صورت خروج از برجام بازنده بزرگ خواهد بود

اگر ترامپ به تهديد خود ضدایران عمل کند،آمريکا بازنده خواهد بود زیرا دولتهاي اروپايي و روسيه و چين از موافقت با اعمال دوباره تحريم ها خودداري خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، روزنامه واشنگتن پست نوشت: اگر ترامپ به تهديد خود درباره توافق هسته اي ايران عمل کند، آمريکا بازنده بزرگ خواهد بود، چرا که دولت هاي اروپايي، و روسيه و چين، تقريباً به طور قطع از موافقت با اعمال دوباره تحريم ها عليه ايران خودداري خواهند کرد و آمريکا در ميان متحدانش منزوي خواهد شد.

اين روزنامه آمريکايي در سرمقاله خود که در پايگاه اينترنتي آن منتشر شد نوشت: مشاوران ترامپ هفته پيش به صراحت از ترامپ خواستند توافق هسته اي ايران را بر هم نزند تا(دست کم) براي 120 روز از بروز فاجعه در سياست خارجي جلوگيري کنند. اما ترامپ بدترين اقدام بعدي را انجام داد: وي به کنگره و متحدان اروپايي آمريکا اولتيماتوم داد، تا تغييرات گسترده اي در اين توافق ايجاد کنند، و قول داد اگر آنها اين کار را نکنند، توافق هسته اي را فسخ خواهد کرد. براي مردي که اغلب به توانايي خود در انعقاد قراردادها مباهات مي کند، اين حرکتي بسيار ناخوشايند بود که ممکن است بي آنکه لازم باشد، موجب بروز بحران در طول چهار ماه آينده شود.

ترامپ روز جمعه خواستار آن شد تا کنگره طرحي را تصويب کند و دولت هاي اروپايي «توافقنامه الحاقي جديدي» را بپذيرد که در صورت اقدام ايران در «توليد يا آزمايش موشک هاي دوربرد، جلوگيري از بازرسي ها، يا حصول پيشرفت در جهت توليد سلاح هسته اي»، تحريم هاي چندجانبه جديدي عليه اين کشور اعمال کند. در اصل، ترامپ به دنبال بازنويسي يک جانبه توافق هسته اي سال 2015 است، بي آنکه به خود زحمت مذاکره با ايران را بدهد. لحن قلدرمآبانه اي که وي از آن، خطاب به متحداني همچون انگليس، فرانسه و آلمان استفاده کرد - و ادعايش مبني بر اينکه کساني که از پذيرفتن شرايط وي خودداري کنند، (در واقع) «از بلندپروازي هاي هسته اي رژيم ايران حمايت مي کنند» - تنها موجب تشديد مقاومت آنها در برابر بازگشايي پرونده توافق هسته اي مي شود که تا همين حالا نيز آشکارا اين مخالفت را اعلام کرده اند.

اگر ترامپ به تهديد خود عمل کند، در حالي که در عمل هيچ امکاني براي انجام ندادن اين کار باقي نگذاشته است-،‌ بازنده بزرگ، آمريکا خواهد بود. دولت هاي اروپايي، و روسيه و چين، تقريباً به طور قطع از موافقت با اعمال دوباره تحريم ها خودداري خواهند کرد. آمريکا در ميان متحدانش منزوي خواهد شد، و اين در حالي خواهد بود که ايران دليل (لازم) براي از سرگيري فعاليت هاي هسته اي را خواهد داشت؛ شرايطي که ترامپ عامل آن خواهد بود.

برخي از اعضاي کنگره، از جمله باب کورکر، سناتور جمهوريخواه ايالت تنسي و رئيس کميته روابط خارجي سنا، و بنجامين کاردين، سناتور بلندپايه دموکرات همه تلاش خود را کرده اند تا مانع از اين حماقت ترامپ شوند. آنها اميدوار بودند پيش نويس طرحي را تدوين کنند که توافق اوليه را نقض نکند و براي اروپايي ها هم قابل قبول باشد. شايد هنوز هم بتوان چنين طرحي را با زيرکي پيش برد، اما در اين صورت، اين طرح بايد شامل ماده اي باشد که اختيارات را براي نقض يک جانبه توافق از ترامپ سلب کند. حملات بي ملاحظه وي به توافق منافع مهم آمريکا تهديد مي کند.

نظر شما