شناسهٔ خبر: 23635512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس انجمن جنگلبانی ایران:

جنگلی به نام هیرکانیان در ایران وجود ندارد

شاهرود- ایرنا- رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: با نگاهی به جنگل های شمال کشور، متوجه می شویم که جنگلی به نام هیرکانیان وجود ندارد بلکه درختانی از آن باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هادی کیادلیری روز پنجشنبه در میزگرد تخصصی بررسی آینده طبیعت ایران که با حضور جمعی از کنشگران محیط زیست، به همت جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود در سالن نشست های اداره ورزش و جوانان این شهرستان برگزار شد، افزود: وقتی صحبت از حفاظت از جنگل ها می شود، هیچ کس از حیات وحش حرفی نمی زند و همه فقط درباره درختان صحبت می کنند.
وی اظهارداشت : طرح هایی که برای احیا حیوانات در حال انقراض در دست اجراست در عمل امکانپذیر نیست و اکنون هم در جنگل های شمال کشور، ما حیواناتی را که مسوولیت حفظ محیط زیست را بر عهده داشتند از دست داده ایم.
این استاد دانشگاه در تشریح جنگل های زاگرس با شمال کشور خاطرنشان کرد : در آینده نزدیک جنگل های زاگرس بیابانی شده و جنگل های هیرکانیان به شکل جنگل های زاگرسی در می آیند.
کیادلیری با بیان این که در پنج سال گذشته، 2 میلیون هکتار از جنگل های زاگرس، به دلیل بیماری های گوناگون از بین رفته است ، افزود : پیش از سال 90 هشدار داده بودم که جنگل های شمال از درون در حال فروپاشی بوده و مرگ و میر دسته جمعی گونه های گیاهی در حال رخ دادن است.
وی ادامه داد : 40 میلیون پایه شمشاد بومی ایران در مدت چهار سال نابود شده و این زنگ خطری بزرگ برای کشور است.
رئیس انجمن جنگلبانی ایران ریشه مشکلات منابع طبیعی کشور را در 2 چیز دانست و گفت : در برخی موارد گونه گیاهی را در جای نامناسب کاشته و یا در موارد دیگر، کاشت در جای مناسب انجام شده اما شرایط محیط طبیعی را تغییر داده ایم، ما به اسم بهره برداری، از منابع طبیعی بهره کشی کرده ایم.
کیادلیری یادآور شد : بین 20 تا 30 سال پیش، در زاگرس آفت هایی داشتیم که زوال جنگل را شروع کرده و اکنون این نشانه ها در جنگل های شمال کشور دیده می شود و از آنجایی که تغییر اقلیم هم در حال رخ دادن است، این روند تخریب بیشتر هم می شود، ما اکنون مرگ دسته جمعی بسیاری از گونه های درختی را در جنگل های شمال کشور شاهد هستیم.
وی ادامه داد : از سال 75 به بعد، شاهد طغیان 70 گونه آفت هستیم که 350 هزار هکتار از جنگل های کشور را متاثر کرده و از این میزان، 126 هزار هکتار مربوط به گونه های خارجی است.
رئیس انجمن جنگلبانی ایران همچنین درباره اجرای طرح تنفس در جنگل های کشور، گفت: برخی واژه تنفس را به اشتباه تفسیر کرده اند، تنفس فقط یک تغییر رویکرد بوده به این معنا که اگر تاکنون منابع طبیعی را منبع درآمد می دیدیم، اکنون نگاه خود را عوض کنیم.
کیادلیری اضافه کرد: هر مملکتی یک سرمایه طبیعی دارد که شمال منابع طبیعی و خدمات طبیعی است، کشورهای توسعه یافته از منابع طبیعی خود استفاده نمی کنند اما در ایران اصل سرمایه را استفاده کرده و به نام مردم تمام می کنیم، توسعه پایدار یعنی تامین معیشت مردم باید در اولویت باشد اما اکنون مردم به قربانیان توسعه تبدیل شده اند، هیچ روستایی در جنگل های شمال، از بهره برداری به آبادانی نرسیده است.
وی با تاکید بر این که نمی توان در جنگلداری از شیوه های اروپایی ها الگو گرفت، بیان کرد : شیوه هایی که از اروپا وارد کردیم با شرایط اکولوژیکی ما متفاوت بوده و باعث از بین رفتن جنگل های ما شده است، ما جنگل های باستانی داریم و با به کارگیری روش های خارجی، درختان 500 ساله خود را از دست داده ایم.
در شمال شهرستان شاهرود جنگل ابر با وسعت 350 هزار هکتار قرار دارد که به گفته برخی از کارشناسان بخشی از درختان هیرکانی را در خود جای داده است.
7359/6167
خبرنگار: مهسا شانیان *** تنظیم :‌ محسن شاکری ** انتشار: جانعلی فتحی

انتهای پیام /*

نظر شما