شناسهٔ خبر: 23635453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور دو تحلیلگر برجسته عراقی؛

میزگرد: زوایای آشکار و پنهان انتخابات پارلمانی عراق

بغداد – ایرنا – دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در بغداد در میزگردی با 'هاشم الکندی' رییس شبکه پژوهش های راهبردی ' الهدف' و 'وائل الرکابی' تحلیلگر و عضو مرکز دیده بان ملی رسانه های عراق پیرامون انتخابات 12 ماه می 2018 (22 اردیبهشت ماه 97) عراق بحث و گفت وگو کرد.

صاحب‌خبر -

در این میزگرد انتخابات عراق از ابعاد مختلف مورد بحث و واکاوی قرار گرفت که بخشی از مسائل مورد بحث در این گفت وگوی تفصیلی به شرح زیر است:
- معیارهای شکل گیری ائتلاف های انتخابی درعراق
- شرایط کردها بعد از تشتت در اردوگاه سیاسی کرد در انتخابات
- وضعیت ائتلاف های انتخابی اهل سنت بعد از طرد داعش از شهرها و مناطق شان
- نقش بازیگران خارجی در انتخابات آینده عراق
در این میزگرد، میهمانان عراقی که هر دو از تحلیلگران برجسته سیاسی این کشور هستند تاکید کردند که آمریکا و همسو با آن سعودی ها بدون در نظر گرفتن نتایج آینده انتخابات عراق، درصدد حفظ اصل نظام سهمیه بندی (پست های حکومتی میان قومی ها و مذاهب مختلف) در عراق هستند.
آنها یادآور شدند که احزاب سیاسی شیعه و افکار عمومی این کشور از نظام سهم بندی در توزیع پست ها، به تنگ آمده و یکی از علل پسرفت سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی و ناکارآمد بودن دولت را همین مسئله دانسته و دنبال ایجاد دولت اکثریت سیاسی در انتخابات آینده هستند.
'هاشم الکندی' گفت که آمریکایی ها و سعودی ها امکان ندارد اجازه بدهند، دولت اکثریت سیاسی در عراق شکل بگیرد زیرا این امر به مثابه، کاهش حضور ونفوذ آنها در صحنه داخلی عراق است.
وی تاکید کرد که آمریکا برخلاف آنچه در ظاهر نشان می دهد در پشت پرده، دولت و جریان های سیاسی عراقی را در برابر دو گزینه قرار داده که یکی تعویق انتخابات و دیگری برگزاری انتخابات به شرط تضمین نظام سهمیه بندی در توزیع پست های کشور است.

***تعویق انتخابات، یعنی بازگشت نظامی آمریکا به عراق
هاشم الکندی در خصوص تبعات تعویق انتخابات گفت که در قانون اساسی عراق چیزی به نام تعویق انتخابات پیش بینی نشده و بر همین اساس، بعد از 12 ماه می 2018 عملا عمر فعالیت دوره کنونی پارلمان عراق به اتمام می رسد و باید انتخابات جدید برگزار شود.
به گفته وی، همچنین به دلیل عدم وجود مسئله تمدید در قانون اساسی، عملا پارلمان فعالیتش متوقف می شود و حتی صلاحیت تمدید مدت فعالیت خود را بعد از این تاریخ ندارد و دولت منبعث از پارلمان نیز نمی تواند ادامه حیات داشته باشد.
الکندی گفت که این وضعیت عراق را در برابر یک گزینه قرار خواهد داد و آن ایجاد دولت موقت (برای حالت فوق العاده) است و طبق این قانون، افرادی که متولی دولت فوق العاده می شوند، حق مشارکت در رقابت های انتخابات بعدی را نخواهند داشت.
وی مهمترین مسئله در اعلام حالت فوق العاده در عراق، بازگشت نظامی امریکا به عراق براساس مصوبه سازمان ملل دانست.
به گفته وی، اگر تا آخر سال جاری میلادی انتخابات برگزار نشود، به موجب مصوبه سازمان ملل، نظامیان آمریکایی به بهانه حفاظت از نظام سیاسی در عراق، دوباره به این کشور برمی گردند با این تفاوت که دیگر عنوان 'اشغالگر' ندارند.
وی ادامه داد که شخصا معتقد است که آمریکا از برگه تعویق انتخابات به عنوان برگه فشار علیه دولت و جریان های سیاسی عراقی خصوصا شیعیان بهره می برد تا سناریو دیگر آمریکایی ها یعنی بقای نظام سهم بندی در توزیع پست های کشور حفظ شود.
'وائل الرکابی' با تایید این سخنان گفت که جریان هایی که در حال حاضر در صحنه سیاسی عراق به صراحت دم از تاخیر انتخابات می زنند کاملا شناخته شده هستند و یکی از آنها چند روز قبل در پارلمان به صراحت گفت که 'تعویق انتخابات دیگر ارتباطی با آوارگان ندارد بلکه یک ضرورت است.'
به گفته وی، آمریکایی ها کاملا به نتایج آینده انتخابات واقفند و می دانند که ائتلاف سیاسی نوظهور الحشد الشعبی و گروه های مقاومت اسلامی وابسته به آن، شانس اول انتخابات آینده هستند.
وی اضافه کرد: برای همین آمریکا می خواهد تحت هر شرایطی در انتخابات آینده، نظام سهم بندی در توزیع پست ها بدون در نظر گرفتن نتایج انتخابات و گروههای حائز اکثریت آرا ، حفظ شود.
این دو تحلیلگر برجسته عراقی اتفاق نظر داشتند که بعضی از احزاب سیاسی به خصوص از بخشی از دو بافت اهل سنت و کردها، به واشنگتن بسیار نزدیک شده اند و آمریکا می خواهد حضور آنها را در قدرت سیاسی عراق تحت هر شرایطی حفظ کند زیرا حفظ آنها در قدرت، تضمینی برای ادامه حضور این در عراق است.

***رویکرد سعودی ها در انتخابات عراق؟
هاشم الکندی یکی از طرف های مهم خارجی موثر در انتخابات عراق را سعودی ها ذکر کرد و گفت که سعودی ها نیز در تحرکات خود در داخل عراق هماهنگ با آمریکایی ها هستند اما در بحث برگزاری انتخابات، رویکرد سعودی ها متفاوت از آمریکایی ها است.
به گفته وی، عربستان سعودی گرچه اصل نظام سهم بندی در توزیع پست ها بدون در نظرگرفتن نتایج انتخابات را تایید می کند، اما به صورت جداگانه روی یک پروسه خطرناک در عراق در حال سرمایه گذاری است.
وی اضافه کرد که سعودی ها با هزینه کردن پول های کلان در جنوب عراق و بغداد درصدد، تشتت آراء جریان های سیاسی شیعه خصوصا احزاب اسلامگرای شیعه هستند تا ائتلاف سیاسی شیعیان بعد از انتخابات نتواند، اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورده و دولت آینده اکثریت سیاسی را تشکیل بدهد.
وائل الرکابی نیز با صحه گذاشتن بر این قضیه و نام بردن از برخی عشایر جنوب عراق که از سعودی ها کمک های مالی و امتیازات ویژه دریافت کرده اند گفت که برخی از این امتیازات تحت عنوان حج تمتع و عمره از سوی سعودی ها به سران عشایر جنوب اعطا شده است.
هاشم الکندی نیز خاطر نشان کرد که سعودی ها همچنین با پروسه جذب برخی از رهبران سیاسی می کوشند، بخشی از جهت گیری افکار عمومی را در انتخابات آینده، به سوی مسائل قومی و عربی هدایت کنند.
الرکابی نیز تاکید کرد که کل سرمایه گذاری سعودی ها برای مصادره کرسی های احزاب شیعه و ریزش آرای آنها در انتخابات آینده است.

***ائتلاف سلیم الجبوری شانس اول پیروزی در میان اهل سنت
الکندی و الرکابی در این نکته هم نظر بودند که ائتلاف سه گانه 'سلیم الجبوری'، 'ایاد علاوی' و 'صالح مطلک' در حال حاضر قویترین ائتلاف سیاسی در بین اهل سنت است و معتقدند که اغلب آراء اهل سنت از آنها است و ائتلاف اسامه النجیفی و خمیس الخنجر در درجه دوم اهمیت است.

*** اپوزیسون کرد شانس اول پیروزی در شمال عراق
آنها همچنین با اشاره به تشتت اردوگاه سیاسی کردها گفتند که ائتلاف احزاب اپوزیسیون کرد متشکل از 'ائتلاف دمکراسی برای عالت'، 'جنبش تغییر' و 'جماعت اسلامی کردستان عراق' بیشترین آراء را به دست می آورند و حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی انتظار می رود در رتبه دوم و اتحادیه میهنی کردستان عراق در رده سوم قرار گیرند.
در عین حال هاشم الکندی به این نکته اشاره کرد که مسعود بارزانی بعد از شکست طرحش در خصوص همه پرسی جدایی از عراق، هرگز شکست و باخت دوم سیاسی را تحمل نخواهد کرد و با تمام قدرت برای دستکاری نتایج انتخابات در کردستان عراق تلاش می کند تا حزب او همچنان در رتبه اول باقی بماند.
هر دو تحلیلگر عراقی، هم نظر بودند که انتخابات آینده عراق، شکل آتی نظام سیاسی را در این کشور ترسیم خواهد کرد و در تبیین خط مشی آینده سیاسی عراق، تعیین کننده است و برهمین اساس اهتمام کم سابقه ای در داخل و خارج عراق به آن وجود دارد.
براساس اعلام رسمی کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق 143 حزب و جریان سیاسی به صورت انفرادی و یا در قالب 27 ائتلاف سیاسی در انتخابات آینده شرکت می کنند و 24 میلیون از مجموع 37 میلیون جمعیت عراق، واجد شرایط رای در این انتخابات هستند.
نهادهای ذیربط اعلام کرده اند که برای جلوگیری از دستکاری نتایج آراء و تخلفات انتخاباتی، برای اولین بار انتخابات در عراق به صورت الکترونیکی خواهد بود.
خاورم *353*380*

انتهای پیام /*

نظر شما