شناسهٔ خبر: 23635410 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

تدوین پروتکل مداخلات معنوی در بهبود بیماران سرطانی

این پروتکل براساس نتایج مطالعات علمی این مرکز و مطالعات بین المللی تهیه شده تا بیماران سرطانی روند درمانی مطلوب تری را سپری و به بهبودی برسند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تاثیر مطلوب معنویت بر روند بهبودی بیماران سرطانی اشاره کرد و گفت: پروتکل مداخلات معنوی در بهبود این بیماران تدوین شده و مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر مهرداد کاظم زاده عطوفی افزود: این پروتکل براساس نتایج مطالعات علمی این مرکز و مطالعات بین المللی تهیه شده تا بیماران سرطانی روند درمانی مطلوب تری را سپری و به بهبودی برسند.

وی به نتایج مطالعات انجام شده در خصوص تاثیر معنویت بر روند بهبودی اشاره کرد و گفت: بهبودی بیماران هم در مطالعات این مجموعه و هم در بررسی های بین المللی به اثبات رسیده است.

قائم مقام مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) ایران بیان کرد: مطالعه ای که توسط همکاران این مرکز انجام شده، نشان می دهد کسانی که در حین روند درمان از مداخلات معنوی بهره گرفته اند، تجربه آرامش بیشتری در فرایند درمان خود داشته و به بهبودی دست یافته اند.

کاظم زاده ادامه داد: در این مطالعه، همکاران ما در کنار تیم درمانی قرار گرفتند و با بهره گیری از ابزارهای مداخله ای معنوی، آرامش لازم را برای روند بهتر بهبودی فراهم کرده اند.

وی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی(WHO) هم تاکید دارد که انسان علاوه بر ابعاد جسمی، روان شناختی و اجتماعی یک بعد معنوی هم دارد و براین اساس توجه به ابعاد معنوی جز حوزه های سلامتی است.

قائم مقام مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد که در حال تدوین پروتکل مداخلات معنوی در پیشگیری از ایدز(AIDS) در نوجوانان هستیم که با این اقدام می توان از شیوع این بیماری در جامعه پیشگری کرد.

وی اظهار کرد که برای پیشگیری از بیماری ایدز در بین نوجوانان، ابزارهایی را طراحی خواهیم کرد تا این افراد وارد رفتارهای پرخطر نشوند و این اقدام سبب کاهش این بیماری در جامعه خواهد شد.

کاظم زاده گفت: مداخلات معنوی سبب بهبودی یا کاهش تالمات جسمی و روحی برخی از بیماری ها می شود و روند درمان آنها را تسریع می کند اما اینکه روند این بیماری چه مقدار به تاخیر می افتد نیاز به مطالعات طولانی تر دارد.

نظر شما