شناسهٔ خبر: 23635045 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیلی میل:

ترامپ به بن سلمان قول داده اموال شاهزادگان بازداشتی، در آمریکا بلوکه شود

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی نوشت که ولیعهد عربستان به این قضیه می‌بالد که رئیس‌جمهور آمریکا از اقدامات وی در شکنجه و تصرف اموال شاهزادگان و تاجران سعودی حمایت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در گزارشی اختصاصی به نقل از یک منبع آگاه نوشت که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان به این قضیه می‌بالد که از حمایت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در شکنجه شاهزاده‌ها و تصرف اموال و ثروت‌های آنها در طرحی که ظاهراً مبارزه با فساد بوده است اما هدف پشت پرده آن تحکیم قدرت خود بوده است، برخوردار است.

محمد بن سلمان به مشاوران نزدیک خود گفته است که ترامپ به طور صریح از به دست‌گیری قدرت توسط این شاهزاده جوان و اقداماتی چون دستگیری ۱۱ شاهزاده و صدها مقام و تاجر سعودی در یک حمله شبانه در سراسر عربستان، حمایت کرده است.

یک منبع نزدیک به ولیعهد عربستان به دیلی میل گفته است که سلمان به رابطه گرم و صمیمی خود با رئیس‌جمهور آمریکا و «جارد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ «می‌بالد»  و مدعی شده است که رئیس‌جمهور آمریکا از تصاحب قدرت توسط سلمان حمایت کرده است.

پیش از این، «مایکل ولف» نویسنده آمریکایی در کتاب جنجال برانگیز «آتش و خشم» خود گفته بود که رئیس‌جمهور آمریکا به دوستانش گفته است: «ما آدم خود را روی کار آوردیم» که این معنای ضمنی را می‌دهد که کوشنر کودتای عربستان را مهندسی کرده است.

شاهزادگان سعودی از جمله یکی از ثروتمندترین مردان جهان یعنی شاهزاده «ولید بن طلال» در همان روزهای آغازین نوامبر دستگیر شد. یکی از منابع اواخر همان ماه به روزنامه دیلی میل گفت که وی تحت شکنجه قرار گرفته است.

مقامات سعودی خواستار بازپس گرفتن ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های این شاهزادگان سعودی هستند و مدعی هستند که این دارایی‌ها از طریق فساد به دست آمده است. ظاهراً بسیاری از دستگیرشدگان مجبور شده‌اند برای به دست آوردن آزادی خود با مقامات سعودی، مصالحه کنند.

کاخ سفید حاضر به توضیح درباره این گزارش دیلی میل نشده است اما کتاب ولف روابط گرم با محمد بن سلمان را فاش کرده است و گزارش کرده است که چطور ترامپ به دوستانش گفته است: «جارد عرب‌ها را کاملاً با ما همسو کرده است. معامله انجام شده است».

ولف در کتاب خود نوشته است که سلمان، 32 ساله، بعد از انتخابات آمریکا با کوشنر 27 ساله رفتار دوستانه‌ای داشته است و «خود را به عنوان آدم کوشنر در پادشاهی سعودی جلوه داده است».

در کتاب ولف آمده است که روابط میان تیم ترامپ و ولیعهد عربستان زمانی مستحکم شد که کاخ سفید، عربستان سعودی را به عنوان اولین مقصد خارجی خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه سال گذشته، برگزید.

ترامپ و سلمان توافق تسلیحاتی 350 میلیارد دلاری را به امضا درآوردند و در ماه مه، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، پسرش محمد را ولی‌عهد کرد و «محمد بن نایف» را از سمت ولی‌عهدی عزل کرد.

در ماه اکتبر نیز کوشنر، سفر سوم محرمانه‌ای را به عربستان انجام داد. روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش کرده که به مدت چندین شب تا ساعت ۴:۰۰ صبح در کنار محمد بن سلمان بیدار می‌مانده و بر روی طرح‌های مشترک کار می‌کرده است.

دیلی میل فاش کرده که محمد بن سلمان به حلقه نزدیکانش گفته که حمایت وی از ترامپ در اینجا پایان نیافته است و به جزئیات طرح‌های مالی وی نیز تعمیم داده شده است.

یک منبع آگاه می‌گوید که سلمان گفته است که ترامپ در ماه نوامبر به وی اجازه داده که تمامی دارایی‌های این مقامات سعودی دستگیر شده در آمریکا را ضبط و تصرف کند.

بنا به گفته این منبع، این دارایی‌ها شامل مشاوره املاک، شرکت‌ها، جت‌های خصوصی، قایق‌ها و مبالغ هنگفتی از پول نقد در سرمایه گذاری‌های کوتاه و بلند مدت می‌شود.

یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گفته است: «ترامپ به محمد بن سلمان قول داده است که کاخ سفید تمامی حمایت‌های لازم برای تسهیل انتقال تمامی پول‌های نقد و دارایی‌های خاندان سلطنتی دستگیر شده که در خاک آمریکا است به کنترل/مالکیت مستقیم سفارتخانه عربستان در واشنگتن را ارائه می‌دهد».

این منبع گفت که محمد بن سلمان گفته است که ترامپ دو شرط برای این توافق داشت. اول اینکه تمامی این دارایی‌ها در بانک‌های آمریکا باقی بماند و هرگز به عربستان بازنگردد و دوم اینکه این انتقال می‌بایست بر اساس وکالتی باشد که به امضای افراد سلطنتی دستگیر شده، وزراتخانه‌های خارجه و دادگستری عربستان رسیده باشد و به تأیید سفارت آمریکا در ریاض نیز رسیده باشد.

شاهزاده ولید یکی از منتقدان سرسخت ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا بود و با حساب توییتری خود از وی انتقاد می‌کرد.

انتهای پیام/ق

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

نظر شما