شناسهٔ خبر: 23634775 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

گزارش رسا از کنفرانس جهانی الازهر (۱)

خاخام یهودی: داعیه تشکیل حکومت نداریم/ نام‌گذاری سال ۲۰۱۸ به نام «قدس شریف»

پیشنهاد نامگذاری سال۲۰۱۸ به عنوان قدس شریف، عدم اعتماد به آمریکا، تلاش برای آزادی فلسطین، تاکید بر همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان آسمانی مهمترین نکات روز اول کنفرانس الازهر بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف خبر داد شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی با محکومیت این اقدام بر ضرورت بازگشت رییس جمهور آمریکا از تصمیم خود تاکید کردند.

همزمان در بسیاری از کشورها برنامه‌های متنوّع با موضوع قدس پایتخت همیشگی فلسطین برگزار شده است. در همین راستا الازهر مصر از برگزاری کنفرانس جهانی الازهر با عنوان «یاری قدس» در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته خبر داد.

ظهر چهارشنبه اولین جلسه این همایش برگزار شد. احمد طیب شیخ الازهر، پاپ تواضروس رهبر مسیحیان مصر، ابومازن رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، شوقی علام مفتی مصر مهمترین شخصیت‌هایی بودند که در روز اول این کنفرانس به ایراد سخن پرداختند. در ادامه مهمترین اتفاقات این کنفرانس را به اطلاع شما عزیزان می‌رسانیم:

آغاز کنفرانس با پخش مستند
با حضور مهمان‌های کنفرانس و به ویژه احمد طیب شیخ الازهر و پاپ تواضروس، کنفرانس جهانی یاری قدس رسما آغاز به کار کرد. در ابتدای این جلسه و پیش از سخنرانی مدعوّین، فیلم مستند فعالیت‌های الازهر در راستای حمایت از قدس و فلسطین پخش شد که مورد استقبال مهمانان قرار گرفت. سپس هر یک از سخنرانان به ایراد سخن پرداختند. احمد طیب شیخ الازهر سخنران افتتاحیه این کنفرانس بود.

اسرائیل خطر جدی برای جهان اسلام است
احمد طیب شیخ الازهر مصر در ابتدای این کنفرانس ضمن خوشامد به میهمانان اعلام کرد که از سال 1948م تا به امروز 11 کنفرانس پیرامون فلسطین و مسجد الاقصی از سوی الازهر برگزار شده است و امروز پس از سی سال این همایش با نظارت عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر برگزار شده تا بار دیگر ناقوس خطر رژیم صهیونیستی را به صدا در بیاورد.

طیب با اشاره به نابودی حتمی اشغالگری رژیم صهیونیستی گفت: هدف از این کنفرانس شعله‌ور ساختن عزم، اراده و اجماع مسلمان، مسیحی و عقلای دنیا برای ایستادگی در برابر تجاوزگری‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی است که از سوی سیاست جهانی حمایت می‌شود. اشغالگری حتما از میان خواهد رفت و عاقبت ظالم معلوم و مشخص است.

وی با پیشنهاد نامگذاری سال 2018م به عنوان سال «قدس شریف» با هدف حمایت مادی و معنوی از فلسطینیان و فعالیت‌های فرهنگی آنان افزود: بایستی نظام آموزشی و تربیتی تغییر کند با آنکه این سخن تلخ است اما باید پذیرفت که ساختار آموزشی و تربیتی ما هنوز نتوانسته آگاهی مناسبی در نسل تحصیل‌کرده ما نسبت به قدس شریف و مساله فلسطین ایجاد کند. رسانه‌ها نیز به همین آسیب دچار هستند. سخن از فلسطین در جهان عرب به پخش خبر یا یک گزارش محدود می‌شود.

فلسطین خط قرمز امت اسلامی
شوقی علام مفتی مصر از دیگر سخنرانان این کنفرانس نیز با اشاره به اهمیت قدس و فلسطین اشغالی برای امت اسلامی خاطر نشان کرد که مصر حتی یک روز نسبت به مساله قدس و فلسطین عقب نشینی نکرده است زیرا فلسطین خط قرمز امت اسلامی، مساله اساسی جهان اسلام و از اصول ثابت دین اسلام است.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های جهانی حکم به اسلامی و عربیّت قدس داده است. یبوسیان شاخه‌ای از کنعانیان بودند که قدس را تاسیس کردند. خداوند تبارک و تعالی مسجد الاقصی را قبله‌گاه رسول اسلام قرار داد بنابر این هیچگاه اهتمام امت اسلامی به مساله فلسطین از میان نخواهد رفت.

مفتی مصر خاطر نشان کرد: قدس یکی از آثار تمدن اسلامی و عربی است و همواره تا تاریخ تاریخ است به عنوان اثار تمدن اسلامی باقی خواهد ماند. حقوق مسلمانان و مردم مظلوم فلسطین به آنان باز خواهد گشت تا آنان نیز در صلح و آرامش در کنار سایر ادیان و مذاهب به زندگی خود ادامه دهند.

قدس نماد دینی و تاریخی همه ادیان آسمانی است
پاپ تواضروس پاپ اسکندریه به عنوان سخنران روز اول این کنفرانس با بیان آنکه صلح پایدار تنها با احترام به حقوق مشروغ ملت فلسطین و تمامی ملت‌های منطقه به دست می‌آید، گفت: تا زمانی که خشونت و ادبیات تهدید و جسارت به احساسات و عواطف مسلمانان و مسیحیان در جهان و منطقه رعات نشود دست یافتن به صلح پایدار ممکن نیست.

وی با ابراز تاسف از آنکه قدس به آوردگاه درگیری‌ها در طول تاریخ تبدیل شده، تصریح کرد: قدس در طول تاریخ 20 دفعه محاصره و دو نوبت به صورت کامل ویران شد. صلح یک انتخاب بدون جایگزین و اعتمادنامه پذیرش سخنان مسیحیان است. تمامی ملت‌های منطقه خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز هستند و قدس این ظرفیت را داشته که افراد را با آموزه‌های مختلف اینگونه متحد کند.

رییس کلیسای ارتدوکس مصر اظهار داشت: قدس نه تنها ریشه در دین که در تاریخ ریشه دارد. باید وضعیت بغرنج مردم فلسطین مرد بررسی قرار گیرد؛ مردمی که برای دستیابی به حقوق مشروع خود بسیار تلاش می‌کند. نمی‌توان وجدان بشری در سراسر جهان را که برای دستیابی به صلح پایدار و تحقق حقوق ملت مظلوم فلسطین فریاد سر می‌دهند را نادیده انگاشت.

پاپ تواضروس قدس را رمز انسجام انسانی و صلح ملت‌ها و مکان تاریخی وحی الهی دانسته و خاطر نشان کرد: اگر قدس یک نماد تاریخی برای یهودیان است به همان میزان نیز برای مسیحیان و مسلمانان ارزش تاریخی دارد زیرا قبله اول مسلمانان و سرزمین حیات مسیح(ع) بوده است. تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به قدس تلاشی برای یهودی‌سازی قدس و تعدی به طبیعیت تاریخی آن است.

یهودیان همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر ادیان دارند
خاخام میرهیرش رهبر جنبش ناتوری کارتا نیز در سخنان خود در همایش یاری قدس با بیان آنکه یهودیان حقیقی به خدا و تورات ایمان آورده و با رژیم صهیونیستی مخالفت می‌کنند، گفت: به عنوان نماینده ملت اصیل یهود به شما عزیزان عرض می‌کنم که یهودیان سال‌ها مبتنی بر احترام متبادل در میان مردم زندگی کردند. پیش از تشکیل اسرائیل و کوچ یهودیان صهیونیستی به فلسطین هیچ حرکت نظامی علیه یهودیان از سوی اعراب شکل نگرفته بود.

وی با اشاره به همزیستی مسالمت‌آمیز یهودیان و مسلمانان پیش از تشکیل کشور جعلی اسرائیل خاطر نشان کرد: تا پیش از مسخ صهیونیست‌های ملعون و تا به امروز یهودیان حریدیم که مخالف با اندیشه اسرائیل هستند هیچگاه داعیه تشکیل حکومت نداریم بلکه نیت ما زندگی در صلح و ارامش در کنار ملت‌های عربی است.

خاخام معارض یهودی افزود: خاخام یعقوب اسرائیل دیهان که مخالف اعلامیه بالفور بود از سوی رهبران صهیونیستی به قتل رسید. یهودیان حریدیه از تمام کشورهای جهان می‌خواهد که برای پاکسازی این لکه ننگ تاریخ و پایان دادن به سیطره وحشیانه صهیونیست‌ها علیه فلسطین و بازگشت حق شرعی و قانونی مردم فلسطین به آنان اقدام جدی انجام دهند.

آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم
محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین که سال‌ها با امید به آنکه مذاکرات سازش با اسرائیل به نتیجه‌ای در پی خواهد داشت با مقامات اسرائیلی و آمریکایی نشست و برخاست کرد در کنفرانس همایش یاری قدس به صراحت اعلام کرد که قدس شریف پایتخت همیشگی فلسطین باقی می‌ماند.

ابومازن با تجلیل از برگزار کنندگان کنفرانس جهانی یاری قدس به ویژه شیخ الازهر و رییس جمهور مصر اظهار داشت: مردم فلسطین در مسیر حق هستند و مخالفت‌ها و دشمنی‌ها آنان را از مسیر حق منحرف نساخته و به آنان اسیبی وارد نخواهد ساخت زیرا خداوند یاری دهنده آنان است.

وی تاکید کرد: ما امروز در برابر چالش بزرگی قرار داریم که ارزش‌های دینی، تمدن و مبانی اسلامی را مورد هدف قرار داده و تمام عهدنامه‌های بین‌المللی را بی‌ارزش می‌پندارد. رییس جمهور آمریکا به دروغ و نیرنگ قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد که این اهانت واضح به مسلمانان و مسیحیان است.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ابراز داشت: جامعه جهانی در اجرای تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد عاجز است. آمریکا بزرگترین نقض کننده توافق‌های بین‌المللی است اما خود را به عنوان یک دولت بزرگ که به قوانین بین المللی احترام می‌گذارد به همه معرفی می‌کند اما ما دیگر آمریکا را قبول نداریم.

جامعه جهانی در برابر اسرائیل ایستادگی کند
وائل عربیات وزیر اوقاف و امور اسلامی اردن به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش با تجلیل از اقدامات شیخ الازهر در حمایت از مساله فلسطین خاطر شان کرد: مسجد الاقصی به صراحت قرآن کریم جایگاهی رفیعی در دین اسلام و در نزد مسلمانان داشته و شبانه‌روز از سوی یهودیان افراطی مورد تعرّض قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته مجموعا 25هزار یهودی در طول سال به صحن‌های مسجد الاقصی حمله‌ور شدند. اسرائیلی‌ها هر ساله تعدادی گردشگر از سراسر جهان را به اسرائیل فرا می‌خوانند تا پیرامون معبد سلیمان با آنان به گفتگو بنشینند.

وزیر اوقاف با ارائه راهکارهای مناسب برای حمایت از فلسطین خواستار ایستادگی جامعه جهانی و کشورهای اسلامی در برابر تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس شده و از امت اسلامی خواست تا با وحدت خود نقشه‌های دشمن را باطل سازند.

میلیون‌ها نفر با کنفرانس همراه شدند
محمد عبدالسلام مشاور شیخ الازهر در پایان روز اول کنفرانس جهانی یاری قدس الازهر با ارائه گزارش حواشی این همایش در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: امروز سالن همایش الازهر شاهد حضور مهمانان مسلمان، مسیحی و یهودی از 86 کشور جهان بود و همگی با احترام و تکریم به سخنان شیخ الازهر گوش فرا می‌دادند.

وی افزود: بیش از 214 میلیون فعال عرصه مجازی با هشتگ #الازهرـ لنصرةـ القدس همراهی کردند. این مراسم همزمان از چندین شبکه ماهواره‌ای به صورت زنده پخش شد و موجی از وحدت و همدلی را به همراه داشت.

مشاور شیخ الازهر تصریح کرد: موفقیتی که در روز اول این کنفرانس به دست آمد را مدیون الطاف الهی و اخلاص شیخ الازهر در دفاع و حمایت از مسائل امت اسلامی هستیم. احمد طیب با سخنان خود قلب مسلمانان، مسیحیان و آزادگان جهان را در حمایت از قدس به لرزه در آورد./981/ب950

نظر شما