شناسهٔ خبر: 23634619 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

19 ژانویه 1990 بازگشت آذری ها به معنویت بود

در روز 19 ژانویه 1990 و همزمان با فروپاشی شوروری سابق مردم مسلمان جمهوری آذربایجان با برچیدن موانع مرزی به خاک جمهوری اسلامی ایران سرازیر شدند.به گزارش ایرنا

صاحب‌خبر - در روز 19 ژانویه 1990 و همزمان با فروپاشی شوروری سابق مردم مسلمان جمهوری آذربایجان با برچیدن موانع مرزی به خاک جمهوری اسلامی ایران سرازیر شدند.
به گزارش ایرنا آیت الله سید حسن عاملی روز پنجشنبه در آئین نیکو داشت 19 ژانویه در نگارخانه خطایی مجموعه بقعه شیخ صفی اردبیلی افزود: هویت دینی و اصل و نسب مسلمانان آذری زبان باعث شد در این روز مسلمانان آذری زبان به آرزوی دیرینه خود دست یابند.
وی اظهار کرد: در این روز مسلمانان آذری زبان بعد از سال های متمادی تحت حاکمیت و اختناق کمونیسم به ریشه خود برگشتند و فوج فوج با از میان برداشتن سیم های خاردار در مرزهای شوروی سابق به سوی ایران اسلامی روانه شدند.
وی بیان کرد: تحریف واقعیت تاریخی و هویتی یکی از چالش های 19 ژانویه است و صیانت از حقیقت و واقعیت تاریخی وظیفه همگانی است تا واقعیت و حقیقت به درستی به نسل های آینده و به ویژه جوانان انتقال یابد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهار کرد: وحدت و همبستگی مسلمانان و آذری زبان ها باعث پیشرفت و عزت و کرامت جامعه مسلمانان می شود و ایجاد هر گونه تفرقه با هر عنوان در بین مسلمانان به نفع دشمنان اسلام و قرآن است.
وی بیان کرد: دوستی، محبت، صلح، برادری و وحدت حول محور اسلام پیام ما به مردم آذربایجان است.
وی از تدوین لغت نامه به زبان ترکی آذری در استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: از همه صاحبنظران و اندیشمندان در این حوزه از سراسر جهان دعوت به همکاری می شود تا این اثر محتشم و ماندگار غنای بیشتری داشته باشد.
پخش کلیپ و شعر خوانی از دیگر قسمت های این آئین بود.
به گزارش ایرنا ، در دی سال 68 (19 ژانویه) در آخرین روزهای حاکمیت کمونیسم در شوروی سابق مردم مسلمان آذربایجان با بر چیدن سیم خاردارها و گذشتن از مرز به خاک جمهوری اسلامی ایران روانه شدند.
آنها به هنگام ورود به خاک ایران شعار الله اکبر سر داده و عشق و علاقه خود را به اسلام و ایران ابراز می کردند.
خبرنگار: نعمت محسن زاده** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6130/6016
انتهای پیام

نظر شما