شناسهٔ خبر: 23634234 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برگزاری همایش بزرگداشت عالم واقف مرحوم میرزا ابوصالح رضوی در مشهد

گروه اجتماعی: همایش بزرگداشت عالم واقف مرحوم میرزا ابوصالح رضوی، امروز در مدرسه علمیه نواب مشهد که موقوفه این عالم است، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ازخراسان رضوی، همایش استانی بزرگداشت عالم واقف مرحوم میرزا ابو صالح رضوی، امروز، 28 دی ماه در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد(موقوفه ابوصالح رضوی) برگزار شد.

در این مراسم، آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه برخورداری از برکات معارف دینی به علت وجود حوزه‌های علمیه است، ادامه داد: اگر تداوم تشکیلات حوزه علمیه و این ساختار در بستر زندگی اجتماعی امت اسلام نبود، در فاصله غیبت امام معصوم معلوم نبود که آیا این معارف و علوم ارزشمند به دست ما برسد و با این گستردگی سفره فضل علوم اسلامی در اختیار ما قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر این گستردگی سفره معارف که جهان اسلام در کنار آن زانو زده، وجود نداشت معلوم نبود امروز در حوزه بهره‌برداری و تغذیه فکری در مبانی اسلامی با چه جریانی روبرو بودیم.
وی با اشاره به اینکه تغذیه پاک در باورمندی و معنویت برای رسیدن به عبودیت موثر است، اظهار کرد: با توجه به زندگی حضرت موسی(ع) و پرورش یافتن وی در دامان آسیه، تغذیه حضرت در کودکی آنقدر مهم بوده که خداوند شرایط را برای مادر ایشان فراهم می‌کند تا پیامبرش از انسانی پاک و خداجو تغذیه کند.

همچنین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این همایش بیان کرد: موضوع وقف در حوزه‌های مختلف بدون توقف، پیشتاز بوده و همواره مسیر فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار داده اما این ظرفیت عظیم به صورت جدی مورد غفلت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه مردم خیر در خصوص نیازهای عام‌المنفعه موقوفات زیادی ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد: اگر قالب وقف و آثار آن به عنوان صدقه جاریه در جامعه محقق نمی‌شد، جامعه امروز کمیتش لنگ بود.
پژمانفر تصریح کرد: علاوه بر این، علما با آشنا کردن مردم و خیران به سنت حسنه وقف، ذائقه ایشان را به سوی تدین و نظم اجتماعی هدایت کرده‌اند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نیازهای امروز جامعه، وقف در حوزه فضای مجازی است که خیران باید به این حوزه نیز ورود کنند.
پژمانفر با بیان اینکه در زمان پهلوی اول و دوم به خاطر اینکه موقوفات در راستای نیت واقف صرف نمی شد، تصریح کرد: به همین دلیل است که انگیزه افراد در مسیر وقف کمرنگ شد و لطمه زیادی به این فرهنگ خورد.
وی بیان کرد: احیای سنت حسنه وقف یک ضرورتی است که نیازمند یک عملیات دقیق و حساب شده است؛ در این راستا باید اعتماد مردم برگردد و ذائقه نگرانی که در آنان ایجاد شده، محو شود که این فرهنگ سازی بر دوش حوزه‌های علمیه است.
در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: آثار و برکات وقف بر هیچ کس پوشیده نیست اما چون ماهی در دریا از وجود موقوفات و برکات آن غفلت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: و با نگاهی به اطراف متوجه خواهیم شد که تمامی مراکز عبادی، زیارتگاه‌ها، مراکز خدمات عمومی، آب انبارها و ... وقفی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: حتی برخی از مراکز تفریحی مانند پارک‌ها و تفرجگاه‌ها مانند پارک وکیل‌آباد، مراکزعلمی مانند حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز درمانی از مصادیق وقف هستند.
1394 وقف توسط علما در استان ثبت شده است
احمدزاده افزود: یکی از موقوفات قابل توجه موقوفاتی هستند که توسط علما و برای ترویج علوم و معارف دینی انجام شده است.
وی با بیان اینکه در قدیم علما با القابی چون ملا، شیخ، آخوند و ... شهرت داشتند از همین رو می‌بینیم 947 مورد وقف‌نامه در استان وجود دارد که اول اسم واقف، ملا آمده است، ابراز کرد: در مجموع 1394 موقوفه توسط علما در استان به ثبت رسیده است.
احمدزاده افزود: با اینکه علما ثروت قابل توجهی نداشته‌اند اما همان مقداری را که در حد توانشان بوده با نیات خالص وقف کرده و در این حوزه پیشتاز بوده‌اند.
گفتنی است، در پایان همایش استانی بزرگداشت عالم واقف مرحوم میرزا ابوصالح رضوی از علما و بانوان واقف تجلیل به عمل آمد.

نظر شما