شناسهٔ خبر: 23634208 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه:

امروزه مخاطب‌شناسی نیاز اساسی نهادهای فرهنگی کشور است

نمایندگی آذربایجان غربی

معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت: اشتغال آفرینی رشته‌های دانشگاهی بسیار ضعیف است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام کریم جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی به مشکلات اقتصادی گره خورده است و متاسفانه امروزه ابعاد اشتغال آفرینی رشته‌های دانشگاهی بسیار ضعیف است و تمایل جامعه به درس‌های دانشگاهی و به ویژه آموزش عالی رو به کاهش می رود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاهها با انجام کارهای تحقیقی و پژوهشی بستر مناسبی در ارائه راهکار علمی برای رفع مشکلات جامعه هستند اظهار کرد: دانشگاهها با بخش های آسیب‌زای جامعه ارتباط مستمر و پویا و سیستماتیک ندارند  ولی چنانچه از طریق انعقاد تفاهم نامه با دانشگاهها از ظرفیت علمی آنها در زمینه ریشه یابی مشکلات موجود در جامعه استفاده شود با تبیین و ارائه راهکارهای علمی و اجرای پروژه های علمی ، مسئولین در حل مشکلات جامعه بسیار موفق تر خواهند بود.

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه مشکل اصلی حوزه های فرهنگی ضعف در تولید محتوایی که جدید و جذاب و در عین حال متناسب با نیاز جامعه و فرهنگ اسلامی و نیز مطابق علایق و سلایق طیف های مختلف مخاطبان باشد است گفت: در این حوزه ما به شدت نیازمند مخاطب شناسی و طبقه بندی طیف ها و تیپ های مختلف مخاطبان و درک حساسیتهای خاص هر دسته هستیم که در اکثر نهادهای فرهنگی متاسفانه چنین مطالعه ای نداریم .

معاون فرهنگی دانشکاه ارومیه تصریح کرد: نهادهای مختلف فرهنگی هر کدام تلاشها و موفقیت های فراوانی داشته اند اما ثمربخشی و برآیند این موفقیت ها زمانی رضایت بخش است که علاوه بر نظرات مجریان برنامه ها ، نظرات مخاطبان از یک سو و عکس‌العمل واقعی و وضعیت روحی و روانی آنان از سوی دیگر و  فعالیتها و موفقیت های دشمنان در این عرصه ها هم مد نظر قرار گیرد . 

وی با انتقاد از اینکه بیشتر برنامه‌های فرهنگی در نهادهای مختلف سخنرانی محور است و با روشهای پیام رسانی مستقیم و پند و اندرز به انتقال پیام های فرهنگی می پردازند اظهار کرد: ذائقه اکثر مخاطبان امروزی تغییر یافته و با توجه به بی حوصلگی و نیز کمبود فرصت و علاقه کم مخاطبان به سخنرانی ، مخصوصا سخنرانی های طولانی، عموما در هر لحظه در فضای فرهنگی امروزی شاهد  بمباران رسانه ای گسترده ای هستیم که هر لحظه با هزاران سخنان کوتاه برگزیده به همراه طرح‌های هنرمندانه و در قالب کلیپ‌های کوتاه یا فیلم های کوتاه با محتوای داستانی سوال انگیز و جذاب و همراه با آهنگی متناسب با آن همراهی می شود که اکثر مخاطبان به همه این مجموعه ها دسترسی دارند و اگر برنامه های ما در این عرصه رقابتی ، پرمحتواترین و جذابترین نباشد، به طور طبیعی از روند مقایسه و انتخاب مخاطبان حذف می شود یا به حاشیه می رود.

حجت الاسلام جباری با تاکید بر لزوم بهره گیری از روش های اهل بیت در کارهای فرهنگی یادآورشد: دقت در روش اهل بیت (ع) ما را به این مطلب مهم متوجه می سازد که آنان در بطن و متن زندگی و همراهی و همدمی با مخاطبان به طور عملی تاثیرگذاری و الگوسازی فرهنگی داشتند و بهترین تبلیغات فرهنگی شان بدون تابلو و هیاهو و عمدتا با رفع مشکلات و نیازهای زندگی مخاطبان و تقویت  شان و منزلت آنان در جامعه صورت می گرفت که بر اساس مکتب اهل بیت ، تبلیغ و تعلیم زنده و واقعی و غیر مستقیم کارساز است.

معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه دانشگاه باید مغزمتفکر و قلب تپنده جامعه باشد و به عنوان آگاه ترین بخش فرهنگی جامعه رسالت خود را به طور زنده و مطلوب ایفا کند بیان کرد: چنانچه ارتباط این مغز متفکر با بدنه جامعه و سایر نهادهای اجتماعی ، درست و دقیق و در ارتباط مستمر و متقابل با هم شکل گیرد ، فعالیت های علمی و فرهنگی اساتید و دانشجویان متناسب با نیازهای خود و جامعه سامان خواهد یافت و دانشگاه می تواند بخش عظیمی از آسیبهای اجتماعی را نیز پیش بینی و پیشگیری و درمان کند.


انتهای پیام

نظر شما