شناسهٔ خبر: 23632773 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزارشی از یک همایش علمی در قم:

زن و مرد در کمالات الهی برابر هستند

حوزه/ همایش علمی با عنوان "فاطمیه و زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها" در سالن هماش های دارالشفاء در قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»،همایش علمی  و دو روزه با عنوان "فاطمیه و زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها" از امروز پنج شنبه 28 دی شروع شد و قرار است تا فردا داشته باشد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی از خطبای حوزوی به ایراد سخن پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

گسترش فاطمیه در پرتو عنایات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید و تبلیغات علما و صدا و سیما بوده است و جای بسی شکر دارد. البته افراط و تفریط نباید وارد این قضیه شود که در کل این ایام و فاصله دو شهادت منقوله بگوییم که هیچ کس حق خنده ندارد و هیچ عقدی نباید صورت بگیرد، این افراط است بلی در ایام نزدیک به دو شهادت باید تکریم عزای صدیقه طاهره انجام شود.

حقیقت فاطمیه هنوز مغفول است

در مورد امام حسین علیه السلام و شهادت و مقام منزلت شان بسیار معرفت دهی صورت گرفته است هم میان اهل سنت و اهل میان شیعیان و حتی چند مقتل از علما اهل سنت مثل مقتل خوارزمی در مورد امام حسین علیه السلام نوشته شده است ولی غدیر و فاطمیه در منشا شادی وعزا برای امت اسلامی بودن مغفول مانده اند و خیلی کار نشده است. البته ترویج این مباحث باید عالمانه و ازسرتحقیق باشد، مثلا در بحث هجمه به بیت برخی پنجاه روز بعد وفات پیامبررا مطرح کرده اند که این طور نبوده است و حمله در همان چند روز اول بوده است و اسناد تاریخی این حقیقت را نشان می‌دهند.

خانه علی کانون مخالفین با حکومت زمان بود، ابوذرو سلمان می آمدند و دیدند که اگردر خانه علی علیه السلام را ببندند، دیگر صدای ابوذر و سلمان و  غیره را به راحتی می توانند ساکت کنند.

فاطمیه می تواند بهانه‌ای‌ برای طرح عظمت شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها نیز باشد.

سه عامل شکل دهنده شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها

می دانیم که شخصیت هر کسی با سه عامل شکل می گیرد، یکی وراثت که پدر گرامی ایشان حضرت محمد (ص) و مادرشان بانوخدیجه (س) می باشند و ما باید در ابعاد شخصیتی بانو خدیجه مطالب بیشتری بیان کنیم و دومین عنصر محیط است که محیط رشد حضرت زهرا س خانه وحی بود و سومین عامل تربیت می باشد که مربی حضرت زهرا سلام الله علیه شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده است.

مقامات حضرت خدیجه سلام الله علیها

ما به این بهانه می خواهیم در مورد شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها سخن بگوییم، چرا که ایشان هم مظلومه است و خدیجه مادر دوازده امام است؛ چرا که مولاعلی‌علیه‌السلام را هم او بزرگ کرده است.

 بانو خدیجه بعد تحریم شعب ابی طالب در اثر ضعف حاصل از تحریم اقتصادی و غذائی شعب ابی طالب در واقع شهید شدند، بقیه همسران پیامبر به شرف همسری پیامبر درآمدند ولی خدیجه خانم به یک معنا ایثار کردند و از دنیای خود گذشتند و به توفیقی همسری اکمل موجودات عالم رسول خدا صلی الله علیه و آله در آمدند.

قران می فرماید آنها که قبل فتح مکه انفاق کردن با آنها که بعد فتح انفاق کردن یکسان نیستد

{وَمَا لَكُمْ أَلَّا تُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُولَٰئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِينَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِير}ٌ

ترجمه

ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﻤﻰ  ﻛﻨﻴﺪ ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ [ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻣﺎﻟﻚ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻴﺴﺖ ] . ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻓﺘﺢ [ ﻣﻜﻪ ] ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺟﻬﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ، ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺟﻬﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ، ﺑﻠﻨﺪﭘﺎﻳﻪ ﺗﺮﻧﺪ . ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻫﺮﻳﻚ ﻭﻋﺪﻩ ﻧﻴﻜﻮ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ  ﺩﻫﻴﺪ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ .(سوره حدید آیه 10)

مقام معظم رهبری این آیه را به عنوان فضیلت حضرت خدیجه ذکر کردند چرا که ایشان قبل فتح مکه بلکه در همان اوائل رسالت انفاق کردند.

کمالات دو قسم است یکی کمالات غیر اختیاری و یک قسم کمالات اختیاری. کمالات اختیاری هم دو قسم است؛ یکی کمالات اختیاری اختصاصی و یکی کمالات اختیاری غیر اختصاصی.

فصیح بودن و زیبا دادن و عقل کل بودن این ها اختیاری نیست لذا این حدیث که می فرماید: «ثلاث خصال من رزقهن کان کاملا؛ العقل و الجمال و الفصاحة»

این حدیث کمالات غیر اختیاری را می گوید. و همه این سه ویژگی در خدیجه خانم موجود بوده است.

در کمالات اختیاری اختصاصی نیز او کم نداشت؛ او همسر نخست نبی و اولین زنی است که با رسول خدا بیعت کرد و مشاور صادقانه رسول خدا بود که در روایت آمده است:

«کانت حسنی النساء جمالا و عقلا و فصاحة»

سومین سنخ کمالات که در مورد هر شخصی می تواند بررسی شود، کمالات اختیاری غیر اختصاصی است.

اینجا نیز بانو خدیجه جز کملین است؛ عقلانیت داشتن در آن فضای جاهلیت اولی که این زن ایستاد و مسلمان شد و در این راه جان خود را از دست داد، واقعا مساله بزرگی است.

اینکه وی عرفان ناب داشت و نور پیامبر را تشخیص داد؛ مساله سوم انتخاب هوشمندانه او بود و چهارمین رکن شخصیتی او تدبیر خاص او بود که در روایات مشاورة الرسول معرفی شده است. پنجمین نکته ایثار عالمانه او بود وششمین مساله که در روایات آمده زهد

او در اوج قدرت مالی، هفتمین مساله اینکه جلوه گاه و خواستگاه امامت شده است و مادر بزرگ امامان ماست

شخصیت جامع الأضدادی خانم خدیجه در آن فضای ظلمانی جاهلیت

شخصیت حضرت خدیجه عجیب است او جامع الاضداد بود با آن ثروت عظیم شب ها را درکنار رسول خدا درشعب ابی طالب می خوابید و پای کار ایستاد او یک زن بود و بسیار شجاع بود و انعطاف و اقتدار را باهم جمع کرده بود که در روایت هست؛ ذلیل علی  بعلها در مقابل شوهرش فروتن بود و در مقابل دشمنان و مخالفین مقتدر، در اوج ثروت زاهدانه زندگی کرد.

زن و مرد در همه کمالات معنوی یکسان هستند

بحث دیگرکه باید در این ایام بدان بپردازیم جایگاه زن در اسلام است وقتی یک عده زنان به بانو اسما رحمت الله تعالی علیها گفتند و ایراد کردند که چرا خطاب آیات قرآن مذکر است و مونث نیست و در مورد زنان آیه نازل نمی شود، این بانوی بزرگ که توفیقی کنیزی حضرت زهرا(س) را نیز بعد ها بدست آورد، این مطلب زنان را از طریق حضرت زهرا سلام الله علیها به خانه وحی و پیامبر رساند و در این حال خداوند متعال برای اینکه نشان دهد این خطاب های عمومی «الذین آمنوا» برای همه مسملمانان زن و مرد است آیه 35 سوره احزاب را نازل کرد که می فرماید:

{إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا}

ترجمه

ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﭘﻴﺸﻪ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺷﻜﻴﺒﺎ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺮﻭﺗﻦ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺻﺪﻗﻪ ﺩﻫﻨﺪﻩ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺭ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﺟﻨﺴﻲ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ  ﻛﻨﻨﺪ ، ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .( الأحزاب  53)

یعنی بین زن و مرد در کمالات الهی هیچ تفاوتی در اسلام وجود ندارد و خود این ارزش نهادن الله "عز اسمه" به خواسته جمعی از زنان نشان از لطافت ذات باری تعالی و توجه حضرت حق به زنان و درخواست آنها دارد!

حجت الاسلام  والمسلین حسینی قمی:

زیارات هم یکی از طرق معرفت معصومین و معارف الهی می باشد

پاسخ خوبی برای بحث زیارت و موضعی که وهابیون در مقابل زیارت دارند، در عبارتهای علامه طباطبائی قدس الله نفسه الزکیه موجود است که ایشان اثبات می کنند که زیارت از صدر اسلام وجود داشته است و کسی ممانعت نمی کرد. سنی ها بیشتر از ما به زیارت قبور می روند وقتی در مدینه در قبرهای بقیع را باز می‌کردند این مساله به وضووح دیده می شد.

ریشه این تئوری شیطانی که همچون شیطان توجه به غیر خدا را شرک میداند از ابن تیمیه و بعد ها محمد ابن عبد الوهاب شروع شد این بحث انحرافی را این دو شخصیت مطرح کرده‌اند که از سوی خود علمای اهل سنت تکفیر شده اند.

ما باید در مورد آثار و برکات و مشروعیت زیارت بحث کنیم و خیلی مهم است و انصافا چقدر افرادی هستند که با زیارت رفتن توبه کرده اند.

گزارش: حامد حسن زاده

 

 

نظر شما