شناسهٔ خبر: 23630818 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس :حقابه تالاب ها باید داده شود

شیراز - ایرنا - مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: نباید شرایطی فراهم شود که ما حقابه تالاب های بختگان و طشک را که شفافیت قانونی دارد از سازمان های مسئول گدایی کنیم، حقابه باید داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا،سعید محمودی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: باید طوری این حقابه ها ادا شود که کشاورزان در مسیر نتوانند آن را برداشت کنند.
وی ادامه داد:‌ محیط زیست، سازمان های آب و کشاورزی و مردم در احیای تالاب های خشک شده هر کدام سهم و نقش دارند ما به دنبال ایجاد مدیریت منابع برای احیای تالاب ها هستیم و سهم هر کدام از این موارد مشخص است و آن را مطالبه می کنیم.
محمودی بابیان اینکه درست نیست سهم و حقابه تالاب را با گدایی بگیریم تا تالاب زنده بماند گفت: قانون در این زمینه روشن است و حقابه را مشخص کرده است، چرا باید حقابه بختگان و طشک را به تاخیر بیندازیم؟ چرا باید وقتی حقابه ای رها سازی می شود طوری و در شرایطی آن را رها کنیم که کشاورزان در مسیر آن را برداشت کنند و آبی به بختگان و طشک نرسد؟
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی براینکه بسیاری از سدها آبی برای رها سازی ندارند و یا اصولا آبگیری نشده اند گفت : چرا باید سدی ساخته شود که آبگیری نمی شود و می دانیم آبی برای آبگیری آن نیست؟ اگر سد در جایی احداث شود که آبی برای آبگیری شدن نداشته باشد و سالها بگذرد و آبی به سد وارد نشود اصولا چنین سدی با کدام نظر کارشناسی ساخته شده است؟
محمودی همچنین در باره برخی از طرح های زیست محیطی که در حال اجراست اما ارزیابی زیست محیطی ندارند گفت: سد تنگ سرخ شیراز در حال اجراست و ارزیابی زیست محیطی ندارد ما برای گرفتن ارزیابی زیست محیطی سد تلاش می کنیم اما در مقابل فشارهای سیاسی هم کوتاه نمی آییم، ارزیابی زیست محیطی لزوما به معنی پاسخ نه به طرح های زیر بنایی نیست، ارزیابی زیست محیطی به معنی آن است که مزایا و مضرات یک طرح را بسنجیم و آسیبی به محیط زیست و سلامت مردم نزنیم .
وی ادامه داد:درنهایت ما در مقابل فشارها می توانیم از دستگاه قضایی درخواست پلمب یک طرح را بکنیم، اینکه دستگاه قضایی روی درخواست های محیط زیست چقدر اقدام کند حرفی دیگر است، ارزیابی زیست محیطی یک طرح آینده نگر و دغدغه مردم ودوستداران محیط زیست است، سد نرگسی در شهرستان کازرون نیز فاقد ارزیابی زیست محیطی است اما در حال اجراست.
محمودی گفت: امکان ندارد محیط زیست روی طرح هایی که ارزیابی ندارد تحت فشار سیاسی نرمش نشان دهد، باید با ارزیابی زیست محیطی مجری طرح های سد سازی در استان فارس به نگرانی و دغدغه مردم پاسخ دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس درباره طرح توسعه پالایشگاه شیراز نیزگفت:‌ این طرح هم باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد، ارزیابی زیست محیطی به منزله قدم به قدم جلو رفتن برای رفع نگرانی است.
وی گفت: مردم در مجموع خاطره خوبی از طرح های سدسازی و طرح هایی که ارزیابی زیست محیطی ندارند، نداشته اند، هر چند ممکن است یک سد مزایای زیادی داشته باشد اما باید به نگرانی های مردم نیز پاسخ داد.
محمودی افزود: متاسفانه به برخی از مشکلات زیست محیطی استان فارس در ابعاد ملی پرداخته نشده است ، باید با همکاری مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس و استفاده از توان رسانه ای استان فارس مسایل زیست محیطی فارس در بعد ملی مطرح و پیگیری شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در بخش دیگری از سخنانش در باره خروج صنایع آلاینده از شیراز گفت : شیراز از جمله کلانشهرهای منحصر به فرد در کشور است که هوای سالم دارد وهنوز شرایط آلودگی هوا را ندارد، چهار کارخانه با مزاحمت و آلودگی هوا در این شهر وجود دارد که برای هر چهار کارخانه طرح خروج تعریف شده است، برخی گرفت و گیرهای حوزه صنعت باعث شده هنوز این کارخانه ها از شهر بیرون نروند، هر کدام از این طرح ها از جمله روغن نباتی بخواهد در برابر قانون مقاومت کند ما پلمب آن را از دستگاه قضایی در خواست خواهیم کرد.
وی افزود: سیمان فارس و روغن نباتی شیراز دو کارخانه صنعتی هستند که حتما باید جابه جا شوند، روغن نباتی آلودگی دارد و طیف زیادی از جامعه از بوی ناشی از تولید محصولات این کارخانه گله مندند، کارخانه سیمان نیز در دل شهر شیراز واقع شده ، این صنایع باید بر اساس طرحی که برای آن تعریف شده منتقل شوند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

انتهای پیام /*

نظر شما