شناسهٔ خبر: 23630706 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

130 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زا در فریدن پرداخت شد

فریدن، اصفهان-ایرنا- دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بدون احتساب وام های مستقل مشاغل خانگی، 130 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در فریدن پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

ایزد ابوالحسنی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تسهیلات برای راه اندازی بیش از400 طرح اشتغالزا پرداخت شده که زمینه اشتغال 500 نفر را در شهرستان فراهم کرده است.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن با اشاره به اقدامات عملی انجام شده در راستای اشتغال زایی در شهرستان، افزود: مرحله نخست اعتبارات اشتغالزایی در سال جاری مربوط به طرح های روستایی است که سهم کل استان از این بخش 20 میلیارد تومان تعیین شده بود.
ابوالحسنی گفت: این طرح ها در راستای اقتصاد مقاومتی و با شعار ' هر روستا یک محصول-هر خانه یک کارخانه' با اولویت تولیدات خاص(غیر از دام و کشاورزی) و با تاکید بر مشارکت جوانان و بانوان روستایی ارائه شد.
ابوالحسنی با بیان این که سهم کل شهرستان در این مرحله به نسبت جمعیت 365 میلیون تومان بود، افزود: پس از تایید 22 طرح از یکصد طرح معرفی شده به استان، در نهایت با جذب 1.5 میلیارد تومان برای پنج طرح؛ سهم شهرستان از اعتبارات پنج برابر و برای بیش از 30 نفر اشتغال پایدار ایجاد شد.
وی ادامه داد: سایر طرح ها با وجود معرفی به بانک به دلایل شخصی، کوتاهی فرد متقاضی و یا ارائه نکردن وثیقه در زمان مناسب موفق به دریافت تسهیلات نشدند.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن افزود: مرحله بعدی اعتبارات اشتغال زا وام های 4 درصد مشاغل خانگی در قالب طرح های مستقل و پشتیبان بود که تا کنون در مجموع 78 درصد آن جذب شده است.
ابوالحسنی گفت: اعتبارات اختصاص داده شده به بخش مشاغل مستقل خانگی از پنج تا 10 میلیون تومان در مجموع 275 میلیون تومان بوده که تمام آن جذب شده است و در بخش پشتیبان نیز اعتبار کل 853 میلیون تومان است که تا کنون 600 میلیون پرونده آماده دریافت تسهیلات و 200 پرونده دیگر نیز در دست اقدام است.
دبیر ستاد تسهیل فرمانداری فریدن همچنین به تسهیلات تبصره 18 اشاره کرد و افزود: در این بخش سود تسهیلات 18 در صد است که باز پرداخت آن 6 ساله با دوره تنفس 6 تا یک ساله است و چنانچه کارفرمایان فعالیت خود را شروع کنند و افراد به کار گرفته شده را نیز بیمه کنند، 6 درصد یارانه به آن تعلق خواهد گرفت و در واقع سود تسهیلات به 12 درصد کاهش می یابد.
وی ادامه داد: در این بخش نیز تا کنون در مجموع برای مبلغ 3 میلیارد تومان تسهیلات درخواستی در کارگروه اشتغال شهرستان پرونده تشکیل شده و متقاضیان 700 میلیون تومان تسهیلات، نیز به بانک معرفی شده اند.
ابوالحسنی در ادامه به تسهیلات جدید و ارزان قیمت روستایی اشاره کرد و افزود: این وام ها شامل تسهیلات 4 درصد ویژه مناطق محروم، 6 درصد ویژه روستاها و 10 درصد ویژه شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت است.
وی با بیان این که در این بخش به ازای هر طرح تا سقف 2 میلیارد تومان تسهیلات درنظر گرفته شده است، افزود: 45 درصد این تسهیلات به حوزه های کشاورزی، 15 درصد به بخش گردشگری، 20 درصد به بخش صنعت و 15 درصد به بخش فناوری اطلاعات اختصاص یافته است.
ابوالحسنی همچنین میزان تسهیلات پرداخت شده توسط صندوق کارآفرینی امید در سال جاری را 781 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با اعطای این تسهیلات در مجموع برای 25 نفر اشتغال پایدار ایجاد شده است.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن در بخش دیگری از اظهارات خود به اعتبارات 4 درصدی کمیته امداد اشاره کرد و افزود: در این بخش از مجموع چهار میلیارد و 600 میلیون تومان، 4 میلیارد و 400 میلیون تومان جذب شده است.
وی با بیان این که در بخش اعتبارات کمیته امداد در مجموع 230 نفر به بانک معرفی شده اند، ادامه داد: از این تعداد 80 درصد مددجوی کمیته امداد و 20 درصد غیر مددجو(کارآفرین) بوده اند.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن افزود: یک میلیارد تومان نیز از منابع امدادی(داخلی) کمیته امداد بوده که برای 50 نفر دیگر اشتغال پایدار ایجاد کرده است.
وی گفت: شهرستان با افزایش جذب وام در این حوزه جزء رده های برتر استانی است.
ابوالحسنی در ادامه به تسهیلات چهار درصدی اعطا شده در حوزه بهزیستی شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال جاری تا کنون یک میلیارد و 190 میلیون تومان به این بخش اعتبار تخصیص داده شده است.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن گفت: 820 میلیون تومان در این بخش در قالب 39 پرونده اشتغال زایی به بانک معرفی شده اند و 20 نفر تا کنون تسهیلات گرفته اند.
ابوالحسنی بیان کرد: تسهیلات بهزیستی به معتادان بهبود یافته به شرط بستری در کمپ و بعد از گذشت یکسال از ترک اعتیادشان نیز تعلق می گیرد.
وی با بیان این که زنان سرپرست خانوار و معلولان نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند، افزود: کارفرمایان غیرمدد جو نیز می توانند به ازای اشتغال هر مددجو 20 میلیون تومان وام دریافت کنند.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن در ادامه به تسهیلات ویژه بخش کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: اعتبار پرداخت شده به طرح های توسعه کشاورزی ومکانیزاسیون 2 هزار و300 نفر از کشاورزان، در مجموع 30 میلیارد تومان بوده است و 15میلیارد ریال جرائم دیرکرد وام های بخش کشاورزی نیز در بانک کشاورزی شهرستان بخشیده شده است.
ابوالحسنی اجرای سردخانه توسط بخش خصوصی، ایجاد 2 واحد گلخانه توسط بخش خصوصی با حمایت جهاد کشاورزی، احیای کارخانه آرد سابق فریدن با مساعدت سرمایه گذار و تنظیم تفاهم نامه این واحد را از مهم ترین اقدامات انجام شده برای اشتغالزایی در بخش کشاورزی برشمرد.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن با بیان این که سرمایه گذارانی وجود دارند که نیاز به تسهیلات ندارند و تنها خواهان حمایت و همکاری هستند، افزود: پنج نفر سرمایه گذار با آورده هر کدام بیش از 10 میلیارد تومان به صنعت و معدن و اداره غله استان معرفی شده اند؛ اما به بار نشستن تلاش ها در این خصوص، پیگیری خارج استانی و ورود نماینده شهرستان و استفاده از ظرفیت ایشان را می طلبد.
ابوالحسنی در خصوص مجوز های بخش صنعت و معدن نیز گفت: این آمادگی وجود دارد که طرح های ارائه شده در این حوزه در اسرع وقت پروانه و مجوز های لازم را دریافت کند.
این مسئول افزود: در بخش میراث فرهنگی و گردشگری نیز تا کنون برای 10 نفر در حوزه صنایع دستی اشتغال ایجاد شده و 10 پرونده طرح بوم گردی نیز توسط میراث فرهنگی شهرستان در دست بررسی و اقدام است.
ابوالحسنی ادامه داد: درخواست های بسیاری در حوزه' پرورش دام اصلاح نژاد شده' به خصوص از سوی قشر تحصیلکرده به این ستاد رسیده که به نظر می رسد در این راستا ایجاد 'دام شهر' یا مجتمع دامداری برای شهرستان اجتناب ناپذیر و مثمر ثمر است.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن، عدم اعتماد به ایجاد تعاونی ها به دلیل تجربه ناموفق تعاونی های سیب زمینی کاران و دامداران، عدم تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در شهرک صنعتی و بلا تکلیفی شهرک گلخانه ای دامنه و دهگاه نهرخلج را از موانع زیر ساختی رونق اشتغال در شهرستان برشمرد و افزود: ایجاد یاس و بی اعتمادی بین مردم با ارائه تصویری نا امید کننده از آینده شهرستان توسط برخی افراد، خواسته یا ناخواسته در فضای مجازی به این مشکلات دامن می زند.
وی با تاکید بر لزوم کنار گذاشتن حواشی و القائات نا امید کننده افزود: با برجسته سازی ظرفیت ها و پتانسیل های ارزشمند منطقه، تقویت روحیه مشارکت،همدلی وخود باوری و اصلاح نگرش های کلیشه ای نسبت به کار و اشتغال می توان بر مشکل بیکاری منطقه فائق آمد.
ابوالحسنی هم چنین از برگزاری نمایشگاهی با محوریت اشتغالزایی و معرفی طرح ها، دستاوردها و ظرفیت های این بخش در دهه فجر سال جاری در شهرستان خبر داد.
به گزارش ایرنا؛ یک سال از فعالیت ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن می گذرد .این ستاد با هدف استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان و هدایت آن به سمت رونق اقتصادی، توسعه همه جانبه و در راستای اشتغال زایی ایجاد شده است.
برگزاری جلسات مکرر با سرمایه گذاران، ترویج مشارکت عمومی و روحیه کار جمعی، معرفی ظرفیت ها و مزیت های شهرستان با شعار تغییر الگوی تولید، برگزاری سمینار آموزشی و دعوت از چهره های ملی، ایجاد باشگاه کارآفرینی و برگزاری جلسات مستمر با علاقه مندان جهت هم اندیشی و عملی نمودن ایده ها، حمایت از کارگاه های کوچک در راستای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار از مهم ترین فعالیت های انجام شده این ستاد بوده است.
در شهرستان فریدن از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از400 طرح اشتغالزایی در بخش های مختلف به بانک های عامل معرفی شده است که با دریافت 130میلیارد ریال تسهیلات، زمینه اشتغال 500 نفر(بدون احتساب تسهیلات مشاغل مستقل خانگی) ایجاد شده است.
نرخ بیکاری در فریدن بیش از 14 درصد است. این در حالی است که در این شهرستان به دلیل وجود مزیت های ارزشمندی همچون منابع طبیعی وگیاهان دارویی، گردشگری و توریسم، کشاورزی، دامپروری، موقعیت ارتباطی-جغرافیایی و نیز استعداد های خبره و وجود نیروی انسانی توانا، زمینه های بسیار مساعد و متنوعی برای اشتغالزایی وجود دارد.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861ت / 6022 خبرنگار: فاطمه زمانی - انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*

نظر شما