شناسهٔ خبر: 23630358 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

کارکنان یکی از واحدهای تولید آیفون در معرض مواد سمی قرار دارند

مهرداد عیسی لو / pcmag

صاحب‌خبر -

به گزارش یکی از نهادهای مراقبتی موسوم به China Labor Watch، یکی از واحدهای تولید چینی که وظیفه‌ی تولید قطعات آیفون و مک‌بوک را بر عهده دارد، در امر محافظت از کارکنان خود در برابر مواد شیمیایی و سمی، ناموفق بوده است. گفته می‌شود که سطح آلودگی در این واحد تولید مستقر در شهر ساکیان چین، بسیار شدید است.

به‌عنوان مثال، کارکنان این واحد تولیدی از عینک محافظ استفاده نمی‌کنند؛ از این‌رو چشمان ‌آن‌ها به‌صورت مداوم در معرض پاشش روغن‌های شیمیایی از جانب دستگاه‌ها قرار دارد. به‌دلیل خاصیت خورندگی، این مواد شیمیایی دستکش کارکنان را از بین می‌برند و به‌دلیل تماس مستقیم با پوست دست، باعث متورم و پوسته‌پوسته شدن آن می‌شوند. نتیجه‌ی این شرایط، بیماری برخی از کارکنان بوده است.

دستکش کارکنان واحد تولید آیفون

گروه China Labor Watch ثبت شرایط حاکم بر این واحد تولید را از ماه اکتبر سال گذشته‌ی میلادی و از طریق فرستادن یک مأمور تحقیق مخفی به این محل آغاز کرد. باید خاطرنشان کنیم که به‌ دلیل شدت آلودگی و وخامت شرایط حاکم بر این کارخانه، شخص یادشده نیز پس از گذشت چهار هفته و به‌ خاطر «مشکلات تنفسی» این محل را ترک کرد. در گزارش نهاد مراقبتی مورد بحث، چنین آمده است:

پس از گذشت یک ماه از زمان خروج مأمور تحقیق ما از واحد تولید، چشمان وی کماکان خون‌گرفته است.

ممکن است این یافته‌ها، تمام تلاش‌های اپل برای ایمن‌سازی زنجیره‌ی تأمین قطعات خود برای کارکنان را زیر سؤال ببرد. اپل از سال ۲۰۱۰ و پس از خودکشی تعدادی از کارکنان گروه فاکسکان، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی آیفون، همواره به‌خاطر نوع رفتار با کارکنان، زیر ذره‌بین رسانه‌ها بوده است.

کارخانه کچر

اما برخلاف آنچه در گزارش China Labor Watch آمده است، اپل و واحد تولید یادشده، هر دو اعلام کردند که بررسی‌های آن‌ها مورد مشکوکی در این واحد تولید نشان نمی‌دهند. شرکت Catcher Technology که مدیریت این کارخانه را بر عهده دارد، می‌گوید:

ما ثابت کرده‌ایم که هیچ‌کدام از این ادعاها صحت ندارد.

اپل به وب‌‌سایت بلومبرگ اعلام کرده است پس از دیدار و مصاحبه با ۱۵۰ تن از کارکنان این کارخانه، شواهدی مبنی بر تخطی آن از استانداردهای کاری نیافته است. طبق اعلام China Labor Watch، واحد تولید یادشده در زمینه‌ی ساخت فریم فلزی آیفون ۸ و کیس کیبورد مک‌بوک فعالیت دارد و تعداد کارکنان آن ۶۰ هزار نفر است. بسیاری از این کارکنان ۱۰ ساعت در روز و ۶ روز در هفته کار می‌کنند و میزان دریافتی آن‌ها حدود ۶۲۰ دلار در ماه است.

گزارش نهاد مراقبتی مورد بحث حکایت از آن دارد که این واحد تولید ۱۴ مورد از استانداردهای کاری اپل را نقض می‌کند. در بین استانداردهای نقض‌شده، مواردی مانند موفق‌‌ نبودن در زمینه‌ی ارائه‌ی آموزش‌های ایمنی به کارکنان، نبود دوش آب گرم و آلودگی محوطه با آب آلوده به چشم می‌خورند.

آیفون 10 / آیفون ایکس / iPhone X

برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک،
به صفحه‌‌های آیفون 10 / iPhone X یا آیفون 8 یا آیفون 8 پلاس مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما