شناسهٔ خبر: 23629382 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شیوع چاقی و کم تحرکی در خلخال

اردبیل - ایرنا - رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال گفت: آمارهای جدید از وضعیت بهداشت و درمان و بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی منطقه حاکی از افزایش تعداد افراد چاق و شیوع بیماری کم تحرکی در این شهرستان است.

صاحب‌خبر -

دکتر علی اکبر شکارچی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی رتبه اول علل مرگ و میر در این شهرستان را به خود اختصاص داده و این امر ناشی از افزایش کم تحرکی ، بی توجهی به تغذیه مناسب و افزایش وزن مردم است .
وی گفت: افزایش بیماری هایی از قبیل فشار خون بالا ، دیابت ، افزایش چربی خون و بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی ناشی از بی توجهی به ورزش ، کم تحرکی و افزایش وزن است و دانشکده علوم پزشکی شهرستان برای مقابله با این پدیده بهداشتی آموزش همگانی مردم همراه با اجرای طرح خطر سنجی افراد و آزمایش رایگان میزان قند خون ،چربی و سایر آزمایش های مربوط به بیماری های غیر واگیردار افراد بالای 30 سال را در دستور کار قرار داده است.
دکتر شکارچی با بیان اینکه مقابله با چاقی در جامعه با اندکی توجه به فعالیت های بدنی روزانه و ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای مناسب قابل پیشگیری است اظهار کرد: دانشکده علوم پزشکی اقدام به اجرای طرح آموزش خانواده با آموزش مسائل بهداشتی و درمانی یکی از افراد هر خانواده به عنوان نماینده خانواده کرده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از سرطان های شایع امروزی با اقدام به موقع از سوی افراد قابل درمان است افزود: استفاده از طرح های رایگان دانشکده علوم پزشکی خلخال از جمله تست افراد بالای 30 سال ضمن آگاهی افراد از وضعیت سلامتی خود با تشخیص به موقع بیماری سرطان هزینه های سنگین دولتی مربوط به درمان این گونه بیماری های خاص را کاهش خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی در ارتقای سطح سلامت جامعه دخیل هستند از راه اندازی معاونت اجتماعی در دانشکده علوم پزشکی خلخال خبر داد و گفت: علاوه بر اجرای طرح های ارتقای سلامت افراد با استفاده از ظرفیت معاونت اجتماعی ، بکارگیری ظرفیت و توان مجمع خیرین سلامت و تشکل های غیردولتی مردم نهاد در دستیابی به اهداف نظام تحول سلامت مسئولان دانشکده علوم پزشکی را یاری خواهد کرد.
وی اظهار کرد: تنها 25 درصد از مسائل مربوط به بهداشت و سلامتی جامعه در اختیار دستگاه بهداشت و درمان دولتی بوده و 75 درصد از مسائل بهداشتی جامعه خارج از حیطه وظایف وزارت بهداشت و درمان و به دست مردم و سایر نهادهای اجتماعی قابل حل و فصل است.
شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018

انتهای پیام /*

نظر شما