شناسهٔ خبر: 23629329 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حاشیه هایی از موسیقی فجر ۳۳

وقتی یک مدیر حاشیه ساز می شود/ ماجرای جالب سرماخوردگی ها

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در حالی به آخرین روزهای برگزاری خود نزدیک می شود که حاشیه های دیگری در کنار جریان اصلی این رویداد مهم مورد توجه کارشناسان و اهالی رسانه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به مدیریت حمیدرضا نوربخش در حالی به آخرین روزهای برگزاری خود نزدیک می شود که حاشیه های دیگری از جمله حضور یکی از مسئولان ارشد این دوره در کنار اسامی نامزدهای دریافت جایزه باربد در کنار جریان اصلی این رویداد مهم مورد توجه کارشناسان و اهالی رسانه قرار گرفته است.

امیر عباس ستایشگر چهره شد  

بدون تردید امیرعباس ستایشگر که نام او در ستاد اجرایی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به عنوان مدیر کمیته پژوهش جشنواره منتشر شده، چهره اصلی روز هشتم برگزاری جشنواره بوده است.

او که به گفته بسیاری از گروه ها و هنرمندان شرکت کننده در جشنواره یکی ارکان اصلی انتخاب آثار شرکت کننده به ویژه در بخش موسیقی ایرانی بوده، دقایقی بعد از انتشار خبر نامزدهای دریافت جایزه «باربد» جشنواره بود که به دلیل درج نامش در این فهرست هم به عنوان نامزد دریافت آلبوم باکلام و ناشر برتر دوباره نامش بر سر زبان ها افتاد و از جانب رسانه ها با این انتقاد مواجه شد که چرا با وجود سمت خود در جشنواره و نقش غیر قابل انکارش در انتخاب آثار، باید در فهرست نامزدها قرار بگیرد؟

انتشار این خبر و انتقاد اهالی رسانه نسبت به نقش  وی در این دوره از جشنواره در حالی است که وی طی دوره هایی که حمیدرضا نوربخش به عنوان رییس جشنواره مشغول به فعالیت بود از وی به جهت پاره ای از مواردی که حالا متوجه خود اوست انتقادهای تند و تیزی را در گفتگوها و نشست های تخصصی متوجه دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر کرده بود.

حال در روزهای منتهی به پایان جشنواره پرحاشیه موسیقی فجر باید منتظر ماند که فارغ از تمام هیاهوها آیا ستایشگر حاضر است پیرامون این انتقادات واکنشی نشان دهد یا خیر؟

بازهم جای خالی موسیقی انقلاب

اگرچه گروه ها و مجموعه هایی نظیر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان، گروه کر آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو، ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان، ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به رهبری سهراب کاشف حین برگزاری کنسرت های خود در تالارهای میزبان جشنواره موسیقی فجر به اجرای تعدادی از قطعات انقلابی یا ملی – میهنی پرداختند ، اما مخاطبان علاقه مند به آثار موسیقایی و سرودهای جاودانه مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی که انصافا در زمان تولیدشان به دلیل کیفیت و حضور هنرمندان مطرح کشورمان خاطرات زیادی را در ذهن خود ماندگار کردند، همچنان جالی خالی یک یا چند اجرای مستقل پیرامون این موضوع را در جشنواره احساس کردند.

به هر حال رویداد بزرگی چون جشنواره موسیقی فجر که در سال های ابتدای با با نام اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی» شکل گرفت آوردگاه بسیار مهمی برای خاطره سازی و یا تولید آثار با کیفیتی است که می تواند طی همکاری با مجموعه های متولی تولید آثاری با مضامین انقلاب و دفاع مقدس جایگاه ویژه ای را برای این گونه موسیقایی فارغ از هرگونه گرایش سیاسی تعریف کند، که متاسفانه تاکنون این اقدام شکل جدی به خود نگرفته است.

ماجرای سرماخوردگی خوانندگان در کنسرت ها

یکی از نکات جالب توجهی که طی روزهای گذشته برای برخی از اجراهای جشنواره پدید آمد، ماجرای سرماخوردگی تعدادی از خوانندگان گروه های موسیقی ایرانی بود که تا حدی فضای کیفی کنسرت ها را نیز تحت تاثیر قرار داد.

یکی از این موارد مربوط به سرماخوردگی حسام الدین سراج خواننده مطرح موسیقی کشورمان چند روز قبل از اجرای گروه «سور» به سرپرستی مجید مولانیا در تالار وحدت بود که در روز کنسرت او را برای اجرای درست برنامه به شدت آزار داد. به طوری که وی حین اجرای برنامه از مخاطبان به دلیل بروز این مشکل عذرخواهی کرد.

کنسرت دیگری هم که به گفته دست اندرکارانش به دلیل سرماخوردگی خواننده اش، به شکل دیگری برگزار شد، مربوط به کنسرت گروه «پرنیا» به سرپرستی حسین پرنیا بود که روز برگزاری کنسرت اعلام شد علی جهاندار خواننده پیشکسوت و نامدار این گروه به دلیل کسالت نمی تواند در برنامه حضور داشته باشد.

کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی در تالار رودکی  هم از جمله اجراهای دیگری بود که  به دلیل بیماری و نامساعد بودن اوضاع جسمی صهبایی لغو شد.

حضور چهره ها در روزهای برگزاری جشنواره

یکی از انتقادات مطرح شده این دوره از جشنواره عدم استقبال هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان در جریان برگزاری اجراهای زنده بود که این موضوع نیازمند بررسی های بیشتر و ارائه گزارشات دقیقی به تفکیک تالارهای میزبان است که در آینده می تواند مورد نظر مسئولان جشنواره قرار گیرد.

اما طی روزهای گذشته لوریس چکناواریان، وارطان ساهاکیان، میلاد کیایی، قاسم رفعتی، پری ملکی، محمد سریر، محمد علی شیرازی، فضل الله توکل، بهداد بابایی، بردیا صدرنوری، رافائل میناسکانیان،پشنگ کامکار، بهروز وجدانی،ماریو تقدسی  تعدادی دیگر از جمله هنرمندانی بودند که طی روزهای اخیر به تماشای برنامه های به صحنه رفته به ویژه در تالار وحدت و تالار رودکی نشستند.

سید عباس صالحی و سه بازدید از جشنواره

یکی از نکات برجسته سی و سومین جشنواره موسیقی فجر طی روزهای گذشته حضور پیاپی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اثنای برگزاری کنسرت های مختلف در تالار وحدت و برج آزادی تهران بود.

صالحی  در این روزها با یک رکورد شکنی جالب توجه در حوزه بازدید یک مقام عالی وزارت از جشنواره به تماشای کنسرت پرویز شهید خان از هند، ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در تالار وحدت و کنسرت گروه «سورنای» از لرستان  در برج آزادی تهران نشست. این در حالی است که علی جنتی وزیر اسبق و سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق وفرهنگ و ارشاد اسلامی بازدیدهای محدود تری از کنسرت ها و اجراهای مختلف جشنواره موسیقی فجر داشتند.

یک خسته نباشید ویژه به راهنمایان فرهنگی

راهنمایان فرهنگی تالارهای میزبان سی و سومین جشنواره موسیقی فجر طی روزهای گذشته با حضور در تالارهای وحدت، رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران و سالن همایش ایرانیان مشغول رسیدگی به امور مخاطبان و تماشاگران آثار برای ورود و خروج آنها هستند که با توجه به تراکم بالا و حجم گسترده برنامه ها یکی از پرمشغله ترین و پر زحمت ترین فعالیت های مربوط به جشنواره  را انجام می دهند که جا دارد از آنها به جهت این تلاش شبانه روزی قدرانی کرده و یک خسته نباشید وِیژه گفت.

نظر شما