شناسهٔ خبر: 23629114 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خودداري از استفاده از خودروهاي شخصي در هواي سرد زمستان

معاون فني بهداشت محيط مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت با بيان اينکه يکي از عواملي که در تمام دنيا منجر به مرگ انسان ها مي شود، آلودگي هواست، گفت: آلودگي هوا به عنوان يکي از پارامترهاي بيماري هاي غيرواگير هم محسوب مي شود.

صاحب‌خبر -

خودداري از استفاده از خودروهاي شخصي در هواي سرد زمستانبه گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت؛ محسن فرهادي در خصوص روز هواي پاک گفت: در واقع روز هواي پاک يک روز نمادين است و هوا فقط با يک روز نمادين پاک نمي شود، بلکه اين روز تلنگري است تا دراين باره کمي بيشتر توجه کنيم و براي تنفس مردم هوا را پاک نگه داريم.

وي درخصوص برنامه هاي روز هواي پاک گفت: در سال هاي گذشته سازمان محيط زيست يکسري برنامه هاي نمادين را به صورت مجزا ترتيب مي داد، اما امسال طي جلسه مشترک با اين سازمان، برنامه هاي مشترکي پيشنهاد داده و هماهنگ شد.

فرهادي ادامه داد: در دفتر سازمان محيط زيست نشست مشترکي با حضور نماينده وزارت بهداشت تشکيل شد و در آن تأکيد شد که هوا را خودمان آلوده مي کنيم و مي توان ضمن رعايت توسعه پايدار، هواي پاک و سالمي هم داشته باشيم.

وي افزود: امروزه مشخص شده است، يکي از عواملي که در تمام دنيا منجر به مرگ انسان ها مي شود، آلودگي هواست. يعني آلودگي هوا سهم زيادي در مرگ و ميرها دارد و از سويي به عنوان يکي از عوامل بيماري هاي غيرواگير محسوب مي شود، بنابراين نياز است که به مقوله آلودگي هوا، به طور جدي توجه شود.

وي گفت: وزارت بهداشت به عنوان تنها متولي سلامت مردم در کشور براي بحث آلودگي هوا مسؤوليت هايي دارد، يکي از اين مسؤوليت ها هشدار دادن به هموطنان در مواقعي است که پديده آلودگي هوا و ريزگردها در کشور رخ مي دهد، تا مردم براي مقابله با آن و حفط سلامتي شان آماده شوند، زيرا مردم بايد در اين زمينه آگاه باشند و آموزش لازم را دريافت کرده باشند؛ در اين راستا اقدامات اورژانس، بيمارستان ها و تجهيز سيستم بهداشت و درمان نيز نقش اساسي ايفا مي کند.

فرهادي افزود: وظيفه ديگر وزارت بهداشت در زمينه هواي پاک، محاسبه بيماري هاي منتسب به آلودگي هواست، يعني بايد محاسبه شود که چه تعداد مرگ و مير و آسيب جسمي و جاني براي مردم پيش آمده است، تا ضمن ريشه يابي اين موضوع و محاسبه ريالي آن، ببينيم، تا چه ميزان سد راه توسعه پايدار کشور است.

وي تصريح کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت يکي از دستگاه هاي اجرايي کشور است که وظيفه خود را در سال هاي 94 و 95 به خوبي انجام داده است و نظرات خود را در قالب دو کتاب تحت عنوان محاسبه بار بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا منتشر کرده و به مقامات مسئول هم ارائه داده است.

فرهادي گفت: در روز 29 دي که روز هواي پاک نامگذاري شده است، ضمن فرهنگسازي و آموزش به منظور داشتن هواي پاک، مي خواهيم يک ميراث ارزشمند را تبليغ کرده و ترويج دهيم تا نسل آينده به اهميت داشتن هواي پاک واقف شوند و در جهت حفظ آن در تلاش باشند.

فرهادي با بيان اينکه ضرر اقتصادي ناشي آلودگي هوا زياد است، گفت: به هر ميزاني که از تعداد مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هوا کاسته شود، به همان ميزان، مي توان از ضرر اقتصادي کاست که نشان دهنده موفقيت برنامه هاي ما خواهد بود.

وي درباره بيشترين ميزان آلاينده ها تصريح کرد: بيشترين آلاينده ذرات معلق pm2.5 است و هرچه اين ذرات کوچکتر باشد، در عمق ريه هاي انسان بيشتر نفوذ مي کند و اقدامي که در اين راستا وزارت بهداشت مي کند، محاسبه ميزان آلاينده هاي موجود در شهرهاي بزرگ کشور است و اين کار با نمونه برداري در جريان است و توسط مرکز تحقيقات تکنولوژي بهداشت محيط وابسته به دانشگاه علوم پزشکي ايران انجام مي شود.

وي گفت: بيشترين عوامل آلودگي هوا وسايل نقليه شخصي و موتور سيکلت هاي قديمي است.

فرهادي با بيان اينکه شعار روز هواي پاک «قانون هواي پاک، قانون نفس» است، به مردم توصيه کرد: مردم در روزهاي سرد سال حتي الامکان از خودروي شخصي استفاده نکنند، زيرا در شهرهاي بزرگ وقتي هوا سرد مي شود، آلاينده ها افزايش پيدا مي کنند و پديده وارونگي هوا رخ مي دهد، ضمن اينکه با اعلام شرايط اضطرار متناسب با هشدار ها عمل کنند تا مشکلي براي سلامتي شان ايجاد نشود.

نظر شما