شناسهٔ خبر: 23629084 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرعامل انتشارات منادی تربیت در گفت‌و‌گو با ایبنا:

90 درصد کتابخانه‌های مدارس نیاز به نوسازی و تجهیز دارند

ازهری‌راد گفت: تعداد کتابخانه‌های مدارسی که نیاز به تجهیزات کتابخانه‌ای دارند، بسیار بیشتر از تعداد مدارسی است که می‌توان با بودجه‌‌ این طرح‌ها به تجهیز آن‌ها پرداخت. لازم به ذکر است که این هزینه فقط کفاف 5 الی 10 درصد کتابخانه‌های مدارس را می‌دهد و نزدیک به 90 درصد این کتابخانه‌ها نیاز به نوسازی و تجهیز دارند.

صاحب‌خبر -
 
حسن ازهری‌راد، مدیر مسئول انتشارات منادی تربیت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره طرح‌های تجهیز کتابخانه مدارس که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری به مرحله اجرا رسید، گفت: وقتی که مدرسه‌ای ساخته می‌شود همراه با مدرسه کتابخانه آن باید تجهیز شود. در طی دوسال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که بر اساس این تفاهم‌نامه، مبلغ 5 میلیارد تومان به تجهیز کتابخانه‌های
در حال حاضر درحال رایزنی‌های تفاهم‌نامه‌ای با بودجه 5 میلیارد دیگر هستیم که برای دو سال آینده مدنظر قرار دادیم که رایزنی‌های اولیه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است که قصد داریم از سال آینده با شروع نمایشگاه طرح‌های مربوط به این تفاهم‌نامه جدید را به اجرا برسانیم
مدارس اختصاص داده شد.
 
وی افزود: این تفاهم‌نامه اولین مشارکت بین معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که خوشبختانه توانستیم در دو مرحله‌، به تجهیز کتابخانه کلاسی مدارس ابتدایی سراسر کشور و یک مرحله به تجهیز کتابخانه‌های مدارس خارج از کشور بپردازیم.
 
ازهری‌راد اظهار کرد: یک مرحله دیگر این طرح مربوط به نمایشگاه کتاب تهران بود که با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تجهیز کتابخانه‌های مدارس ویژه استان تهران و شهرستان‌های آن پرداختند.
 
مدیر مسئول انتشارات منادی تربیت خاطر نشان کرد: برای اجرای این طرح، تقریبا 4800 عنوان کتاب از 600 ناشر در حوزه کتاب کودک و نوجوان خریداری شد. با بودجه در نظر گرفته شده تقریبا 720 هزار جلد کتاب در این چهار مرحله به مدارس کشور ارسال کردیم.
 
این فعال در حوزه نشر درباره نحوه تهیه کتاب‌ها در این طرح اظهار داشت: در طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس، کتاب‌ها با پول دولتی و با 30 درصد تخفیف از ناشران خریداری می‌شوند و برای این امر هیچ هزینه‌ای از مدارس دریافت نمی‌شود؛ بلکه کتاب‌ها با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شده است؛ همچنین این کتاب‌ها جزو اموال مدرسه محسوب می‌شوند.
 
وی با اشاره به از سرگیری طرح دیگری در راستای تجهیز کتابخانه مدارس گفت: به موازات طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس، طرح دیگری هم با عنوان«طرح 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه» در این دوسال انجام شد.
 
ازهری‌راد دراین‌باره گفت: کتاب‌های ناشران در این طرح فراخوانی شدند؛ در مرحله بعدی هیات داوران در معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، کتاب‌های فراخوانی شده را داوری کردند بعد از انتخاب کتاب از سوی
به موازات طرح تجهیز کتابخانه‌ها، طرح دیگری هم با عنوان«طرح 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه» در این دوسال انجام شد که در طی این طرح در 50 هزار مدرسه 50 هزار نمایشگاه برگزار شد
داوران جهت برگزاری نمایشگاه، کتاب‌ها به مدارس ارسال شدند. در دو سالی که این نمایشگاه‌ها در مدارس برگزار شد، سال گذشته 650 هزار کتاب و در سال جاری 760 هزار کتاب به مدارس ارسال شد.
 
مدیر مسئول انتشارات منادی تربیت یادآور شد: بر اساس این طرح، هرساله بخش عظیمی از کتاب‌ها وارد مدارس می‌شوند. دانش‌آموزان این کتاب‌ها را خریداری می‌کنند و می‌توانند آن‌ها را یا اهدا کنند و یا با خود ببرند؛ این امر باعث می‌شود دانش‌آموزان تا حدی در تجهیز کتابخانه مدارس هم شریک شوند.
 
وی در ادامه گفت: امسال با 280 ناشر برای برپایی نمایشگاه‌ها در مدارس همکاری داشتیم. نمایندگان استان‌ها هم در این طرح شرکت کردند. لازم به یاد‌آوری است که پس از اینکه کتاب‌ها در مدارس به فروش رسید، درآمد حاصل از فروش تمام کتاب‌های فروخته شده به ناشران بازمی‌گردد. در حال حاضر نمایشگاه‌ها به اتمام رسیده است و در مرحله تصویب حساب با ناشران هستیم.
 
به گفته ازهری‌راد ناشران برای شرکت در این نمایشگاه کتاب‌هایشان را با 40 درصد تخفیف ارسال کردند.
 
وی افزود: در حال حاضر درحال رایزنی‌های تفاهم‌نامه‌ای با بودجه 5 میلیارد دیگر هستیم که برای دو سال آینده مدنظر قرار دادیم که رایزنی‌های اولیه با وزارت
در طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس، کتاب‌ها با پول دولتی و با 30 درصد تخفیف از ناشران خریداری می‌شوند و برای این امر هیچ هزینه‌ای از مدارس دریافت نمی‌شود؛ بلکه خرید کتاب‌ها با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است؛ همچنین این کتاب‌ها جزو اموال مدرسه محسوب می‌شوند
فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است و قصد داریم از سال آینده با شروع نمایشگاه طرح‌های مربوط به این تفاهم‌نامه جدید را به اجرا برسانیم.
 
ازهری‌راد از طرح جدیدی که با همیاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام خواهد شد خبرداد و گفت: طرح جدیدی که در سال آینده می‌خواهیم به آن بپردازیم طرح نوسازی منابع موجود در کتابخانه‌های مدارس است و مرحله به مرحله می‌خواهیم کتاب‌های قدیمی و فرسوده را با کتاب‌های جدید جایگزین کنیم.
 
مدیر مسئول انتشارات منادی تربیت یادآور شد: تعداد کتابخانه‌های مدارسی که نیاز به تجهیزات کتابخانه‌ای دارند، بسیار بیشتر از تعداد مدارسی است که می‌توان با بودجه‌‌  این طرح‌ها به تجهیز آن‌ها پرداخت. لازم به ذکر است که این هزینه فقط کفاف 5 الی 10 درصد کتابخانه‌های مدارس را می‌دهد و نزدیک به 90 درصد کتابخانه‌های مدارس نیاز به نوسازی و تجهیز دارند که توجه ملی را می‌طلبد.
 
وی در انتها ضمن انتقاد از طرح یاد یار مهربان که هر ساله از سوی شهرداری تهران انجام می‌شود، گفت: در شهرداری‌ها یک سازو کاری وجود دارد که باید درصدی از بودجه خود را به تجهیز کتابخانه مدارس اختصاص دهند. در تهران در طی سال‌های گذشته، شهرداری تهران به جای اینکه به تجهیز کتابخانه‌ها در مدارس بپردازد طرح یاد مهربان را راه‌اندازی کرده است که در این طرح پس از نمایش کتاب در نمایشگاه‌هایی که از سوی شهرداری برپا می‌شوند، کتاب‌هایی که توسط دانش‌آموزان انتخاب شده است را به آ‌ن‌ها ارسال می‌کند و دانش‌آموزان کتاب‌ها را با خود می‌برند.
 
ازهری‌راد گفت: به عقیده من اگر این بودجه به کتابخانه‌های مدارس اختصاص داده شود و به تجهیز کتابخانه‌های مدارس کمک کنند، از کتاب‌ها استفاده بهتری می‌شود؛ چراکه همه بچه‌ها می‌توانند از کتاب‌ها استفاده کنند.

نظر شما