شناسهٔ خبر: 23628834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

چگونه "سگ هار" در قبال ایران ملایم شد؟

صاحب‌خبر -

فرارو- موضع وزیر دفاع آمریکا در قبال ایران، فعلا ملایم شده است.
به گزارش فرارو، نشریه آمریکایی پالیتیکو، طی یادداشتی به قلم وزلی مورگان به "نرم " شدن موضع جیم متیس ملقب به "سگ هار"(این لقبی است که رسانه هایی آمریکایی به متیس داده اند)، وزیر دفاع آمریکا، در قبال ایران پرداخت و نوشت: موضع او درباره ایران شاید طول نکشد، اما فعلا، این یک تغییر برجسته است.
جیم متیس به عنوان فرمانده اصلی در خاورمیانه در دوره باراک اوباما، برای تنبیه ایران به خاطر مسلح کردن شبه نظامیان ضدآمریکایی در عراق، خواستار حملات نظامی به ایران شده بود. اما، به عنوان وزیر دفاع ترامپ، متیس موضع خود را ملایم کرده و به عنوان یکی از افراد اصلی اعتدال در قبال تهران ظاهر شده است.
با این حال، همزمان با انتقال جنگ علیه داعش به جنگ برای قلمرو و نفوذ بین متحدان آمریکا و ایران، شاید موضع متیس برای مدت طولانی دوام نیاورد. اما فعلا، برای فرمانده نظامی که مکررا با رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما دچار اختلاف شده و کسی که یک زمانی سه خطر اصلی خاورمیانه را "ایران، ایران و ایران" دانسته، این تغییر برجسته ای است.
در سال گذشته، متیس با شهادت دادن به اینکه توافق هسته ای با ایران "چیزی است که باید رئیس جمهور به فکر باقی ماندن در آن باشد،" با ترامپ دچار تناقض شد.
ان تغییر برخی از خواص را غافلگیر کرده است.
بنا به گفته مقامات سابق و کنونی که با متیس و نیز سیاست آمریکا در قبال ایران آشنا هستند، یک دلیل برای موضع جدید متیس این است: او به عنوان رهبر غیرنظامی پنتاگون، نسبت به زمانی که بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ فرماندهی مرکزی آمریکا را رهبری می کرد، باید لیست بزرگتری از چالش های جهانی را متوازن کند.
عامل دیگر، تغییر روسای جمهور است: به جای کار کردن برای یک فرمانده کل قوا (اوباما) که در قبال ایران ضعیف به نظر می رسید؛ او اکنون برای کسی (ترامپ) کار می کند که گاهی اوقات به نظر می رسد دنبال جنگ افروزی است.
جیمز جفری، سفیر اوباما در عراق، گفت: متیس اکنون با رئیس جمهوری کار می کند که در قبال ایران هم شدیدا تهاجمی است و هم بسیار نوسان دار. بنابراین، او باید فرد محتاط، توازن عقل و شخص "نگاه کن قبل از اینکه بپری" باشد. شما می بینید که او این کار را با کره شمالی و ایران انجام می دهد.
متیس کبوتر صلح نبوده است. او ایران را "بزرگ ترین دولت حامی ترور در جهان" خواند و در سال گذشته حمله نادری علیه بشار اسد، متحد ایران، را تجویز کرد. با این حال، او تلاش کرده تا شانس های تقابل بزرگتر با نیرو های ایران و نایبانش در منطقه را کمتر کند.
آیا مجددا ضدایرانی می شود؟
مقامات سابق و کنونی گفتند همزمان با فروکش کردن جنگ علیه داعش، پنتاگون نقش جدیدی برای نیرو های آمریکایی در عراق و بخصوص در سوریه، تعریف می کند. ممکن است متیس با اتخاذ واکنش سرسختانه تری علیه ایران موافقت کند.
این بدان معنا خواهد بود که اگر او فکر کند، وضعیت ایجاب می کند، او به سرسختی سابقش علیه ایران باز خواهد گشت. یک مقام بلندپایه آمریکایی گفته، متیس درباره دسترسی زمینی ایران به سوریه نگران است.
این مقام افزود: او به فرماندهی مرکزی آمریکا دستور داد تا بدون اغراق گویی اطمینان حاصل کنند که ما برای برهم زدن این (دسترسی زمینی) آماده هستیم. همزمان با انتقال از دوره شکست داعش، حضور نظامی ما در آنجا باقی خواهد ماند.... مقابله با نفوذ ایران بخش مهمی از آن محاسبه است.
اندرو ایکسوم، که در دوره اوباما در پنتاگون بر مسائل خاورمیانه نظارت می کرد، گفت: در سال جاری، اکنون دولت ترامپ به طور مناسب به برخی کار هایی که ما برای آن ها باقی گذاشتیم - از جمله عقب راندن نفوذ ایران پس از شکست داعش- منتقل شده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما