شناسهٔ خبر: 23628559 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تصمیمات دردسرساز در فضای مجازی

پیام‎رسان‌ها محتاج حمایتند یا رقابت؟

دیدگاه‌های متفاوت تصمیم سازان در شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و مجلس درباره شیوه حمایت از پیام رسان‌های داخلی در برنامه‌ای تلوبزیونی به بحث گذاشته شد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری صدا و سیما: رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما گفت: اراده جدی برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی تاکنون در کشور وجود نداشته است.

وی افزود: حمایت از این پیام رسان‌ها ناکافی بوده است و باید به طور جدی‌تر از پیام رسان‌های داخلی حمایت کنیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: مسئولان مرتبط با فناوری ارتباطات باید اعتماد عمومی را به پیام رسان‌های داخلی بالا ببرند.

تقی پور افزود: باید به مردم بگوییم که حریم شخصی آنان بر اساس قانون اساسی در پیام رسان‌های داخلی حفظ می‌شود.

وی گفت: پیام رسان‌های داخلی قادر به پاسخگویی به استقبال عمومی مردم نیستند و القای عدم اعتماد مردم به این پیام رسان‌ها از سوی برخی از مسئولین به هیچ وجه درست نیست.

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ضرباتی که کشور از نرم افزار‌های خارجی دیده بسیار زیاد است.

وی افزود: اگر پیام رسان‌های خارجی مهار نشوند به هیچ حد و مرزی قناعت نمی‌کنند در حالی که نرم افزار‌های داخلی هیچ گاه چنین رفتاری از خود بروز نمی‌دهند.

تقی پور گفت: باید به مردم بگوییم با پیام رسان‌های داخلی بهتر می‌توانیم از اطلاعات آنان صیانت کنیم.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات هم در این برنامه گفت: باید شاهد رشد واقعی و رقابت در پیام رسان‌های داخلی باشیم و حمایت صرف از آنان در آینده به عاملی برای جلوگیری از رشد این پیام رسان‌ها تبدیل خواهد شد.

خسرو سلجوقی افزود: نباید این انحصار را برای تلگرام ایجاد می‌کردیم اگر پیام رسان‌های خارجی دیگری هم در کشور فعال بودند تا این حد از تلگرام استقبال نمی‌شد.

وی تصریح کرد: باید انحصار داخلی و خارجی در همه پیام رسان‌ها شکسته شود.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: اعتماد جامعه به پیام رسان‌های داخلی آنگونه که باید نیست.

سلجوقی افزود: امروز پول مجازی در دنیا مرسوم شده است و نباید باز هم به آن به صورت انحصاری بنگریم.

وی گفت: با هدف حمایت از پیام رسان‌های داخلی استفاده از پیام رسان‌های خارجی در بانک‌ها به طور کلی ممنوع شده است.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات افزود: پیام رسان‌های داخلی در سه سطح زیر سه میلیون بین سه تا پنج میلیون و بالای پنج میلیون کاربر تقسیم بندی شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

سلجوقی گفت: اگر بتوانیم اعتماد مردم را به پیام رسان‌های داخلی جلب کنیم خود آن‌ها در فضای تهدید مجازی هم ورود و مقابله می‌کنند.

سید احسان قاضی زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ۱۷۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به سران قوا خواستار حمایت از پیام رسان‌های داخلی و از بین رفتن انحصار پیام رسان‌های خارجی شده اند.

وی افزود: بودجه بندی و اختصاص پهنای مناسب برای پیام رسان‌های داخلی می‌تواند از پیشنهاد‌های دولت به مجلس برای حمایت از این پیام رسان‌ها باشد.

قاضی زاده گفت: درآمد برخی اپراتور‌ها از محل پیام رسان‌های خارجی سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: سرمایه گذاری که برای جا انداختن تلگرام در کشور شد برای هیچ پیام رسان دیگری صورت نگرفت.

وی گفت: پیگیری آوردن سرور‌های تلگرام به کشور از جمله سرمایه گذاری‌های ویژه برای این پیام رسان خارجی است.

قاضی زاده افزود: اگر حس اعتماد عمومی مردم به پیام رسان‌های داخلی را می‌دیدیم شاهد چنین شرایطی نبودیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: همه پیام رسان‌های داخلی و خارجی بسته شد تا یک پیام رسان خارجی به طور انحصاری فعالیت کند و ۴۰ میلیون کاربر ایرانی را جذب خود نماید.

سیدجعفر خورشاد مدیر عامل پیام رسان سروش نیز در این برنامه گفت: در چند هفته گذشته شاهد اقبال عمومی به این پیام رسان بودیم به طوری که هم اکنون بیش از سه میلیون نفر عضو آن هستند.

وی افزود: در سه هفته گذشته شاهد هجوم بی سابقه کاربران پیام رسان سروش بودیم که باعث اختلال در آن شد، اما این اختلال هم اکنون رفع شده است.

خورشاد گفت: هم زمانی استفاده از پیام رسان سروش چت و دانلود ۱۱ برابر پیش بینی‌های ما بود.

نظر شما