به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، محمدمهدی برومندی با اشاره به حواشی پیرامون حادثه نفتکش سانچی در آبهای کشور چین اظهار داشت: در زمینه حادثه سانچی ۲ موضوع وجود دارد، اول نحوه امداد رسانی، نجات و اطفاء حریق و دیگری بازگشایی جعبه سیاه نفتکش با حضور ذی نفعان آن است.
نماینده اعزامی به شانگهای برای پیگیری حادثه سانچی با بیان اینکه کشتی مقابل متعلق به هنگ کنگ با پرچم چین بوده است، ادامه داد: از آنجایی که نفتکش سانچی در آبهای سرزمینی چین غرق شده است باید پرونده آن با حضور ذی نفعان آن پیگیری شود.
اولین گروه امداد و نجات ۱۵ ساعت بعد از حادثه به سانچی رسید
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه امداد ونجات به سانچی، عملکرد چینیها را ارزیابی کرد و گفت: کشتی سانچی در ۳۰۰ کیلومتری سواحل شانگهای دچار حادثه شد، دو ساعت بعد از انفجار، کشتیهای اطراف و ماهی گیران حادثه را به دولت چین اطلاع دادند و بلافاصله بعد از آن در شانگهای و ایران ستاد بحران تشکیل شد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه حادثه در ۳۰۰ کیلومتری سواحل شانگهای رخ داد، اولین گروه نجات که باید از سوی دولت چین اعزام میشد، ۱۵ ساعت بعد به محل انفجار سانچی رسید.
ممانعت چینی برای کمک رسانی با سانچی صحت ندارد
برومندی با بیان اینکه در اتاق فرماندهی عملیات اطفاء حریق سانچی حضور داشت، از تلاش چینیها برای نجات نفتکش دفاع کرد و بیان داشت: در جریان امداد ونجات، گفته شد که چینیها مانع کمک ژاپن و کشورهای دیگر شد، این ادعا صحت ندارد، چرا که کشتیهای آتش خوار ژاپنی در عملیات نجات حضور داشتند، اما موضوع این بود که چینیها فرماندهی عملیات بر عهده داشتند و کشتیها نجات بر اساس دستور چینیها اقدام میکردند.
بازخوانی جعبه سیاه سه ماه زمان میبرد
وی در خصوص احقاق حقوق ایران در زمینه حادثه سانچی توضیح داد: حقوق ملت ایران و شهدای سانچی در ابعاد بین المللی پیگیری میشود، روز شنبه گروه چینی موفق شد وارد عرشه نفتکش سانچی شود و جعبه سیاه و دوپیکر مطهر بیرون آورده شد و ما برای پیگیری و نظارت جعبه سیاه را پلمب کردیم تا در حضور کارشناسان شرکت ملی نفتکش ایران و وزارت امور خارجه ایران رمزگشایی شود.
وی تاکید کرد: بر اساس پروتکل بین المللی حدود سه ماه زمان میبرد تا جعبه سیاه با حضور ذی نفعان از جمله ایران، پاناما، کره جنوبی به عنوان سازنده کشتی، هنگ کنگ و چین باز شود. در این زمینه اسناد دیگری نیز وجود دارد که باید مورد بررسی قرا گیرد.
درخواست جدی ایران برای مصاحبه با کاپیتان و خدمه کشتی کریستال
برومندی با اشاره به درخواست ایران بر اساس پروتکلهای بین المللی، گفت: درخواست جدی ایران است که به کاپیتان و خدمه کشتی کریستال دسترسی داشته باشیم، باید اطلاعات فنی از این تصادف در اختیار ایران قرار گیرد، در فضای حقوقی چنین حقی برای ایران وجود دارد و مجلس نظارت کلی بر این موضوع خواهد داشت تا حقوق ملت پایمال نشود.
بارنامه نفتکش برای کشور کره جنوبی بوده است
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه محموله سانچی برای کره شمالی بوده است، اظهار داشت: بارنامه نفتکش وجود دارد این محموله برای کشور کره جنوبی بوده است و کرهای ها کل محموله را بیمه کرده بودند، ایران هفتهای یک میلیون بشکه میعانات گازی به کره جنوبی ارسال میکند.
به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص مقصر اصلی حادثه انفجار نفتکش سانچی بیان داشت: تا اسناد حادثه بررسی نشود نمیتوان مقصر اصلی را شناسایی کنیم و تا آن زمان هر قضاوت و داوری میتواند تاثیر منفی بر مسائل حقوقی این حادثه داشته باشد.
انتهای پیام/
برومندی:
حقوق ملت ایران و شهدای سانچی در ابعاد بین المللی پیگیری میشود
خبرگزاری میزان- نماینده اعزامی به شانگهای برای پیگیری حادثه سانچی از نحوه مشخص شدن مقصر اصلی حادثه سانچی گفت و بیان داشت که سه ماه دیگر جعبه سیاه این نفتکش حادثه دیده بازخوانی میشود.
صاحبخبر -
∎
نظر شما