شناسهٔ خبر: 23628031 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

انتقاد ترامپ از سیاست‌های پوتین درباره کره شمالی

دونالد ترامپ از روس‌ها بخاطر کمک‌رسانی به کره شمالی به منظور دور زدن تحریم‌ها انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه از این که روسیه به کره شمالی کمک می کند تا تحریم های بین المللی علیه پیونگ یانگ را دور بزند انتقاد کرد. این اظهارنظر دونالد ترامپ نشانه ناامیدی وی از کشوری است که وی امیدوار بود بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا روابط دوستانه ای با آن برقرار کند.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز در کاخ سفید گفت: ‹‹روسیه در موضوع کره شمالی به هیچ وجه به ما کمک نمی کند. هر چه چین در این زمینه به ما کمک می کند روسیه از ارائه چنین کمکی خودداری می نماید. به عبارت دیگر روسیه بخشی از آن چه را که چین کمک می کند، بی‌اثر می نماید.››

هم روسیه و هم چین با اعمال تازه ترین تحریم های بین المللی علیه کره شمالی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد موافقت کردند. سفارت روسیه در واشنگتن هنوز درباره این اظهارات ترامپ واکنشی نشان نداده است.

خُرده گرفتن ترامپ از سیاست‌های همتای روس خود درباره کره شمالی

ترامپ در این مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز که 53 دقیقه طول کشید همچنین گفت به دنبال وضع جریمه ای بزرگ علیه چین به علت نادیده گرفتن حق مالکیت معنوی است. وی همچنین درباره اظهارات جنجال برانگیز و توهین آمیز اخیرش نسبت به کشورهای آفریقایی سخنی نگفت.

مسئله هسته ای و آزمایش های موشکی کره شمالی مهمترین چالش دونالد ترامپ در خلال یک سال اول ریاست جمهوری اش بود. وی درباره مثمر ثمر بودن گفتگوها با رهبر کره شمالی نیز ابراز تردید کرد. او در گذشته هیچ گاه با این صراحت از بی نتیجه بودن گفتگوها با پیونگ یانگ سخن نگفته بود. او به مذاکراتی که روسای جمهور پیشین آمریکا با کره شمالی درباره برنامه های هسته ای و موشکی این کشو داشته اند اشاره کرد و گفت همه این مذاکرات به شکست انجامیدند و راه به جایی نبردند. او سه رئیس جمهور پیشین آمریکا یعنی باراک اوباما و دبلیو جرج بوش و بیل کلینتون را به سبب ناکام ماندن در بحران کره شمالی مقصر دانست.

ترامپ از پاسخ دادن به این پرسش که آیا وی تعامل و ارتباطی با رهبر کره شمالی داشته است یا خیر خودداری کرد. وی ابراز امیدواری کرد بن بست به وجود آمده با کره شمالی به روشی مسالمت آمیز حل و فصل شود. او در عین حال اعتراف کرد که ممکن است نتواند این مسئله را مسالمت آمیز حل و فصل کند.

خُرده گرفتن ترامپ از سیاست‌های همتای روس خود درباره کره شمالی

ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر وی آمریکا باید سامانه های دفاع موشکی خود را بیشتر آزمایش کند یا خیر گفت: ‹‹بله به گمان من باید چنین باشد. ما فعالیت های بیشتری در حوزه دفاع موشکی انجام می دهیم و سفارش های بیشتری نیز در این زمینه دریافت کرده ایم.››

رئیس جمهور آمریکا از نقش چین در محدود کردن تامین نفت و زغال سنگ برای کره شمالی تمجید کرد اما در عین حال خاطر نشان کرد که پکن می تواند نقش به مراتب بیشتری را در زمینه مهار پیونگ یانگ انجام دهد. ترامپ تصریح کرد به نظر می رسد روس ها کارهای مثبتی را که چینی ها در این زمینه انجام داده اند خنثی و بی اثر ساخته اند. منابع امنیتی اروپای غربی در ماه دسامبر به خبرگزاری رویترز گفتند که نفتکش های روسی در سه مورد در همان ماه به تامین سوخت برای کره شمالی مبادرت ورزیده اند و تحریم های بین المللی علیه پیونگ یانگ را نقض کرده اند. البته روسیه هر گونه اقدام خود در این زمینه را نفی کرده است.

کره شمالی برای تامین انرژی مورد نیاز خود نیازمند واردات سوخت از خارج است. این کشور همچنین برای تامین انرژی مورد نیاز در برنامه های هسته ای و موشکی خود نیازمند واردات نفت است.

ترامپ همواره از تحقیق و تفحص هایی که در خصوص اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا صورت می گرفت به عنوان مانعی بر سر راه بهبود و توسعه روابط واشنگتن با مسکو یاد می کرد. وی با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: ‹‹پوتین می تواند کارهای زیادی انجام دهد. اما متاسفانه ما رابطه زیادی با روسیه نداریم و در بسیاری از موارد آثار هر آن چه که چین انجام داده است توسط روس ها از بین رفته است.››

خُرده گرفتن ترامپ از سیاست‌های همتای روس خود درباره کره شمالی

اندرو ویس Andrew Weiss نایب رئیس موسسه کارنگی گفت روسیه همانند آمریکا در خصوص برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی نگران نیست. وی افزود: ‹‹اگر ترامپ می توانست با پوتین در خصوص حل و فصل بحران کره همکاری کند قضیه به این شکل نبود.››

رئیس جمهور آمریکا گفت کره شمالی پیوسته توانایی خود در زمینه ساخت موشک هایی که بتوانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند ارتقا می بخشد. وی گفت: ‹‹پیونگ یانگ هنوز به این مرحله نرسیده است که بتواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد اما هر روز به این هدفش نزدیک و نزدیک تر می شود.››

کره شمالی بعد از آزمایش موشکی اخیر خود در ماه نوامبر گذشته اعلام کرد که خاک اصلی آمریکا در تیررس موشک های بالستیک پیونگ یانگ قرار دارد. برخی از کارشناسان اذعان داشتند با توجه به برخی از شواهد و قرائن موشک های بالستیک کره شمالی قادرند واشنگتن را نیز هدف قرار دهند. این کارشناسان در عین حال تصریح کردند که کره شمالی هنوز اثبات نکرده است که بر تمام موانع فنی موشک های بالستیک خود برای هدف قرار دادن خاک آمریکا فایق آمده است.

ترامپ از گفتگوهایی که قرار است در خلال بازی های المپیک زمستانی بین کره شمالی و کره جنوبی صورت گیرد استقبال کرد و گفت این اقدام می تواند گامی ابتدایی برای کاستن از تنش در شبه جزیره کره باشد.

ترامپ به این نکته اشاره ای نکرد که آیا آمریکا به انجام یک حمله محدود و پیش دستانه علیه کره شمالی که بتواند جدیت واشنگتن در مقابله با پیونگ یانگ را اثبات کند مبادرت خواهد ورزید یا خیر. وی گفت: ‹‹ما یک بازی پوکر بسیار بسیار سخت را با کره شمالی انجام می دهیم و نمی خواهیم دست خود را برای پیونگ یانگ رو کنیم.›› / باشگاه خبرنگاران

 

نظر شما