شناسهٔ خبر: 23627863 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اختصاصی شبستان کرمان؛

سیر تربیتی برنامه های کانون مسجد امام محمدباقرعلیه السلام/ خانواده ها، در قبال کارِ خوب فرهنگی، هزینه می کنند

خبرگزاری شبستان: مدیرمسئول و مربی کانون فرهنگی هنری مساجد امام محمدباقرعلیه السلام کرمان در بازدید اعضای دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، بخشی از برنامه های متنوع خود را بیان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، شاید حدود ۴۰- ۵۰ سال قبل که بنای مسجد امام محمدباقرعلیه السلام خیابان جهاد توسط مرحوم حجت الاسلام شیخ شعاعی گذاشته شد؛ اگر این روحانی صاحب نفس به بچه محل ها که در نمازجماعت شرکت می کردند، آنقدر میدان نمی داد که خودشان از سال ۸۲ به صورت جدی در تکمیل بنای مسجد نقش داشته باشند؛ امروز این مسجد در طراز مساجد برتر استان قرار نمی گرفت.

 

« همه جوره بچه ها را حمایت کرد؛ بسیار به جوانان اعتماد داشت، اگر میدان نمی داد، نمی توانستیم؛ اما از این میدان توانستیم قدم های بزرگتری برداریم» این جملات را رضا دوست محمدی، جوان خوش فکر و فعال و البته مدیرمسؤل کانون فرهنگی هنری این مسجد می گوید و ادامه می دهد: به نظرم خروجی ها و نیروی انسانی زیادی که پرورش دادیم، بزرگترین دستاورد فعالیت های ما در این چند سال باشد.

 

وی با اشاره به اینکه فعالیت های فرهنگی و آموزشی و... را از سال ۸۲ در مسجد آغاز کرده اند؛ می افزاید: از سال ۸۷ مجوز کانون فرهنگی هنری را دریافت کردیم و از سال ۹۲ به بعد علاوه بر آموزش قرآن و احکام، رویکرد تربیتی به برنامه ها دادیم و در طول این سالها افراد زیادی وارد حوزه و دانشگاه شدند که موفقیت خود را مدیون مسجد می دانند.

 

دوست محمدی با بیان اینکه جوانان مستعدی در این کانون داریم که اگر برای انقلاب حفظ شوند، ۱۰ سال دیگر حرف برای گفتن دارند؛ بر پرورش افراد انقلابی تأکید کرد و گفت: این جزء با انتخاب های دقیق، شدنی نیست و نیروی انسانی گران قیمت و در واقع طلا است لذا برنامه هایی در کانون اجرا می کنیم که رشد دهنده باشد.

وی به سختی های کار هم اشاره و تصریح کرد: هر متربی، دنیایی کار می خواهد چه برسد به اینکه ما باید با چند ۱۰ نفر کار کنیم اما هر آنچه از دستمان بر می آید و البته به شیوه غیرمستقیم آموزش می دهیم که نمونه این برنامه ها، «نقش من در اردو» است که با برگزاری اردو برای بچه ها اطاعت و مسئولیت پذیری و دیگر نکات مهم را آموزش می دهیم.

 

این فعال فرهنگی افزود: خانواده های تشنه از اقصی نقاط کرمان به این کانون می آیند و ما نه سخت می گیریم و نه آسان؛ خانواده ها باید همکاری کنند اگر نکنند ما بچه ها را نمی پذیریم زیرا خانواده خیلی مهم است و برای همین اردوی خانوادگی را در اردیبهشت ماه و کارگاه سواد رسانه ای را اخیراً برای والدین برگزار کردیم که آزمون نهایی نیز از آنان می گیریم.

 

 

وی در اهمیت نقش خانواده با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد خانواده ها و ۲۰ درصد ما نقش آفرین هستیم؛ کار تربیتی را بلند مدت خواند و با افزودن اینکه والدین، اینجا-کانون مسجد- را خانه دوم بچه ها می دانند و همکاری هم می کنند؛ اظهار داشت: هر بچه ای که وسط کار وارد آموزش ها شود ضعف او کاملاً مشخص می شود.

 

دوست محمدی گفت: از سال ۹۵ جذب جدید نداشتیم زیرا دوره آموزشی فعلی باید به نتیجه برسد و اگر موفق شدیم از سال ۹۷ جذب جدید خواهیم داشت؛ کسب رتبه سوم ربات های جنجگو توسط یکی از بچه های کانون ما را به این باور رساند که تأثیرگذار بوده ایم.

 

وی با بیان اینکه صبح های یکشنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت ۶ تا ۷ و ۱۵ دقیقه صبح محتواهای آموزشی را چک می کنیم و این کار سنگینی است؛ به برگزاری کلاس های معرق، خط، لحیم کاری، کارگاه مهارت و...اشاره کرد و بیان داشت: هر یک از نوجوانان که روز اول به کانون می آید، مجموعه ای محتوایی در اختیار او قرار می گیرد که از «شخصیت شناسی» آغاز و با «رسم بندگی» ادامه می یابد و در نهایت به «رساله خوانی» (برای تازه مکلف ها)می رسد که در مجموع ۲۰ جلسه است.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام باقرعلیه السلام از برنامه فرهنگی درسی برای بچه های کانون نیز خبر داد و تصریح کرد: کار تشکیلاتی خیلی مهم است و باید از ظرفیت های متقابل کانون و بسیج در مسجد استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه سیر مشخص تربیتی برای بچه های کانون داریم؛ همچنین به برگزاری اردوی جهادی در اسماعیل آباد جیرفت برای پایه ۱۱ و به مدت ۵ روز اشاره و بیان کرد: بچه ها در آنجا ساخت مدرسه دو کلاسه شهید محمدرضا کاظمی را آغاز کردند.

 

دوست محمدی با تصریح به این نکته که هرکار کرده ایم لطف خدا بوده و هرجا وقت گذاشتیم خداوند به گونه دیگری برای ما جبران کرده خاطرنشان کرد: مردم اگر کار خوب ببینند پول می دهند و برای همین کانون ما درآمد مستقل دارد و خیرین کمک می کنند که در همین راستا یک منزل مسکونی نیز وقف کانون شده است.

 

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اهمیت مباحث اقتصادی آیا در راستای کارآفرینی نیز اقدامی شده است؛ اظهار داشت: اخیراً شورای اقتصادی کانون را راه اندازی کردیم و با کارشناسان در حال بررسی موضوع هستیم.

 

دوست محمدی در پایان بر نکاتی هم تأکید کرد و گفت: ظرفیت مجمع نمایندگان استان، حوزه های علمیه و... در راستای برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد باید مشخص باشد زیرا هر یک برای فرهنگ، وظیفه ای دارند و نکته بعد این است که ظرفیت دبیرخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ها و جایگاه آنها باید برای کانون ها معلوم باشد.

 

حجت الاسلام مهدی شجاعی، نیز به طرح «شب خواب» به منظور پرورش آمادگی روحی و جسمی دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت اشاره کرد و توضیح داد: در این طرح بچه ها قبل از اذان مغرب روز پنجشنبه به مسجد می آیند و نماز جماعت را اقامه می کنند؛ سپس در کانون با هزینه ای که در اختیارشان قرار می گیرد باید به صورت گروهی شام تهیه کنند که ما به هر گروه بر اساس مؤلفه هایی که تعیین می کنیم از جمله کسانی که از حداقل پول استفاده کردند، با بیشترین سرعت شام تهیه کردند و... امتیاز می دهیم.

 

وی افزود: پس از صرف شام، بچه ها به قرائت خانه می روند و حتماً باید کتاب و دفتر داشته باشند و مطالعه فردی انجام دهند پس از آن نقد فیلم داریم و برنامه هایی که تا صبح روز بعد ادامه دارد.

 

این مربی و معاون طرح و برنامه کانون فرهنگی هنری مسجد امام محمدباقر علیه السلام اظهار داشت: ساختن یک انسان از ساخت تکیه مهمتر است و اگر خیلی ها به این باور برسند هزینه می کنند.

 

 

 

 

 

 

نظر شما